22.11.2015

Opetusharjoittelu 2: Sosiaalisen median alkeiskurssi kollegoille


Mitä
Sosiaalisen median katsaus ja eri somekanavien käytön alkeiskurssi
Kenelle
Kollegoille
Miten
Työpajamainen hands-on-valmennus luokkahuoneopetuksena
Miksi
Sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen on osa yrityksen myynti- ja markkinointistrategiaa, työntekijöistä halutaan kasvattaa työantajalähettiläitä digitaaliseen viestintään
Opetusympäristö
Opetus tapahtuu luokkahuoneessa, harjoittelu verkossa virtuaalisesti, tarvittaessa yksilöllistä ohjausta kasvokkain, Skillhive-parvi käyttövinkkien laajaan jakeluun jälkikäteen
Koska
2-3 tunnin opetussessiot 17.6.2015 ja 15.10.2015
Käytetty aika
Suunnittelu ja materiaalituotanto noin 40 tuntia, luokkaopetus 5 h

Ohjaus- ja opetuskokonaisuus

Sosiaalisen median alkeiskurssi syntyi työantajan ja kollegoiden tarpeeseen. Työantajan myynti- ja markkinointistrategiaan kuuluu digitaalisten kanavien hyödyntäminen organisaation asiantuntijuuden esiintuomiseksi.

Työntekijöiden taidot sosiaalisen median hyödyntämisessä vaihtelevat suuresti erityisesti sukupolvittain, mutta myös rooleittain. Johto halusi järjestää koulutusta aiheesta kiinnostuneille ja saada heidät samalla innostamaan kollegojaan sosiaalisen median kanavien nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen työssään. Osa työntekijöistä oli myös aktiivisesti esittänyt toivomuksen somekoulutuksesta.

Opetuksen lähtökohtana oli rakentaa sosiaalisen median kanavia valottava taustamateriaali ennakkotutustumista varten ja keskittyä kasvokkain tapahtuvassa luokkahuonekoulutuksessa osallistujien kysymyksiin ja käytännön ohjaukseen somekanavien käytössä.

Käytännön opetustyö luokkahuoneessa keskittyi yrityksen käyttämiin, tiettyihin sosiaalisen median pääkanaviin (LinkedIn, Twitter, Facebook). Opetuskokonaisuuden sisältöä määritteli osaltaan työantajan tarpeet ja toisaalta ohjaajien digitaalisten kanavien syvällinen tuntemus ja tietämys siitä, minkälaisia asioita osallistujien tulisi vähintään oppia voidakseen ryhtyä käyttämään yrityksen pääviestintäkanavia.

Suunnittelutyöstä ja materiaalituotannosta vastasin noin 90 prosenttisesti, vaikka ohjaajia opetustilanteessa oli kaksi. Päätavoitteena oli vähentää digitaaliseen viestintään liittyviä pelkoja ja epävarmuutta sekä tarjota käytännön neuvoja ja vinkkejä sekä opastusta siitä, miten eri kanavat saa otettua hyötykäyttöön. Opetus oli täysin opiskelijalähtöistä luokkahuonetilanteissa ja sen tarkoituksena oli palvella työelämän tarpeita.

Opiskelijaryhmät

Somekoulun käytännön opastus käynnissä
Opiskelijaryhmät muodostuivat työantajan työntekijöistä, joille valmennusajankohta sopi ja joilla oli kiinnostusta oppia sosiaalisen median kanavien hyödyntämistä työtehtävissään. Opiskelijat olivat siis tuttuja toisilleen jo entuudestaan ja saattoivat jakaa pitkänkin yhteisen työhistorian.

Pääosin opiskelijat olivat lähes untuvikkoja sosiaalisen median tuntemuksessaan ja hyödyntämisessä työssä tai vapaa-aikana. Ohjaajilla oli etukäteen tiedossa, että opiskelijat hallitsevat opetusaiheen vain hyvin pinnallisesti. Tämän vuoksi oli tarpeen luoda taustamateriaali, joka valotti somen luonnetta ja tarkoitusta sekä eri kanavien ominaispiirteitä. Painotimme erityisesti kanavien hyödyntämistä työelämälähtöisesti ja erityisesti asiantuntijan roolissa työnantajan edustajana.

Valitsimme kahden ohjaajan taktiikan, jotta jokainen osallistuja voisi saada yksilöllistä opastusta luokkahuonetilanteessa oman oppimistarpeensa ja kiinnostuksensa mukaisesti. Tietyt eri kanavien käyttöönottovaiheet käytiin läpi koko opiskelijaryhmän kanssa yhdessä, jonka jälkeen voitiin siirtyä yksilölliseen opastukseen.

Opiskelijat ovat korkeasti koulutettuja asiantuntijoita, joten perusasioiden ymmärtäminen sujui nopeasti. Suurimmat haasteet liittyivät teknologiaan: kuinka hyvin opiskelija osasi käyttää tietokoneettaan tai mobiililaitettaan ja kuinka hyvin hän ymmärsi digitaalisten ympäristöjen perustoiminnallisuudet ja periaatteet. Käytännönläheinen ja vierihoitoa painottava valmennus varmisti, että kukin opiskelija voi käydä läpi juuri häntä askarruttavat kysymykset ohjaajan kanssa.

Opetuksen elementit

Oppimiskäsitykseni perustuu käsitykseen ihmisistä sisäisesti motivoituneina, aktiivisina, itseohjautuvina ja ratkaisukeskeisinä oppijoina, erityisesti asiantuntijatyössä. Ajatukseni lienee sekoitus konstruktivismia, sosiaalista konstruktivismia ja konnektivismia?

Orientoivana menetelmänä käytin ennakkokyselyä opiskelijoille siitä, kuinka hyvin he tunsivat hallitsevansa sosiaalisen median toimintaperiaatteita ja kanavia erityisesti työssä hyödynnettynä sekä valmistamaani taustamateriaalia aiheesta. Luokkahuoneopetuksen alussa kävimme läpi opiskelijakohtaisesti ennakkomateriaalin perusteella syntyneitä ajatuksia, huolia ja kysymyksiä sekä toivomuksia painotusalueista.

Yrityksessä ei ole aiemmin tarjottu valmennusta digitaalisessa viestinnässä, joten valmennus on ensimmäinen laatuaan. Tällä hetkellä on suunnitteilla sosiaalisen median jatkokurssi, joka pyörähtää käyntiin vuoden 2016 ensimmäisellä puoliskolla sekä toistoja alkeiskurssille suuren kysynnän vuoksi. Koska monet asiantuntijoistamme työskentelevät pääsääntöisesti asiakkaillamme eivätkä toimistossa, jatkuvasti rollaavat valmennuksen toistot eri viikonpäivinä ja ajankohtina ovat välttämättömiä, jotta mahdollisimman moni voisi osallistua tilaisuuksiin.

Oppimistehtävät perustuvat käytännön tekemiseen: sosiaalisen median kanavia opitaan tekemällä, ei paperilla eikä teorioilla. Tehtävät syntyvät pääosin luokkahuonetilanteessa opiskelijan yksilöllisten tarpeiden perusteella. Jotkin perusasiat, kuten palveluihin rekisteröityminen on opastettu yksityiskohtaisesti ja visuaalisesti pienoppaassa. Tehtäviähän ei varsinaisesti arvioida, mutta opiskelijoiden osaamisen kehittymisen voin todeta seuraamalla heidän toimintaansa valituissa sosiaalisen median kanavissa. Kuka tahansa työnantajan edustaja voi seurata heidän osaamisensa kehittymistä, sillä kanavathan ovat avoimia kaikille, tai ainakin niihin rekisteröityneille.

Skillhive-parven esittely
Kanavia seuraamalla voi myös varmistaa opiskelijoiden osaamisen kehittymisen edistymisen. Osaamisen varmistamiseksi opiskelijoille on perustettu yhteisöllinen sivusto Skillhive-työkaluumme, jossa voimme jakaa vinkkejä ja linkkejä sosiaalisen median käyttöön ja hyödyntämiseen liittyen. Yhteisö on avoin kaikille yrityksen työntekijöille, jotta mahdollistamme ja innostamme myös muita kuin valmennukseen osallistuneita digitaaliseen viestintään. Jotkut opiskelijat ovat lisäksi pyytäneet luokkahuoneopetuksen jälkeen yksityisopetusta eli vierihoitoa.
  
Ohjaajan rooli

Luokkahuoneopetuksesta vastaan minä, apuopettajana markkinointitiimimme toinen jäsen. Koen olevani lähinnä opas digitaalisella valtatiellä, käytännön ohjaaja ja ”kävelevä tietosanakirja”. Annan käytännön opastusta, mutta myös taustoitan tarvittaessa digitaaliseen viestintään liittyviä suurempia kokonaisuuksia ja filosofiaa.


Yksilöohjausta olen antanut ns. lennosta eli välittömästi, kun sosiaalisen median käyttöä harjoitteleva on tarvinnut apua. Lisäksi jaan vinkkejä yhteisöllisessä työkalussamme Skillhivessa. Niin kauan kuin muut ovat aloittelevalla tasolla, en juurikaan odota heidän jakavan vielä vinkkejä Skillhivessa. Kun osaaminen edistyy, muidenkin aktiivisuus varmasti lisääntyy parvessa. 


Ohjaus- ja opetuskokonaisuus osana opettajan pedagogisia opintoja

Valitsin tämän opetuskokonaisuuden, koska se on ensinnäkin pitkälti täysin itseni suunnittelema, rakentama ja vetämä valmennus. Lisäksi se on työelämälähtöinen ja kiinteästi omaan työhöni liittyvä.

Lisäksi se on opetusmetodiltaan tyypilliseen markkinoinnin ja viestinnän oppilaitosopetukseen nähden poikkeuksellinen, koska kyseessä on pääosin käytännön tekemisen kautta syntyvä oppiminen.

Tähänastisiin valmennuksiin en ole kutsunut opiskelijakollegoja enkä ohjaajaa, koska kyseessä on yrityksen sisäinen ja yrityksen strategiaan liittyvä valmennus, mutta ensi vuoden tilaisuuksiin voin harkita myös ulkopuolisten ottamista. En usko, että opiskelijat häiriintyisivät ylimääräisistä osallistujista, kyse on enemmänkin yrityksen sisäisen tiedon jakamismahdollisuudesta.

Palautetta olen saanut suullisesti suoraan luokkahuonetilaisuudessa, erityisesti toivomuksia jatkokoulutuksesta, sen sisällöstä ja muusta lisäopastuksen tarpeesta. Opiskelijat ovat olleet innostuneita ja kiitelleet vuolaasti luokkahuonesessioita. Tähän mennessä alkeiskurssin on käynyt noin 20 sadasta työntekijästä eli työsarkaa riittää vielä pitkäksi aikaa.

Vaikeinta tämän kokonaisuuden suunnittelussa ja toteuttamisessa on ollut opiskelijoiden osaamisen tason arviointi ja itselle itsestään selvien asioiden ymmärrettävä selittäminen aihetta huonosti tunteville. On todella haastavaa katsoa asioita aloittelijan näkökulmasta, kun on itse ollut digiaktiivi yli 20 vuotta. Jokainen opiskelijoiden esittämä kysymys ja havainto opettaa tietenkin myös opettajaansa ja hyödyttää tulevia koulutusryhmiä sisällön hiomisen suhteen. Näin opettaja on myös oppilas!

Johdolle on ehkä tullut yllätyksenä se, kuinka hitaasti työntekijät edistyvät sosiaalisen median hyödyntämisessä työssään ja kuinka hitaasti somen käyttö leviää niissä työntekijäryhmissä, jotka eivät yksityiselämässään somekanavia juurikaan käytä tai ovat vastahakoisia teknologian käyttäjiä ylipäätään. Itselleni tämä ei ollut yllätys, sillä aiempien kokemuksieni perusteella tiesin, että some-opetuksessa valloitetaan yksi opiskelija kerrallaan. Yksilöllinen opastus on aivan kriittistä opiskelijan edistymisen ja innostuksen valamisen kannalta.



1 kommentti:

  1. Jälleen perusteellinen kuvaus suunnittelusta ja toteutuksesta sekä pohdinta somen käytön problematiikasta.

    Itselleni on vespassa ollut yllätys, miten hyvin kokematonkin pääsee kiinni perusohjelmiin kun vaan on motivoitunut. Usein juuri vertaisryhmän tai sen jäsenen tuki on ratkaisevaa. Usein kuulen, miten minun selän takana on annettu yksilöllistä ohjausta puhelimitse tai verkon kautta.

    VastaaPoista