Paneeli
Osallistuin yrittäjyyden paneeliin yhtenä
panelisteista. Keskustelimme siitä, miten yrittäjäksi ryhdytään tai satutaan
ryhtymään, minkälaisia ominaispiirteitä yrittäjällä on – tai onko sellaisia
ylipäätään – ja mitä nykyajan yrittäjyydessä tarvitaan, jotta voi menestyä.
Keskusteluissa nousi esiin muun muassa
intohimo yrittäjyyden aiheeseen, hyvä tukiverkosto tai yrittäjätiimi,
yrittäjyyteen liittyvien byrokraattisten kuvioiden taklaamisen taidot, myynti-
ja markkinointiosaaminen sekä rahoitusvaihtoehtojen selvittäminen. Keskusteluun
nousi myös se, että yrittäjyyttä ei pidä ihannoida, vaan tuoda rehellisesti
esiin epävarmuus, riskit ja epäonnistumisen mahdollisuus.
Paneelissa syntyi jopa virkistävää väittelyä
yleisön kesken siten, että panelistit vaihtuivat yleisöksi kuunnellessaan
vellovaa keskustelua yrittäjyydestä.
Pienryhmäkäsittelyt:
Yrittäjyyskoulutuksen ja -opetuksen kehittäminen
Paneelin jälkeen jatkoimme yrittäjyyden ja
siihen liittyvän koulutuksen käsittelyä pienryhmissä. Pohdimme, kuinka opettaja
voi oman työnsä kautta edistää yrittäjyyttä ja kuinka toisaalta oppilaitokset tai
yrittäjät voisivat tukea yrittäjyyttä. Oma pienryhmämme listasi runsaasti
erilaisia vaihtoehtoja:
Miten oppilaitos voi tukea yrittäjyyttä:
- Yrittäjyyden tulisi näkyä oppilaitoksessa jo strategiatasolla ja opetussuunnitelmassa
- Käytännön apua yrittäjyyteen: startup schoolit, rahoitusvaihtoehtojen ja -lähteiden esittely
- Yrityksen perustamiseen liittyvään byrokratiatyöhön ja verkostoitumiseen vinkkejä / opastusta
- Poikkitieteellistä ja luovuuteen & kokeiluun kannustavaa opetustyötä mukaan opetussuunnitelmaan
- Myynti- ja markkinointitaitojen, tuotteistamisen & palvelumuotoilun sekä argumentoinnin opettaminen
- Yrittäjän taitojen päivittämistä niille, jotka ovat yrittäneet jo pidempään
Miten opettaja voi tukea yrittäjyyttä:
- Sisäisen yrittäjyyden tukeminen asennekasvatuksen avulla: osallistuminen pienestä asti, oman, eriävänkin mielipiteen sanomisen hyväksyminen, opettaa ja kannustaa oppilasta ottamaan itse selvää
- Yhteinen tekeminen, aito yhteisöllisyys sekä vuorovaikutustaitojen kasvattaminen: vastavuoroisuus ja vastuun kantaminen muistakin kuin itsestään, vastaan tuleminen
- Tutustumalla itse yrittäjyyteen vaikkapa harjoittelemalla yrityksessä (jos ei ole jo aiempaa kokemusta) ja verkottumalla yrittäjäorganisaatioiden ja oman alueensa yrittäjien kanssa
- Antaa AITOJA toimeksiantoja: tehtäviä, projekteja
- Ottaa oppilaat mukaan kehittämään yritystoimintaansa ja tuotteitaan / palvelujaan
- Ottaa oppilaita harjoittelijoiksi
- Tulla oppilaitokseen kertomaan yrittäjän arjestaan: yhteisiä päiviä ja tempauksia
- Pitkäjännitteinen yhteistyö on erityisen tärkeää (esim. yrittäjäkummius, yhteistyö koko lukukauden tai lukuvuoden)
Myöhemmin itsellä tuli myös mieleen yrittäjävarjostuksessa
esille nousseet yrittäjyyspelit, joiden avulla sekä oppilaitos että opettaja
voivat valottaa yrittämiseen liittyviä asioita eri näkökulmista. Näissä siis opiskelijat
luovat harjoitusyrityksen, jossa toimitaan kuin oikeassa yrityksessä.
Minäkin pidin tätä aamupäivää onnistuneena sessiona. Ryhmien muodostaminen eri ohjaajien opiskelijoista toi keskusteluun sopivaa vaihtelua.
VastaaPoista