Valmistauduimme verkko-opetussessioon
tutustumalla opettajien tekijänoikeutta käsittelevään verkkosivustoon ja
erityisesti sivuston Kopiokissa-osioon.
Osiossa on 12 sarjakuvan avulla kuvailtu opettajan oikeuttaa käyttää ja näyttää
muiden tekemää materiaalia opetustyössä. Sarjakuvat havainnollistavat ja
konkretisoivat hyvin käyttöoikeuksia eri tilanteissa, tosin itse jäin pariin
otteeseen miettimään oikeaa ratkaisua Kopiokissan tavoin.
Lainsäädäntö,
tekijän ja käyttäjän oikeudet
Tekijänoikeudet kuuluvat ns.
immateriaalioikeuden (IPR) piiriin. Muita IPR:n piiriin kuuluvia ovat patentit,
mallisuojat ja tavaramerkit. Tekijänoikeus poikkeaa näistä muista siten, että
se on automaattinen eikä sitä tarvitse erikseen hakea. Digitalisaatio on
hankaloittanut tekijänoikeuksien suojelemista, sillä digitaalista materiaalia
on helppo levittää ja samalla vahingossa rikkoa oikeuksia.
Lainsäädännössä puhutaan tekijänoikeuden
yhteydessä teoksista. Ne ovat persoonallisen ilmaisun hengentuotteita, joihin
niiden luojalla on yksinoikeus. Toisaalta mainitaan myös, että on olemassa
tuotoksia, jotka alittavat teoskynnyksen. Tällaisia ovat mm. sellaiset
tuotokset, joiden lopputulos on samanlainen tekijästä riippumatta. Näitä ovat
mm. elektroniset piirustukset tai tuotteiden käyttöoppaat.
Tekijänoikeudella suojattua materiaalia
käyttäjä voi hyödyntää yksityiskäytössä, mutta julkista esitysoikeutta ei
käyttäjällä ole. Lisäksi on mahdollista käyttää sitaattioikeutta ja tietenkin
viitata tekijänoikeudella suojattuun materiaaliin.
Tekijänoikeudet
opetuskäytössä
Opetuskäyttö tarkoittaa lainsäädännössä
opetuslaitosta, joka on ainakin jossain määrin valtion rahoittama. Julkaistun
teoksen saa näyttää dokumenttikameralla ja videotykillä, lukuun ottamatta
näytelmä- ja elokuvateoksia. Lehdestä tai kirjasta saa kopioida ja skannata
korkeintaan 20 sivua tai 50 prosenttia teoksesta, mutta sitä ei saa esittää
missään julkisessa verkossa. Nämä luvat ovat sopimuksellisia Opetusministeriön
ja Kopioston välillä.
Tekijänoikeudeltaan vanhentuneet teoskynnyksen
ylittävät teokset ovat vapaasti käytettävissä. EU:ssa tekijänoikeudet
vanhenevat 70 vuoden kuluttua teoksen luojan kuolemasta. Samoin Creative Commons -aineistot
ovat käytettävissä. Ääni-, video- ja valokuvatallenteissa tekijänoikeus on
lyhyempi, 50 vuotta. Sama koskee tv- ja radiolähetyksiä, aika lasketaan
edellisestä lähetyksestä. Tietokannoissa ja luetteloissa oikeus kestää 15
vuotta julkaisemisesta.
Verkkosession
harjoitukset
Käytimme ainakin puolet verkkosession ajasta
harjoituksiin, joita opiskelijakollegani oli meille tehnyt erilaisista
tekijänoikeuden alaisten teosten käyttötilanteista. Harjoitukset aiheuttivat
paljon päänvaivaa ja olivat vaikeita, vaikka olimme valmistautuneet jo
ennakolta Kopiokissan avulla ja juuri sekä käsitelleet että keskustelleet alustuksessa
aihetta tarkemmin.
Tekijänoikeuksien tulkinnan monimutkaisuutta
kuvasi hyvin se, että opiskelijaryhmä peesasi epävarmana ollessaan usein
ensimmäiseksi vastanneen vastauksia – välillä paremmalla, välillä huonommalla
menestyksellä. Teimme kaikkiaan seitsemän harjoitusta verkkosession aikana,
kukin sisältäen yleensä useamman esimerkin. Emme saaneet kovinkaan montaa
näistä täysin oikein…
Verkko-opetussessio
Aihe oli meille tuleville opettajille tärkeä
ja ajankohtainen. Session vetäjä orientoi meitä aiheeseen ennakkotehtävän
avulla ja käynnisti session aktivoivasti kysymällä heti alussa osallistujilta
aiheesta tarkemmin.
Lyhyehkö alustussessio valmisteli hyvin
konkretisoivaan vaiheeseen, jossa pyrimme yhdessä ja kuitenkin yksilöllisesti
ratkomaan käytännön esimerkkejä. Tehtävät herättivät myös vilkasta keskustelua,
toisinaan myös hämmennyksestä johtuvaa hiljaisuutta, kun oikeita vastauksia
pohdittiin ankarasti.
Verkko-opetukseksi sessio oli varmaankin niin
aktiivinen ja vuorovaikutteinen kuin verkon yli vain voi olla. Mielestäni
session vetäjä onnistui erinomaisesti tehtävässään. Opin paljon uutta
tekijänoikeuksista ja oikeudesta käyttää muiden teoksia opetustyössä.
Samaa mieltä - Jukka veti esimerkillisen verkkosession
VastaaPoista