Mitä
|
Vaikuttavaa ja innostavaa
viestintää digiajassa
|
Kenelle
|
Keskinäinen
Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen asiakasryhmä
|
Miten
|
Työpaja
|
Miksi
|
Asiakasryhmän
kehittymistoivomukseen ja -tarpeeseen räätälöity valmennus
|
Opetusympäristö
|
Ilmarisen toimitilat
|
Koska
|
4 tuntia 2.6.2015
|
Käytetty aika
|
Suunnittelu ja
materiaalituotanto noin 24 h, työpaja 4 h
|
Ohjaus- ja
opetuskokonaisuus
Yrityksemme tekee yhteistyötä Ilmarisen kanssa, erityisesti eläkevakuutusyhtiön
työhyvinvointiyksikön kanssa. Yksiköllä on asiakasryhmiä, jotka kokoontuvat
säännöllisesti kehittämään jäseniensä osaamista ryhmän valitsemien teemojen
tiimoilta.
Valmentajiksi kutsutaan eri aihealueiden asiantuntijoita ryhmän toivoman
teeman mukaisesti, tämä oli sisällön kehittämisen lähtökohta. Ryhmä oli
maalannut varsin lavealla pensselillä ensimmäisiä ajatuksiaan sisällöstä: ”ulkoinen
ja sisäinen viestintä siten, että työhyvinvointi olisi jollain tavalla mukana.
Esimerkiksi miten vaikutetaan, saadaan asioita eteenpäin muutostilanteissa,
motivoidaan? Uusia tuulia, kuten digitaalisuus? Ty
önantajamielikuva?”
Pelkästään sisäisestä viestinnästä tai motivoimisesta voi rakentaa
helposti parinkin päivän kokonaisuuksia, puoleen päivään ei kovin paljoa voida
mahduttaa ilman ähkyä. Niinpä kattoteemoiksi kiteytyivät yhteisen sparrauksen
jälkeen vaikuttava ja innostava viestintä digiajassa.
Asetimme tavoitteeksi antaa katsauksen työyhteisöviestinnän perusteisiin
käytännön vinkkien ja harjoitteiden höystämänä. Lisäksi keskustelimme työn
tulevaisuudesta ja muutoksista sekä siitä, miten nämä vaikuttavat
työyhteisöviestintään ja motivoimiseen. Nämä osuudet olivat minun
erikoisaluettani viestinnän ammattilaisena ja tietotyön tulevaisuuteen
perehtyneenä.
Kollegani tutkimusyksiköstämme on koulutukseltaan kasvatustieteilijä,
hän keskittyi omassa osuudessaan sisäiseen motivaatioon, sen herättelyyn ja
työn imun tekijöihin.
Kokonaisuuden suunnittelimme ja ideoimme yhdessä tutkimusyksikön
vanhemman konsultin kanssa, jolla on pedagoginen tausta varmistaaksemme ”draaman
kaaren” ja harjoitteiden käytännön toimivuuden.
Opiskelijaryhmä
Ilmarisen työhyvinvointiyksikön osaamisen kehittämisen asiakasryhmät
koostuvat pääsääntöisesti HR-asiantuntijoista tai HR:stä oman toimen ohella
vastaavista henkilöistä. Jäsenet tulevat eri organisaatioista ja tavoitteena on
oman osaamisen kehittäminen, verkostoituminen ja samaa työtä tekevien
keskinäinen ammatillinen sparraaminen.
![]() |
Valmennusryhmää tehtävän äärellä |
Ryhmät ovat noin 10 hengen kokoisia ja valtaosa on kokoontunut jo useita
vuosia yhdessä eli tuntevat toisensa hyvin. Tästä ryhmästä mukaan ehti tällä
kertaa kuusi kokenutta HR-asiantuntijaa suomalaisista pk-yrityksistä ja
julkisorganisaatioista. Valmennukseen osallistui myös Ilmariselta työpajan
tilannut yhteyshenkilö.
Opetuksen elementit
Meillä ei ollut ennakolta kontaktia ryhmään ja saimme sen jäsenistä vain
perustiedot: nimi, yritys, työtehtävä sekä yleiskuvaus ryhmän taustasta.
Puolen päivän työpajat ovat luonteeltaan intensiivisiä ja koska ryhmä
oli pieni, painotimme vuorovaikutusta ja dialogia valmennettavien kanssa.
Halusimme antaa mahdollisimman paljon arkityössä toteuttamiskelpoisia vinkkejä.
![]() |
Innostavan viestinnän ideointia |
Opetusmateriaali koostui lyhyistä alustuksista kolmessa osassa:
työyhteisöviestintä, motivaatio ja työn imu, työn tulevaisuus. Aiheet olivat
osallistujille teoreettisesta näkökulmasta vieraita, käytännössä he olivat
niitä toki työssään pohtineet.
Harjoitteet teimme joko keskustellen tai yhtenä ryhmänä ryhmäkoon
pienuuden vuoksi. Keskustelu oli vilkasta ja jokainen osallistuja löysi
itselleen uusia ideoita ja ajatuksia, joita pystyi soveltamaan käytäntöön
työpaikallaan.
Ohjaajan rooli
Meitä ohjaajia ryhmällä oli kaksi, molemmat omien alueidensa
asiantuntijoita. Ryhmäkoko mahdollisti hyvin yksilökohtaisen sparrauksen juuri
kyseistä ryhmäjäsentä askarruttavissa aiheissa ja kokemusten vaihtaminen oli osallistujien
palautteen mukaan erittäin hedelmällistä.
Olimme kollegani kanssa tiedon välittäjiä ja jäsentäjiä lyhyissä
luento-osuuksissa, ohjaajia ja fasilitaattoreita harjoitteita tehtäessä sekä
suunnannäyttäjiä käytännön vinkkejä antaessamme. Lisäksi taisin itse olla
provosoija ja edelläkulkija, kun käsittelimme tulevaisuuden työtä. Olenkin
rakentanut kyseisen esityksen nimenomaan herättelijäksi ja keskustelun /
silmien avaajaksi.
Ohjaus- ja opetuskokonaisuus osana opettajan pedagogisia
opintoja
Tämän opetustilanteen
valitsin, koska se on syntynyt yhteiskehittelynä kollegojen kanssa, vaikka
omien osuuksieni sisältö on luonnollisesti omaa tuotantoani.
Työpaja on myös hyvin
tyypillinen esimerkki siitä työstä, jota teen asiakkaillemme. Asiakkaalla on
jokin tarkkaan määritelty tarve, jonka mukaan räätälöimme valmennuksen, työpajan
tai fasilitoinnin. Aikaa valmennukseen on myös yleensä niukalti käytettävissä.
Erikoisen työpajasta tekee se,
että se on suunniteltu kumppanin asiakkaille eikä yrityksemme omille
asiakkaille. Tällöin valmennuksessa onnistuminen heijastuu oman työnantajan
lisäksi kumppanin brändimielikuvaan, joten yhteistyö kumppanin kanssa saa oman
erityisen leimansa.
![]() |
Mitä vien mukanani omaan työhön |
Palautteen saimme suoraan osallistujilta
paikan päällä. He kiittivät vuolaasti paljon käytännön vinkkejä antaneesta
työpajasta ja pitivät tilaisuuden sisältöä onnistuneena sekä toiveitaan
vastaavana. Ainoa miinus oli, että ryhmä olisi halunnut käyttää vielä enemmän
aikaa aiheiden ympärillä.
Me valmentajat olimme
ilahtuneita siitä, että jokainen osallistuja sai konkreettista apua ja löysi
käytäntöön vietäviä työkaluja työpajan tuloksena.
Valmennus tapahtui muutama
viikko opekorkean aloittamisen jälkeen, joten en ehtinyt kutsua tähän työpajaan
ulkopuolisia tarkkailijoita.
Ehkä tällaiseen työpajaan ei muutenkaan voisi kutsua osallistumattomia seuraajia. Tilanne vaatii luottamusta ja on intensiivinen. Pieni ryhmä varmasti mahdollisti sen, että saattoitte päästä hyviin tuloksiin noin lyhyessä ajassa.
VastaaPoista