7.11.2015

Verkkosessio Kouluttajan vuorovaikutustaidot

Viimeinen Kaasutin-pienryhmän verkko-opetussessio toimi luontevana jatkeena hyvän palautteen sessioon, sillä aiheenamme oli kouluttajan vuorovaikutus- ja motivointitaidot.

Ennakkotehtävänä mietimme esimerkkejä huonoista ja hyvistä vuorovaikutustilanteista. Näitä emme kuitenkaan käsitelleet verkkosessiossa tarkemmin, mutta omien kokemuksien muisteleminen orientoi hyvin aiheeseen.

Avasimme aiheen keskustelemalla persoonallisuustestien perimmäisistä tavoitteista ja mitä niillä oikeastaan pyritään saamaan selville. Meillä kaikilla on kokemusta testien kohteena olemisesta ja valtaosalla myös niiden tulkitsemisesta. Olimmekin yksimielisiä siitä, että tarkoituksena on selvittää testattavan työskentely- ja vuorovaikutustyyliä ja sitä, miten hän työskentelee yhdessä muiden kanssa. Testit auttavat myös ymmärtämään yksilön asennoitumista asioihin sekä vahvuuksia ja kehittymiskohteita.

Asennetta!

Asennoitumisella on itse asiassa valtava merkitys vuorovaikutustilanteissa. Löysin SlideSharesta mielenkiintoisen esityksen asenteiden synnystä. Sen mukaan asenne koostuu kolmesta komponentista: tieto, tunne ja toiminta. Kaikkiin näihin osatekijöihin tulisi voida vaikuttaa, jos haluaa aidosti asennetta muuttaa.

Vuorovaikutustaitojen ajattomuudesta ja ihmisen käyttäytymisen muuttumattomuudesta kertonee se, että käsittelimme erityisesti ihmissuhdekouluttaja Carnegien kuuluisaa teosta Miten saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa. Kirja julkaistiin jo 1930-luvulla.

Carnegien ihmisten käsittelyn perusmenetelmien periaatteet ovat täysin toimivia myös nykypäivänä. Älä arvostele, ole rehellinen ja vilpitön, herätä innokkuus. Kovin yksinkertaista teoriassa, mutta kouluttajalle ei niinkään helppoa. Keskustelussa nostimme esiin muutamia kouluttajan keinoja toteuttaa näitä periaatteita käytännössä:
  • Kysy ja kuuntele. Varmista ymmärtäväsi kuvailemalla objektiivisesti tilanne, pyydä vertaiskommentteja.
  • Tartuta fiilis. Muut innostuvat usein, kun kouluttaja on innostunut ja osoittaa sen. Oma mieli, asenne ja esiintyminen ratkaisevat.
  • Sytytä kynttilään tuli, älä ”täytä tyhjiä astioita”
  • Tunnista ihmisen arjesta asia, johon hän haluaa muutosta, asetu toisen saappaisiin. Sitä kautta kynttilän tuli on helpompi sytyttää.
Jo psykoterapeutti Alfred Adler korosti menestyksellisessä vuorovaikutuksessa kiinnostusta kanssaihmisiin. Ilman kiinnostusta kerjää itselleen vaikeuksia, epäonnistuu ja tuottaa jopa vahinkoa muille. Kuten edellisessä palautteenantoon liittyvässä sessiossa, myös nyt palasimme asenteen merkitykseen ja siihen, kuinka tärkeätä on olla kiinnostunut toisesta ja arvostaa häntä. Sivuseikkana mainittakoon, että Adler on ”keksinyt” alemmuuskompleksin eli huonommuudentunteen toisiin nähden. Ongelma, joka usein johtaa katastrofaaliseen käyttäytymiseen vuorovaikutussuhteissa!

Mitä hyvä vuorovaikutus on?

Ihmiset pitävät ihmisistä, jotka ovat aidosta kiinnostuneita heistä. Ihmiset, jotka pitävät sinusta, kuuntelevat sinua korvat auki. Jälleen vinkit ovat yksinkertaisia
  • Ole aidosti kiinnostunut muista
  • Hymyile
  • Nimi on jokaiselle tärkeä, muista se ja käytä sitä
  • Ole hyvä kuuntelija ja rohkaise muita puhumaan itsestään
  • Puhu muita kiinnostavista aiheista
  • Saa toinen tuntemaan itsensä tärkeäksi, vilpittömästi
Nämä ovat muuten keinoja, joita mm. ammattitoimittajat käyttävät usein haastattelutekniikkana, kun tekevät juttuja medioihin. Miksi? Koska haastateltavat yleensä aina tykkäävät puhua itsestään ja itselleen tärkeistä asioista ja innostuvat puhumaan ohi suunsa, kun toimittaja ainakin vaikuttaa aidon kiinnostuneelta – oli sitä sitten vilpittömästi tai ei. Muun muassa Sparkminute-blogissa on esitelty 30 toimittajien haastattelutekniikkaan liittyvää vinkkiä, joihin kannattaa tutustua. Ne noudattelevat pitkälti yllä olevaa ajatusmallia.

Hyvien ohjeiden ja ideoiden lisäksi verkkosession vetäjä tarjosi meille käytännön apua ja työkaluja. Myönteisen vuorovaikutuksen työkalupakki on Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoiden tekemä sivusto, jossa on tarjolla kymmeniä erilaisia pedagogisia työkaluja kouluttajalle. Loistava aarrelöytö session vetäjältä ja tulee taatusti hyötykäyttöön ei ainoastaan itselleni, vaan koko työantajaorganisaatiolleni. 

Näitä verkkosessioita tulee kyllä ikävä, on ollut todella hieno kokemus opintielläni!

1 kommentti:

  1. Teidän ryhmänne verkkosessiot olivat kaikki tematiikaltaan nappi valintoja. Kun ryhmäkin oli keskusteleva ja asiantunteva, en ihmettele, että näitä jää kaipaamaan.

    VastaaPoista