Saimme ennen verkko-opetussessiota tehtäväksi
miettiä tilannetta, jossa opettajan palaute on vaikuttanut voimaannuttavasti
tai lamauttavasti omaan motivaatioomme.
Aluksi kuuntelimme lyhyen tarinan Timo
Saloviidan kirjasta Meidän
Koulu, jossa opettaja Eija
Reinikainen kertoi kokemuksistaan saatuaan häirikkönä pidetyn luokan
opetettavakseen. Tarinan opetus oli luottamuksen rakentamisen, yksittäisen
oppilaan huomioimisen ja positiivisen palautteen voima – näiden keinojen avulla
Reinikainen käänsi häiriköivän toiminnan innostuneeksi oppimiseksi.
Kannustavan
palautteen avaimet
Tarinan perusteella pohdimme ryhmässämme palautteen
merkitystä oppimisessa ja erityisesti motivaation lähteenä. Ymmärsimme, kuinka
kaikki palaute on lopulta tulkintaa. Sen vuoksi on erityisen tärkeää rakentaa
palaute siten, että se on aidosti ja vilpittömästi rohkaisevaa. Oppijalle on
merkityksellistä se, että opettaja muistaa kannustaa myös pienistä
saavutuksista, ei ainoastaan huomattavista ponnistuksista.
Oppijan huomioiminen yksilönä ja
yksilöllisesti (kahdenkeskisessä) palautteenannossa sekä arvostaen, sitkeästi
luottamusta rakentaen voi johtaa hyvinkin merkittäviin tuloksiin pitkälle
elämänpolulla. Näin oli käynyt verkkosession vetäjällekin, jonka kohdalla
nuorena saatu opettajan palaute on johtanut muiden opettamiseen ja
kouluttamiseen asti.
Pohdimme myös hyvän palautteen tunnusmerkkejä:
- konkreettista
- aitoa
- rehellistä
- henkilökohtaista
- yksilöllistä
Luonnollisesti palautteen tulisi kohdistua
tekemiseen eikä persoonaan. Erityisesti rakentavan palautteen antamisessa
kannattaa ensin aina kysyä avoimilla kysymyksillä vastaanottajan omaa näkemystä
ja huolehtia siitä, että palaute tapahtuu välittömästi ja tilanteeseen
sidottuna. Erityisesti pidin termistä tavoitekieli, jota verkko-opetuksen
vetäjä käytti välttämiskielen vastaparina. Rakentavassa palautteessa
tavoitekieli kuvailee, kuinka asiat voisivat sujua paremmin tulevaisuudessa,
sen sijaan että keskustellaan siitä, kuinka voidaan välttyä virheeltä jatkossa.
Hampurilainen
uudesta näkökulmasta

Löysin Helsingin Sanomista helmikuussa 2015 julkaistun
artikkelin hampurilaismallista ”Hampurilaismalli
voi romuttaa uskottavuuden – näin palaute kannattaa antaa ja ottaa”.
Artikkelista löytyy sekä palautteenantajalle että vastaanottajalle kuuden
kohdan vinkkilista palautteen käsittelystä. Palautteenantajan lista on hyvin
samanlainen kuin keskustelemamme, palautteensaajan reaktioista puhuimmekin
huomattavasti vähemmän.
Keskustelimme tosin kyllä siitä, että rakentavassa
palautteenannossa valta on pitkälti palautteen saajalla. Antajan osuus on hyvin
pieni osuus kokonaisuudesta. Saaja päättää, haluaako ja kykeneekö ottamaan
palautteen vastaan, suhtautuuko siihen vakavasti, aikooko käsitellä sitä sen
enempää ja jos, niin johtaako se jonkinlaiseen vaikutukseen toiminnassa vai ei.
Tutustuimme lopuksi myös Ben Furmanin ja Mika
D. Rubanovitschin Valmenna
onnistumaan -kirjassa esittelemään palautekäteen. Toivekädessä kukin sormi
edustaa tiettyä vaihetta palautteenannossa. Vaiheet ovat kontakti, toive,
hyöty, usko ja sopimus. Näitä olisimme voineet avata sessiossa hieman
tarkemminkin. Tosin saimme kotiläksyksi tutustua palautekäsimalliin perustuvaan
Furmanin Kritiikkisimulaattoriin,
jonka avulla voi opetella antamaan palautetta entistä taitavammin. Hyvä idea!
Palautetta on kiva antaa ja saada - siis positiivista palautetta. Pohdit hyvin kriittisen tai korjaavan palautteen antoa ja saantia sekä vastuuta sen ymmärtämisestä. Työyhteisöjen heikkous on yleensä ongelmatilanteiden ja -tapausten nostamisessa käsittelyyn. Näissäkin tilanteissa harkittu palaute ja sen osaava tuottaminen ovat tarpeen. Opettajan työssä ohjaus, palaute ja arvionti ovat kuin veljenpojat Aku Ankassa.
VastaaPoista