7.11.2015

Opetusseuranta: Avoin esimiesvalmennus – suorituksen johtaminen

Työnantajani palvelutarjontaan kuuluu esimiesvalmennus, jota rakennamme asiakkaillemme räätälöidysti liiketoiminnan tarpeisiin ja strategisiin tavoitteisiin perustuen. Lisäksi tarjoamme keväisin ja syksyisin erityisesti uusille esimiehille suunnattua valmennuskokonaisuutta. Se koostuu kolmesta aihealueesta:
  • esimiehen rooli, vastuut ja tehtävät
  • esimies suunnannäyttäjänä
  • esimiehen itsetuntemus ja ihmisten johtaminen

Näihin valmennuspäiviin voi osallistua mistä tahansa organisaatiosta eli ne ovat kaikille avoimia.

Esimies suunnannäyttäjänä - koulutuspäivä

Osallistuin lokakuun valmennuspäivään opetuksen seuraajana nähdäkseni, miten organisaatiomme valmentajat vetävät koulutuksia, joissa monet osallistujat kohtaavat ensimmäisen kerran. Kukin valmennusosuus on yhden päivän pituinen kokonaisuus (8 h).

Lokakuun päivän teemoja olivat:
  • yrityksen strategia ja tavoitteet näkyviksi esimiestyön kautta
  • miten johdan suoritusta käytännössä
  • palautteenanto ja vastaanotto kehittymisen tukena

Ensimmäisenä valmennuskokonaisuuden päivänä syyskuussa oli käyty läpi esimiestyö roolina, esimies työnantajan edustajana eli vastuut ja velvollisuudet. Päivän aikana oli paneuduttu myös siihen, miten asiantuntijasta kasvaa esimies entisille kollegoilleen. Lokakuussa keskityttiin siihen, miten esimies johtaa suoritusta ja huolehtii siitä, että suorituksen ohjaaminen tukee tavoitteiden saavuttamista.

Valmennettavat

Valtaosalla 19:stä osallistujista oli varsin lyhyt esimieskokemus vaihdellen muutamasta viikosta runsaaseen vuoteen. Joukkoon mahtui pari, jotka nykyisessä roolissaan olivat uusia, mutta joilla oli aiemmista työpaikoistaan tai tehtävistään esimieskokemusta. Kaikki olivat asiantuntijatehtävistä, vaikka vastuu- ja erikoistumisalueet olivat hyvin erilaisia. Osa valmennettavista oli ehtinyt jo tutustua syyskuun valmennuspäivällä, osa oli ensimmäistä kertaa mukana.

Valmennettavilla oli kuitenkin kaikilla yhteinen päämäärä ja selkeä motivaatio – halu oppia ja kasvaa hyviksi esimiehiksi. Tyypillinen haaste osallistujilla oli se, että he olivat siirtyneet esimiehiksi asiantuntijatehtävistä ja olivat nyt entisten kollegojensa esimiehiä. Tilanne on asiantuntijatyössä tyypillinen, mutta erityisen haastava sellaisille, joilla ei ole koulutusta esimiestehtäviin eikä kokemusta niistä. Tätä oli käsitelty jo ensimmäisenä valmennuspäivänä, mutta aihe nousi yhä keskusteluihin päivän tehtävien yhteydessä.

Opetusmetodit

Valmentaja aloitti kunkin päivän pääteemoista lyhyellä alustuksella ja
orientaatiotehtävällä aiheeseen. Koko päivän orientaatio aloitettiin pohtimalla keskustelulla siitä, mikä on haastavinta suorituksen johtamisessa.

Vaikka vastaukset olivat moninaisia, tiettyjä teemoja nousi esiin: miten rakentaa innostavia ja motivoivia tavoitteita, miten saavutetaan yhteinen ymmärrys työntekijän kanssa tavoitteenasettelusta ja miten suoritusta mitataan, miten antaa kannustavaa ja rakentavaa palautetta, miten hanskata muutosjohtamisen tilanteet erityisesti silloin, kun pitää kitkeä muutosvastarintaa.

Päivän aikana hyödynsimme yksilö-, pari- ja pienryhmätehtäviä, avoimia keskusteluja, fläppipurkuja ja post it -karttoja, check-listoja ja palautteenannon simulaatioharjoitteita.

Kuvassa on osanäkymä hyvän kehityskeskustelun elementtien purusta.

Valmennusote

Valmentaja purkamassa suorituksen
johtamisen ryhmätehtävää
Valmentaja on kokenut johtamisen ja esimiestyön kouluttaja, joka on myös sertifioitu coach. Hän on erikoistunut valmentavaan johtamiseen. Ote näkyi konkreettisesti keskusteluissa, joita hän ohjasi hienovaraisilla kysymyksillä, kun pohdimme esimiestyön haasteita eri näkökulmista. Kysymyksenasettelu johti valmennettavien oivalluksiin, vilkkaaseen keskusteluun ja vertais-coachingiin eli kokemuksien jakamiseen ja ratkaisujen aktiiviseen etsimiseen valmennettavien kesken.

Edelliseen opetuksen seurantaan verrattuna tässä valmennuspäivässä valmennettavilla oli alusta lähtien positiivinen ja innokas vire. Tämä helpotti suuresti valmentajan tai valmentajien työtä.

Alun perin oli nimittäin tarkoituksena, että toimisin ainoastaan tarkkailijana valmennuspäivässä. Meillä on kuitenkin valmentajan kanssa aiemman yhteistyömme kautta vahva luottamus toisiimme, vaikka valmentaja ei ollutkaan nähnyt minun valmentavan aiemmin. Minulla on kuitenkin pitkä esimies- ja johtoryhmätyöskentelyn kokemus valmennuskokemuksen ohella, joten pystyin toimimaan asiantuntija-apuna päivän aikana.

Päädyimme lopulta lähes improvisoiden yhteisvalmentamiseen, mikä osallistujien kannalta antoisaa ja suo päävalmentajalle tukea ja hengähdyshetkiä pitkän valmennuspäivän kuluessa. Osallistujien palautteen perusteella päivä onnistui kiitettävästi, mikä tietenkin on tärkeintä. Saimme kokonaisarvosanaksi 4,5 asteikolla 1-5. Sanallista kiitosta saimme lisäksi hyvästä koulutuksesta ja toimivista käytännön esimerkeistä.

Henkilökohtaisesti olen onnellinen siitä, että keskinäinen luottamuksemme ja arvostuksemme kollegan kanssa on vahvaa. Erityisesti lämmitti kollegan sanat siitä, että päivän kokemuksen perusteella hän on valmis lähtemään vetämään mitä tahansa koulutusta kanssani nyt, kun on nähnyt minut ”in action”.

Opit

Päivä osoitti selvästi, kuinka suuri merkitys valmennettavien omalla motivaatiolla ja asenteella on opetuksen onnistumisen kannalta. Positiivisen ilmapiirin vaikutus on valtava, se avaa kanavat niin antoisaan kokemusten vaihtoon ja vilkkaaseen keskusteluun kuin aktiiviseen kuunteluun.

Valmennustilanne ei myöskään koskaan ole vain yksisuuntainen väylä, vaan aktiivista dialogia ja kahdensuuntaista oppimista. Tässä oppivat niin valmentaja kuin valmennettavat ja vielä tarkkailijakin siinä sivussa. Heittäytymisen merkitystä ei myöskään pidä vähätellä. Kun rohkenee kokeilla, voi toisinaan myös onnistua!

Opetuksen seuranta -lomake:

https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWMlJoQXAxbkY4UDg/view?usp=sharing

1 kommentti:

  1. Ei tullut tuluskukkaroa, tulikin takki. Olipa kysymys valmentamisesta, kouluttamisesta tai opettamisesta, aina vetäjän innostuksella on suuri merkitys. Jos hän ei usko asiaansa ja ole siitä kiinnostunut, niin se tappaan kyllä osallistujienkin intoa.

    Opettajankoulutuksella näyttää ole mpnenlaisia piilovaikutuksiakin - hienoa.

    VastaaPoista