Syyskuun lähipäivät
startattiin milläs muulla kuin orientaatiolla. Ensimmäisenä päivänä pohdimme
opettajan osaamisalueita, opettajana kehittymistä ja opettajankoulutusta.
Näkökulmia pääsimme
miettimään ryhmätyönä ohjaajamme alustuksen jälkeen. Pienryhmien jäsenet
sekoitettiin eri ryhmiin. Kukin ryhmä arpoi alustuksen opetustyön suunnitteluun
liittyvän sanan. Tehtävänä oli perustella, miksi juuri tuo opetuksen teema oli
kaikkein tärkein osa-alue opettamistyössä. Aikamoinen pähkinä purtavaksi!
Oma ryhmämme sai
pohdittavakseen oppimisen arvioinnin. Kaikki ryhmämme jäsenet osallistuivat aktiivisesti perustelujen kehittelyyn. Väitimme arviointia kaikkein tärkeimmäksi opetuksen suunnittelun osa-alueeksi seuraavasti.
- Ilman arviointia on vaikea ylipäätään tunnistaa, onko oppilas oppinut mitään aiheesta
- Opettajan näkökulmasta arviointi osoittaa mitattavalla tavalla, että oppija on oppinut ne ydintaidot, joita kyseiseen aiheeseen ja osaamisen tasoon kuuluu
- Arvoimisen kriteerit pitää määritellä, jotta opettaminen voidaan sitoa oppimiseen
- Arvioinnin avulla pystytään rakentamaan oppimispolut eri aiheille ja tasoille
- Arviointi on palaute oppijalle hänen taidoistaan jatkokehittymisen kannalta
- Arviointi auttaa oppijaa (ja opettajaa) arvioimaan, millä tavoin ja mihin suuntaan osaamisen kehittämistä kannattaa jatkaa
Taistelu ryhmien välillä tärkeimmän
opetuksen suunnittelun aihealueesta oli kova eikä selkeää voittajaa löytynyt. Harjoitus auttoi oivaltamaan
kunkin osa-alueen välttämättömyyden onnistuneen oppimiskokemuksen
rakentamisessa - ja sehän tämän tehtävän tarkoitus varmaan olikin. Minkä tahansa osa-alueen huomiotta jättäminen tekee
opetustilanteesta ontuvan tai jopa mahdottoman.
Ensimmäisen lähipäivän iltapäivän
vietimme tiiviisti tulevien ryhmä- ja yksilötehtävien ohjeistusten
läpikäymisessä sekä jo suunnittelussa. Oma pienryhmämme Kaasuttimet päätti
pitää Yhteiskehittelyn työpajansa (YTO) virtuaalisesti sosiaalista mediaa
hyödyntäen. Kaikkia ryhmän jäseniä kiinnostava aihekin löytyi nopeasti, teemamme
on innostaminen eli sisäinen motivaatio ja sen ruokkiminen. Se on olennainen osa syvällistä oppimista, joten aihe sopii hyvin opekorkean tehtäväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti