11.10.2015

Opetuksen suunnittelun näkökulmia (Lähipäivät 1.-2.9.2015)

Syyskuun lähipäivät startattiin milläs muulla kuin orientaatiolla. Ensimmäisenä päivänä pohdimme opettajan osaamisalueita, opettajana kehittymistä ja opettajankoulutusta.


Näkökulmia pääsimme miettimään ryhmätyönä ohjaajamme alustuksen jälkeen. Pienryhmien jäsenet sekoitettiin eri ryhmiin. Kukin ryhmä arpoi alustuksen opetustyön suunnitteluun liittyvän sanan. Tehtävänä oli perustella, miksi juuri tuo opetuksen teema oli kaikkein tärkein osa-alue opettamistyössä. Aikamoinen pähkinä purtavaksi!

Oma ryhmämme sai pohdittavakseen oppimisen arvioinnin. Kaikki ryhmämme jäsenet osallistuivat aktiivisesti perustelujen kehittelyyn. Väitimme arviointia kaikkein tärkeimmäksi opetuksen suunnittelun osa-alueeksi seuraavasti.
  • Ilman arviointia on vaikea ylipäätään tunnistaa, onko oppilas oppinut mitään aiheesta
  • Opettajan näkökulmasta arviointi osoittaa mitattavalla tavalla, että oppija on oppinut ne ydintaidot, joita kyseiseen aiheeseen ja osaamisen tasoon kuuluu
  • Arvoimisen kriteerit pitää määritellä, jotta opettaminen voidaan sitoa oppimiseen
  • Arvioinnin avulla pystytään rakentamaan oppimispolut eri aiheille ja tasoille
  • Arviointi on palaute oppijalle hänen taidoistaan jatkokehittymisen kannalta
  • Arviointi auttaa oppijaa (ja opettajaa) arvioimaan, millä tavoin ja mihin suuntaan osaamisen kehittämistä kannattaa jatkaa

Taistelu ryhmien välillä tärkeimmän opetuksen suunnittelun aihealueesta oli kova eikä selkeää voittajaa löytynyt. Harjoitus auttoi oivaltamaan kunkin osa-alueen välttämättömyyden onnistuneen oppimiskokemuksen rakentamisessa - ja sehän tämän tehtävän tarkoitus varmaan olikin. Minkä tahansa osa-alueen huomiotta jättäminen tekee opetustilanteesta ontuvan tai jopa mahdottoman.

Ensimmäisen lähipäivän iltapäivän vietimme tiiviisti tulevien ryhmä- ja yksilötehtävien ohjeistusten läpikäymisessä sekä jo suunnittelussa. Oma pienryhmämme Kaasuttimet päätti pitää Yhteiskehittelyn työpajansa (YTO) virtuaalisesti sosiaalista mediaa hyödyntäen. Kaikkia ryhmän jäseniä kiinnostava aihekin löytyi nopeasti, teemamme on innostaminen eli sisäinen motivaatio ja sen ruokkiminen. Se on olennainen osa syvällistä oppimista, joten aihe sopii hyvin opekorkean tehtäväksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti