Viimeinen Kaasutin-pienryhmän
verkko-opetussessio toimi luontevana jatkeena hyvän palautteen sessioon, sillä
aiheenamme oli kouluttajan vuorovaikutus- ja motivointitaidot.
Ennakkotehtävänä mietimme esimerkkejä
huonoista ja hyvistä vuorovaikutustilanteista. Näitä emme kuitenkaan
käsitelleet verkkosessiossa tarkemmin, mutta omien kokemuksien muisteleminen
orientoi hyvin aiheeseen.
Avasimme aiheen keskustelemalla
persoonallisuustestien perimmäisistä tavoitteista ja mitä niillä oikeastaan
pyritään saamaan selville. Meillä kaikilla on kokemusta testien kohteena
olemisesta ja valtaosalla myös niiden tulkitsemisesta. Olimmekin yksimielisiä
siitä, että tarkoituksena on selvittää testattavan työskentely- ja
vuorovaikutustyyliä ja sitä, miten hän työskentelee yhdessä muiden kanssa.
Testit auttavat myös ymmärtämään yksilön asennoitumista asioihin sekä vahvuuksia
ja kehittymiskohteita.
Asennetta!
Asennoitumisella on itse asiassa valtava
merkitys vuorovaikutustilanteissa. Löysin SlideSharesta mielenkiintoisen
esityksen asenteiden
synnystä. Sen mukaan asenne koostuu kolmesta komponentista: tieto, tunne ja
toiminta. Kaikkiin näihin osatekijöihin tulisi voida vaikuttaa, jos haluaa
aidosti asennetta muuttaa.
Vuorovaikutustaitojen ajattomuudesta ja
ihmisen käyttäytymisen muuttumattomuudesta kertonee se, että käsittelimme
erityisesti ihmissuhdekouluttaja Carnegien kuuluisaa teosta Miten
saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa. Kirja julkaistiin jo
1930-luvulla.
Carnegien ihmisten käsittelyn perusmenetelmien
periaatteet ovat täysin toimivia myös nykypäivänä. Älä arvostele, ole
rehellinen ja vilpitön, herätä innokkuus. Kovin yksinkertaista teoriassa, mutta
kouluttajalle ei niinkään helppoa. Keskustelussa nostimme esiin muutamia kouluttajan
keinoja toteuttaa näitä periaatteita käytännössä:
- Kysy ja kuuntele. Varmista ymmärtäväsi kuvailemalla objektiivisesti tilanne, pyydä vertaiskommentteja.
- Tartuta fiilis. Muut innostuvat usein, kun kouluttaja on innostunut ja osoittaa sen. Oma mieli, asenne ja esiintyminen ratkaisevat.
- Sytytä kynttilään tuli, älä ”täytä tyhjiä astioita”
- Tunnista ihmisen arjesta asia, johon hän haluaa muutosta, asetu toisen saappaisiin. Sitä kautta kynttilän tuli on helpompi sytyttää.
Jo psykoterapeutti Alfred Adler korosti
menestyksellisessä vuorovaikutuksessa kiinnostusta kanssaihmisiin. Ilman
kiinnostusta kerjää itselleen vaikeuksia, epäonnistuu ja tuottaa jopa vahinkoa
muille. Kuten edellisessä palautteenantoon liittyvässä sessiossa, myös nyt
palasimme asenteen merkitykseen ja siihen, kuinka tärkeätä on olla kiinnostunut
toisesta ja arvostaa häntä. Sivuseikkana mainittakoon, että Adler on ”keksinyt”
alemmuuskompleksin
eli huonommuudentunteen toisiin nähden. Ongelma, joka usein johtaa
katastrofaaliseen käyttäytymiseen vuorovaikutussuhteissa!
Mitä
hyvä vuorovaikutus on?
Ihmiset pitävät ihmisistä, jotka ovat aidosta
kiinnostuneita heistä. Ihmiset, jotka pitävät sinusta, kuuntelevat sinua korvat
auki. Jälleen vinkit ovat yksinkertaisia
- Ole aidosti kiinnostunut muista
- Hymyile
- Nimi on jokaiselle tärkeä, muista se ja käytä sitä
- Ole hyvä kuuntelija ja rohkaise muita puhumaan itsestään
- Puhu muita kiinnostavista aiheista
- Saa toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi, vilpittömästi
Nämä ovat muuten keinoja, joita mm.
ammattitoimittajat käyttävät usein haastattelutekniikkana, kun tekevät juttuja
medioihin. Miksi? Koska haastateltavat yleensä aina tykkäävät puhua itsestään
ja itselleen tärkeistä asioista ja innostuvat puhumaan ohi suunsa, kun
toimittaja ainakin vaikuttaa aidon kiinnostuneelta – oli sitä sitten
vilpittömästi tai ei. Muun muassa Sparkminute-blogissa on esitelty 30
toimittajien haastattelutekniikkaan liittyvää vinkkiä,
joihin kannattaa tutustua. Ne noudattelevat pitkälti yllä olevaa ajatusmallia.
Hyvien ohjeiden ja ideoiden lisäksi
verkkosession vetäjä tarjosi meille käytännön apua ja työkaluja. Myönteisen vuorovaikutuksen
työkalupakki on Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen
opettajakorkeakoulun opiskelijoiden tekemä sivusto, jossa on tarjolla kymmeniä
erilaisia pedagogisia työkaluja kouluttajalle. Loistava aarrelöytö session
vetäjältä ja tulee taatusti hyötykäyttöön ei ainoastaan itselleni, vaan koko
työantajaorganisaatiolleni.
Näitä verkkosessioita tulee kyllä ikävä, on ollut todella hieno kokemus opintielläni!
Teidän ryhmänne verkkosessiot olivat kaikki tematiikaltaan nappi valintoja. Kun ryhmäkin oli keskusteleva ja asiantunteva, en ihmettele, että näitä jää kaipaamaan.
VastaaPoista