Seurasin puolen
päivän ajan opiskelijakollegani valmennusta, jonka aiheena oli palvelujen
johtaminen vähittäismyymälöiden johtajille. Tavoitteena oli auttaa kauppiaita
ymmärtämään keskusorganisaation palvelufilosofia sekä soveltaa sitä omaan
myymälään siten, että palvelusta muodostuu kilpailijoihin nähden positiivisesti
erilaistava tekijä.
Aihe oli erittäin
mielenkiintoinen henkilökohtaisestikin, sillä oman työnantajani tavoitteena on
auttaa asiakkaitamme rakentamaan ainutlaatuinen asiakaskokemus
henkilöstöjohtamisen keinoin. Kävimme iltapäivän aikana läpi useita omaan
työhöni liittyviä aihealueita, joten tunsin olevani samalla oppija muiden joukossa
enkä ainoastaan opetuksen havainnoija.
Oppijat
Erityisen
mielenkiintoiseksi iltapäivän teki se, että kyseessä oli poikkeuksellisen
haastava valmennusryhmä. Osa oli kokeneita myymälöiden johtajia, jotkut aivan
tuoreita tekijöitä. Aamupäivän valmennusteemat olivat ymmärtääkseni aiheuttaneet
vilkasta keskustelua varsin kyseenalaistavassa hengessä.
Jo iltapäiväosuuden muutaman
ensi minuutin aikana ryhmästä oli tunnistettavissa tietyt henkilöt, jotka sabotoivat
valmennustilannetta asiattomalla puhetyylillään ja alatyylisillä ”heitoillaan”.
Noin 30-henkinen ryhmä oli paria poikkeusta lukuun ottamatta miehiä, joten meno
ja puheet olivat välillä suorastaan äijämäisiä.
Häiriköt aiheuttivat
ryhmässä ontuvan dynamiikan, sillä valtaosa vaikutti sekä kiinnostuneelta että
halukkaalta oppimaan ja pohtimaan yhdessä palvelukokemuksen merkitystä työssään
kuin sen ilmenemismuotoja henkilöstön toimintatavoissa tai omassa
johtamisessaan. Silti osa naureskeli mukana, kun taas jotkut häiriköiden kanssa
samassa pöydissä istuvista jopa vetäytyivät fyysisesti kauemmas.
Samaiset häiriköt
käyttäytyivät kuitenkin asiallisesti ja järkevästi kahdenkeskisissä
keskusteluissa, kun ei ollut yleisöä. Muut valmentajat heitä haastatellessani
kertoivatkin, että kyseinen valmennusryhmä on dynamiikaltaan ja käyttäytymiseltään
hyvin omalaatuinen verrattuna muihin talon valmennusryhmiin.
Kollegani on
erittäin kokenut valmentaja ja pystyi hoitamaan hankalimmatkin hetket
suvereenisti ja huumorilla. Kokemattomampi olisi ollut varmasti pulassa
tilannetta dominoimaan pyrkivien valmennettavien kanssa.
Opetusmetodit
![]() |
Lähde: www.managerprepper.com |
Päivän opetusmetodit
olivat monipuolisia. Kollegani alusti tehtäviä luento-osuuksilla niin
palvelukokemuksen johtamisesta WAU-efektiin kuin DISC-arvioinnista. Hän vei myös kaikki
luentoaiheet suoraan valmennettavien arkityöhön käytännönläheisillä tehtävillä.
DISC-arvioinnissa kävimme läpi neljä käyttäytymisen päätyyppiä ja miten ne
näkyvät työpaikan työilmapiirissä, tavassa palvella asiakkaita ja
työntekijöiden tavassa hoitaa työtehtäviään. Valmennettavat pohtivat ensin työntekijöitään
pyrkien tunnistamaan kunkin määräävimmät DISC-piirteet, jonka jälkeen he
miettivät, miten voisivat motivoida ja tukea parhaimmin kutakin yksilönä, jotta
palveluasenne ja asiakaskokemus olisivat parhaimmat mahdolliset.
Kollegani käytti
hyväkseen avoimia kysymys-vastauskeskusteluja, yksilötehtäviä erityisesti DISC:n
purkamisessa, käytännön eläviä esimerkkejä luento-osuuksissa havainnollistamaan
ja oivalluttamaan palvelutilanteita ja sitä, kuinka pienillä asioilla voidaan
saada isoja, positiivisia vaikutuksia.
Palvelukokemuksen
johtamisen ja kehittämisen osion hän pilkkoi pienempiin osiin fläpeille ja
pöytäkunnat sekoitettiin uusiin ryhmiin, joissa he kiersivät fläpiltä toiselle
miettimässä ratkaisuja sekä palvelukokemukseen vaikuttavia positiivisia
tekijöitä ja tekoja.
Kukin myymälän
vetäjä sai myös alaistensa henkilökohtaisen palautteen johtamistyöstään. Näitä
purettiin ja sparrattiin parityöskentelynä, jossa lopputulemana oli jokaiselle
myymälän vetäjälle oma vahvuuksien ja kehittämiskohteiden toimenpidelista.
Lopuksi kukin esitti koko muulle ryhmälle lupauksen, mitä aikoo kehittää omassa
toiminnassaan, kun palaa omalle työpaikalleen. He saivat myös kotitehtävän
käytännön toimenpiteestä, jolla parantaa oman myymälänsä palvelun johtamista.
Valmennusote
Jo aiemmin
mainitsin, että kokenut valmentaja kykeni pitämään hankalan valmennusryhmän
aisoissa huumorilla rooleja vetävistä yksilöistä huolimatta. Valmentamisessa
vaihteli luento-osuus ja käytännön tekeminen, jossa valmennettavat pääsivät
joko keskustelemaan tai toimimaan.
Koska kyseessä oli
valmennusryhmä, joka on työssään jatkuvassa liikkeessä, ryhmässä oli
havaittavissa levottomuutta hieman pidempään istuttaessa. Ehdotin, että
valmennusta voisi kehittää joko nostattamalla valmennettavat ylös ja liikkeelle
hieman useammin tai ainakin käymällä läpi puolen päivän rakenteen ja
summittaisen aikataulun, jotta he osaavat hahmottaa kokonaisuuden ja malttaa
mielensä.
Valmentajan kokemus
näkyi syvällisenä asiantuntijuutena, jossa oma osaaminen oli niin vankkaa, että
jokaiseen tilanteeseen löytyi muistista käytännön tarina tai esimerkki sekä
faktatietoa. Erityisesti tarinat olivat oivalluttavia anekdootteja. Valmentaja
antoi myös valmennettavien puheenvuoroille ja pohdinnoille tilaa siirtyen itse
sivummalle joko tarkkailijaksi tai sparraajaksi.
Kaikki valmentamisen
osiot nivoutuivat tiiviisti myymälän vetäjien arkeen ja olivat sekä
konkreettisia että käytännönläheisiä. Mielestäni tämä on erityisen tärkeää
valmennettavien työn luonteen vuoksi.
Opetuksen seuranta -lomake:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWbUFSNkNrc0JiaGs/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWbUFSNkNrc0JiaGs/view?usp=sharing
Uskon tämän seurannan olleen sekä sinulle että tilaisuuden vetäjälle merkittävä kokemus. Palautteesta saattoi lukea, että molemmat saivat sessiosta aineksia omaan toimintaansa.
VastaaPoista