Tutustuin opettajan työtä ohjaaviin säädöksiin
perehtymällä Jyrki Kataisen hallituskauden aikana laadittuun koulutus- ja
tiedepoliittisiin tavoitteisiin perustuvaan koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelmaan. Hallitus on ehtinyt suunnitelman laatimisen jälkeen vaihtua jo pariinkin otteeseen ja viimeinen suunnitelman voimassaolovuosikin
pyörähtää käyntiin aivan pian.
Ylevät
tavoitteet, mutta kuinkas sitten kävikään?
Kataisen hallituksen kehittämissuunnitelman keskeisenä tavoitteena on ollut nostaa
suomalaiset maailman osaavimmaksi kansaksi vuoteen 2020 mennessä. Koulutuksen
on ollut tarkoitus lisätä tasa-arvoa, mahdollistaa pidemmät työurat ja parantaa
Suomen kilpailukykyä. Samalla on haluttu tehostaa ja joustavoittaa virallista
koulutusjärjestelmää elinikäisen oppimisen edistämiseksi.
Helsingin Sanomien pääkirjoitus eilispäivältä kertoo muuta: ”Hallituksen esitys yliopistojen rahoitukseen kohdistuvista leikkauksista
vaikuttaa merkittävästi yliopistojen kykyyn hoitaa tehtäviään.”
Tällä hetkellä arvioidaan, että leikkaukset
vievät peräti 20 prosenttia pelkästään Helsingin yliopiston rahoituksesta. Jo
toukokuussa mm. Keskisuomalaisessa
kirjoitettiin nykyisen hallituksen aikeista leikata koulutuksesta lähes 600
miljoonaa euroa. Leikkaukset ulottuvat aina varhaiskasvatukseen
saakka ja ovat nostaneet suurta huolta siitä, että pitkällä aikavälillä
säästötoimet eri koulutusasteilla kostautuvat
yhteiskunnallisesti.
Vaikea uskoa, että tämänkaltaisilla
toimenpiteillä ja hallituksen arvovalinnoilla voitaisiin saada aikaan maailman osaavin kansa seuraavan neljän vuoden
kuluessa. Toki nykyisessä koulutusrakenteessa, opetuksen sisällössä ja
opetusmetodeissa on paljonkin kehitettävää, mutta ilman riittävää määrää osaavia opettajia ja
ajantasaisia työvälineitä ei oikein voi olla osaavia oppilaitakaan.
Tasa-arvoiset
mahdollisuudet korkeakoulutukseen?
Kahden nuoren aikuisen äitinä niskakarvat
nousivat pystyyn lukiessani opuksen ajatuksia tasa-arvoisista mahdollisuuksista
korkeakoulutukseen. Tasa-arvoa edistäviksi keinoiksi ilmoitetaan laaja
korkeakoulutustarjonta, maksuttomuus, opintotuet ja valtakunnallinen
kouluverkosto, erityishuolena esitetään lähinnä sukupuolinen tasa-arvo. Tilastokeskuksen
mukaan kuntien koulutustasoissa oli kuitenkin huomattavia eroja vuonna 2014. Tasa-arvoisuutta erilaisten, aiempien opintomenestystasojen välillä ei suunnitelmassa noteerattu lainkaan, vaikka se
on yksi suurimmista esteistä korkeakouluopintoihin nuorten kohdalla.
Ammattikorkeakouluissa
sisäänpääsyvaatimuksissa on ainakin vielä lähiaikoina painotettu ylioppilastodistuksen
arvosanaa siten, että käytännössä on pitänyt olla huippupaperit päästäkseen
opiskelemaan. Edes keskivertotasoisella opiskelijalla ei ole ollut kovinkaan
hyviä mahdollisuuksia saada opiskelupaikkaa mistään korkeakoulusta, oli
motivaatio ja into oppia kuinka vahva tahansa.
Vuonna 2015 pisteytyksessä näyttäisi olevan kaksi vaihtoehtoa, mikä hieman parantaa tilannetta. Ylioppilastodistus tuottaa 30-60 pistettä sadasta valitun vaihtoehdon mukaan. Siitä huolimatta Kataisen hallituksen suunnitelmassa todetaan, että suuri osa ylioppilaista joutuu jäämään odottamaan jatkokoulutuspaikkaansa ylioppilasvuoden jälkeen.
Vuonna 2015 pisteytyksessä näyttäisi olevan kaksi vaihtoehtoa, mikä hieman parantaa tilannetta. Ylioppilastodistus tuottaa 30-60 pistettä sadasta valitun vaihtoehdon mukaan. Siitä huolimatta Kataisen hallituksen suunnitelmassa todetaan, että suuri osa ylioppilaista joutuu jäämään odottamaan jatkokoulutuspaikkaansa ylioppilasvuoden jälkeen.
Osaamisen
ja työvoimatarpeen kohtaaminen
Kehittämissuunnitelman tavoitteena on ollut
turvata osaavan työvoiman saatavuus. Tavoite asettaa nuorten koulutukselle,
aikuiskoulutukselle ja ammatillisille muuntokoulutuksille paineita, jotta
elinikäisen oppimisen polun avulla voidaan huolehtia työvoiman
osaamisen kehittämisestä systemaattisesti ja työelämälähtöisesti.
Irtisanomistilastojen
perusteella tasapainoisen työllisyyskehityksen tavoittelussa ei ole onnistuttu
suunnitellusti. Vuonna 2013 potkut sai 14 522 työntekijää ja viime vuonna 12
447. Tiedot perustuvat SAK:n keräämiin julkisiin tietoihin ja ovat osin
puutteelliset, mutta varmasti suuntaa antavat. Esiin nostetut syyt eivät
kuitenkaan liity työntekijöiden osaamiseen, vaan kysyntään: ostovoima on heikko
eikä vienti vedä.
Kuitenkin samaan aikaan Elinkeinoelämän
keskusliitto ennakoi tulevaa työvoimapulaa ja peräänkuuluttaa
työvoimaperäisen maahanmuuton kannustamista. Liitto tavoittelee lisäksi
vahvempaa yhteistyötä koululaitoksen ja työnantajien välille sekä haluaa lisätä
oppilaiden työhön tutustumista ja opettajien työelämäjaksoja. Nämä keinot
varmistaisivat entistä paremmin sen, että koulutussisältö vastaisi paremmin
työmarkkinoiden tarpeita.
En löytänytkään tietoja siitä, kuinka iso ja
minkälainen sisällöllinen ristiriita koulutustarjonnan ja työelämän tarvitseman
osaamisen välillä on tai mikä on esimerkiksi aikuisväestön (muunto)koulutuksen
tarve, jotta osaaminen saadaan vastaamaan työnantajan tarpeita. Kehittämissuunnitelmasta löytyy kyllä taulukko koulutustarjonnan tavoitteista, jotka
perustuvat vuosia sitten tehtyihin ennakointeihin. Globaali muutosvauhti on
nykyään niin nopeaa, että yli 5 vuotta vanhoihin tietoihin perustuvat arviot
eivät mielestäni välttämättä vastaa enää todellisia tarpeita.
Elinikäistä oppimista nykyinen hallitus tukee
leikkaamalla 70 miljoonaa euroa aikuiskoulutuksesta.
Sen lisäksi hallitus haluaa korvata aikuiskoulutustuen lainalla, mikä ainakin Helsingin Sanomien mukaan
heikentää pienituloisten opiskelumahdollisuuksia.
Opetussisällön
muutokset – totta vai tarua?
Opetuksen kieli- ja kulttuuritarjontaa sekä
viestintävalmiuksia on Kataisen hallituksen kehittämissuunnitelmassa haluttu parantaa. Myös Elinkeinoelämän
keskusliiton linjauksissa korostetaan kielitaidon osaamisen kehittämistä.
Vuonna 2012 Jyväskylän yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan
kielikylpyopetuksen ja vieraskielisen opetustarjonta on kuitenkin yhä hajanaista. Pulaa
on niin osaavista opettajista, rahoituksesta kuin nykyaikaisista
opetusvälineistä.
Tietoteknisten taitojen opetustarjontaa
laajennetaan jatkuvasti, uusimpana valtauksena on kouluihin tulossa koodauksen
opettaminen. Suurimpana hidasteena lienevät opettajat
itse, jotka suhtautuvat epäillen tietotekniikkaan eivätkä välttämättä itse
hallitse teknologian hyödyntämistä pedagogisesti.
Lisäksi suunnitelman tavoitteena on ollut
lisätä taiteen perusopetusta, mutta faktoja etsiessäni vaikutti siltä, että
tämäkään tavoite ei ole toteutunut. Päinvastoin, vähäisiä tuntimääriä on leikattu,
jotta on saatu tilaa muille aineille, kuten yrittäjyyteen liittyville opinnoille.
Varhaiskasvatus
Sen lisäksi, että hallitus on vähentämässä
tuhansia työntekijöitä varhaiskasvatuksen alalta, alalle on
tulossa monia muitakin muutoksia.
Kehittämissuunnitelmassa ideaalina on ollut muodostaa eheä kokonaisuus
päivähoidon ja kouluopetuksen välille. Päivähoitomaksuissa haluttiin ottaa
huomioon vähävaraisten tukeminen syrjäytymisen estämiseksi ja hoito on määritelty subjektiiviseksi oikeudeksi. Tämäkin muuttuu. Hallituksen leikkaukset rajaavat
päivähoito-oikeutta työttömiltä, suurentavat päiväkotiryhmiä sekä nostavat
päivähoitomaksuja.
Esiopetuksen nykysuunnitelmissa kunnat
voisivat perustuslain muuttamisen jälkeen päättää, hoidetaanko esiopetus
maksullisissa päiväkerhoissa. Ideana on, että kerhotoiminta on halvempaa kuin
päivähoito, jossa esiopetus on tähän saakka järjestetty. Sen lisäksi kerhotoimintaa ei ole
säädelty, mikä voi johtaa koulutukselliseen epätasa-arvoisuuteen valtakunnallisesti.
Perusopetus
Kataisen hallituksen suunnitelma peilaa
peruskoulutuksemme kehitystarpeita Pisa-tutkimuksen tulosmuutoksiin. Aivan viime päivinä
Pisa-menestyksestämme on keskusteltu myös netissä. Yksi teemoista on ollut, että
menestyksemme juuret juontavat Ruotsin vallan aikaan ja tulokset ovat
romahtaneet mukavuudenhalumme vuoksi. Brittiläinen selvitys suomi suomalaisia
siitä, että menestyksemme perustuisi tiukasti kontrolloituun opetusjärjestelmään eikä luovaan opetukseen.
Huolestuttavan kehityksen vuoksi Kataisen hallituksen suunnitelman tavoitteena on ollut huolehtia koulujen alueellisesta valtionosuuden rahoitustarpeesta
tasa-arvoisen, turvallisen ja laadukkaan opetuksen takaamiseksi. Nyt Opetus- ja
kulttuuriministeriö on kuitenkin esittänyt myös perusopetukseen 40 miljoonan leikkauksia. Opettajajärjestö on huolissaan tuhansien työpaikkojen menetyksestä, lokakuussa 2015 työttömänä oli lähes 8 000 opettajaa, noin 11 % enemmän kuin vuotta aiemmin.
Ammatillinen
koulutus ja lukio-opetus
Kataisen hallitus halusi tarjota nuorille
yhteiskuntatakuun, jonka mukaan nuorille taattiin työ-, harjoittelu-,
opiskelu-, työpaja tai kuntoutuspaikka kolmessa kuukaudessa työttömyyden
alkamisesta. Takuuseen kuului myös koulutustakuu, tavoitteena 90 prosentilla
20-24-vuotiaista peruskoulun jälkeinen tutkinto. Tämä tietenkin edellyttää,
että koulutusta on tarjolla.
Sipilän hallitus on leikkaamassa 190
miljoonaa euroa ammatillisesta
koulutuksesta. Tämä vaarantaa teini-ikäisten ja nuorien aikuisten
ammatillisten opintojen tasa-arvoisuuden valtakunnallisesti sekä opetuksen
laadun, kun leikkaukset johtavat väistämättä opettajien vähentämiseen ja
itseopiskelun lisäämiseen nuorten kehittymisen kannalta hankalassa vaiheessa.
Itsenäinen opiskelu voi osoittautua näille nuorille liian haastavaksi rastiksi.
Ammattiosaamisen Kehittämisyhdistyksen
toimitusjohtaja pyrkii kuitenkin lähestymään aihetta etsimällä ratkaisuja
haasteeseen: rahoitusmallia voisi muuttaa painottumaan valmistumiseen ja
työllistymiseen pelkän oppilaitoksessa kirjoilla olemisen sijasta, hallintoa
voitaisiin koota samaan organisaatioon hajautetun mallin sijasta ja työssä
tapahtuvaa oppimista voisi lisätä.
Lukio-opetuksessa
suurimmat muutokset kohdistuvat lähinnä opintotukeen, eivät toimintaan tai
opetuksen sisältöön.
Korkeakoulut ja aikuiskoulutus tulikin
jo käsiteltyä pitkin pohdintaa, joten niistä ei sen enempää enää.
Yhteenveto
Omat mietteet
Arkitodellisuuden peilaaminen Kataisen hallituksen koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan oli karu tehtävä.
Väistämättä herää kysymys, miksi koulutamme valtavasti lisää opettajia tilanteessa, jossa jo nyt työttömyys on kovassa kasvussa ja pätkätyöt pitävät monen työssä olevan opettajan kohtuuttoman tiukoilla. Pätkätyöläisten kohdalla joutuu myös kyseenalaistamaan oppilaitosten toiminnan eettisyyden, opettajien epätasa-arvoisen kohtelun vuoksi.
Sipilän hallituksen kuristusote koulutusalasta vaikeuttaa varmasti laadukkaan ja tasa-arvoisen opetustoiminnan organisoimista, osaavien työntekijöiden saatavuutta sekä vähentää työhyvinvointia oppilaitoksissamme. Ja jos opettajat ja muu oppilaitoksen työyhteisö eivät voi hyvin, eivät oppilaatkaan voi hyvin. Motivoivan ja innostavan ilmapiirin luominen tällaisessa tilanteessa voi olla jopa mahdoton tehtävä. Jos opetuksen laatu kärsii ja oppimisen ilo on kadoksissa, tulemme maksamaan yhteiskunnallisesti kalliin laskun näistä Sipilän hallituksen koulutukseen ja opetukseen liittyvistä säästöpäätöksistä tulevina vuosina.
Koska en työskentele oppilaitosyhteisössä, tarkastelen todentumia ulkopuolisena ja tarkempia yksityiskohtia tuntematta. Siitä näkökulmasta katsoen Kataisen hallituksen kehittämissuunnitelma on ollut idealistinen ja tavoitteet sinänsä tavoittelemisen arvoisia, mutta taloudelliset realiteetit ja Sipilän hallituksen arvovalinnat ovat tehneet suunnitelmasta lähinnä vessapaperia.
Kehittämissuunnitelman keskeiset tavoitteet ja
toteutuminen
Kataisen hallituksen
koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman keskeisinä tavoitteina on
ollut väestön koulutustason nostaminen Suomen kilpailukyvyn takaamiseksi. Tämän
vuoksi tarvitaan osaava ja työelämän tarpeita vastaava työvoima. Yksi tapa
varmistaa työelämälähtöisyys on tavoitteeksi asetettu koulutuksen ja työelämän yhteistyön
lisääminen. Lisäksi on haluttu varmistaa koulutuksellinen tasa-arvo eri
kansalaisryhmien ja valtakunnallisten alueiden välillä.
Koska en työskentele
oppilaitoksessa ja opetustyössä, en mielestäni pysty arvioimaan ja vertailemaan aiempaan oppilaitosten toimintahistoriaan kehittämissuunnitelman toteutumista ”omassa oppilaitoksessa ja omassa työssäni”.
Opetus ja opettajat
Opetustyön tavoitteet
vaihtelevat eri oppiasteilla. Siinä missä perusopetuksen tavoitteena on luoda
pohja yhteiskuntakelpoisille kansalaisille, aikuiskoulutuksessa päivitetään
taitoja työmarkkinoiden palvelukseen.
Kehittämissuunnitelmassa
nousee toistuvasti esiin tietyt teemat opetukseen liittyen. Opetuksen taso
vaihtelee alueellisesti eikä kaikille voida taata laadullisesti tasa-arvoista
opetusta. Lisäksi opetus saattaa olla sisällöllisesti pirstaloitunutta eikä
samanlaista opetusta esimerkiksi kielissä ole tarjolla kaikilla paikallisesti.
Myös tarve lisätä sekä eri oppilaitosten että oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä nousee vahvasti esiin. Tradenomi-lehdessä julkaistiin artikkeli "Korkeakoulu myllerryksessä", jossa esiteltiin Tampereella ollaan rakentamassa uutta toimintamallia kaupungin korkeakoulujen kesken yhdistämällä korkeakoulut. Käytäntö- ja tiedepainotteisuutta ei haluta oppilaitosten välillä hävittää, tavoitteena on yhteistyön lisääminen ja toiminnan tehostaminen päällekkäisyyksiä poistamalla. Mielestäni ajatus on järkevä, toivottavasti myös lainsäädännölliset esteet tämänkaltaiselle yhteistyölle saadaan poistettua.
Myös tarve lisätä sekä eri oppilaitosten että oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä nousee vahvasti esiin. Tradenomi-lehdessä julkaistiin artikkeli "Korkeakoulu myllerryksessä", jossa esiteltiin Tampereella ollaan rakentamassa uutta toimintamallia kaupungin korkeakoulujen kesken yhdistämällä korkeakoulut. Käytäntö- ja tiedepainotteisuutta ei haluta oppilaitosten välillä hävittää, tavoitteena on yhteistyön lisääminen ja toiminnan tehostaminen päällekkäisyyksiä poistamalla. Mielestäni ajatus on järkevä, toivottavasti myös lainsäädännölliset esteet tämänkaltaiselle yhteistyölle saadaan poistettua.
Opettajien kohdalla
toisaalta kilpaillaan muiden toimialojen kanssa parhaista resursseista,
toisaalta on tarvetta vähentää opettajakoulutusta tietyillä aloilla, esim.
kulttuurista ja lisätä toisaalla, muun muassa erityisopettajakoulutuksessa.
Erityisesti nostetaan
esiin tarve opettajien jatkuvaan täydennyskoulutukseen maailman osaavimpien
kansakuntien tavoitteen toteutumiseksi. Muun muassa opettajien teknologiaosaamista
ja kielitaitoa tulisi edistää nykyistä enemmän. Mahdollisuudet
täydennyskoulutukseen vaihtelevat kuitenkin alueellisesti ja työnantajittain,
joten opettajien jatkuvan osaamisen kehittäminen ei ole helppo tehtävä.
Omat mietteet
Arkitodellisuuden peilaaminen Kataisen hallituksen koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan oli karu tehtävä.
Väistämättä herää kysymys, miksi koulutamme valtavasti lisää opettajia tilanteessa, jossa jo nyt työttömyys on kovassa kasvussa ja pätkätyöt pitävät monen työssä olevan opettajan kohtuuttoman tiukoilla. Pätkätyöläisten kohdalla joutuu myös kyseenalaistamaan oppilaitosten toiminnan eettisyyden, opettajien epätasa-arvoisen kohtelun vuoksi.
Sipilän hallituksen kuristusote koulutusalasta vaikeuttaa varmasti laadukkaan ja tasa-arvoisen opetustoiminnan organisoimista, osaavien työntekijöiden saatavuutta sekä vähentää työhyvinvointia oppilaitoksissamme. Ja jos opettajat ja muu oppilaitoksen työyhteisö eivät voi hyvin, eivät oppilaatkaan voi hyvin. Motivoivan ja innostavan ilmapiirin luominen tällaisessa tilanteessa voi olla jopa mahdoton tehtävä. Jos opetuksen laatu kärsii ja oppimisen ilo on kadoksissa, tulemme maksamaan yhteiskunnallisesti kalliin laskun näistä Sipilän hallituksen koulutukseen ja opetukseen liittyvistä säästöpäätöksistä tulevina vuosina.
Koska en työskentele oppilaitosyhteisössä, tarkastelen todentumia ulkopuolisena ja tarkempia yksityiskohtia tuntematta. Siitä näkökulmasta katsoen Kataisen hallituksen kehittämissuunnitelma on ollut idealistinen ja tavoitteet sinänsä tavoittelemisen arvoisia, mutta taloudelliset realiteetit ja Sipilän hallituksen arvovalinnat ovat tehneet suunnitelmasta lähinnä vessapaperia.
Lähteet
Opetus-
ja kulttuuriministeriön kehittämissuunnitelma Kesu 2011-2016
Helsingin Sanomat: Käskytys ei kompensoi yliopiston leikkauksia 20.11.2015
Helsingin Sanomat: Käskytys ei kompensoi yliopiston leikkauksia 20.11.2015
Keskisuomalainen: Koulutuksesta
jopa 600 miljoonan säästöt – opintotukea leikataan, kolmas lukukausi
27.5.2015
Kansan Uutiset: Hallitus
leikkaa lähes 5 000 työpaikkaa varhaiskasvatuksesta 21.9.2015
Suomen Opettajiksi Opiskelevien Liitto: Hallitus leikkaa
tulevaisuuden osaamisesta 28.5.2015
Tilastokeskus: Kuntien
koulutustasoissa on huomattavia eroja 2014
Helsingin Sanomat: SAK laski: Viime vuonna
irtisanotut mahtuisivat jo Hartwall-areenaan 8.1.2015
Elinkeinoelämän keskusliitto: Osaava
henkilöstö – menestyvät yritykset
Opetusalan ammattijärjestö OAJ: Aikuiskoulutusta
uhkaavat uudet leikkaukset 10.6.2015
Helsingin Sanomat: Hallitus korvaamassa
aikuiskoulutuksen lainalla – pienituloisten mahdollisuudet opiskella
vaikeutuvat 9.10.2015
Jyväskylän yliopisto: Selvitys
kotimaisten kielten kielikylpyopetuksen ja vieraskielisen opetuksen tilanteesta
Suomessa 2012
Yle: Yrittäjyyttä
ja lisätunti ruotsia Etelä-Pohjanmaalla – taito- ja taideaineet leikkurissa
31.3.2015
Helsingin Sanomat: Päiväkotiryhmät suurenevat jo
ensi vuonna 28.8.2015
Iltalehti: Näin
hallituksen leikkaukset osuvat lapsiperheisiin 27.5.2015
Turun Sanomat: OKM
esittää 40 miljoonan euron leikkauksia perusopetukseen 14.8.2015
Helsingin Sanomat: Ruotsalaistutkijan mukaan
mukavuudenhalu romahdutti Suomen Pisa-tulokset: ”Sisun aika on ohi”
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ: Opettajien työttömyys kasvussa 21.10.2015
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ: Ammatillisenkoulutuksen leikkaukset kohtuuttomia 29.5.2015
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ: Ammatillisenkoulutuksen leikkaukset kohtuuttomia 29.5.2015
Talouselämä:
Lukiolaisten
liitto: Tämän kevään lakitettavien onnea varjostaa huoli tulevaisuudesta – ”Emme
hyväksy leikkauksia” 30.5.2015
Helsingin
Sanomat: Miten käy opintien?
HS selvitti leikkausten vaikutukset peruskoulusta yliopistoon 23.9.2015
Tradenomi-lehti 3/2015: Korkeakoulutus myllerryksessä ja Tampereelle luodaan uusi korkeakoulumalli
Tradenomi-lehti 3/2015: Korkeakoulutus myllerryksessä ja Tampereelle luodaan uusi korkeakoulumalli
Onneksi oppilaitoksissa tehdään päivittäin hyvää perustyötä. Tosin poilitiikka ja resurssien leikkaukset yt-neuvotteluineen vaikuttavat monissa oppilaitoksissa työilmapiiriin ja motivaatioon.
VastaaPoistaKatsauksesi on huolellista työtä ja pidin siitä, että otat kantaa lukemaasi.