Aloitimme
tutustumisen coaching-menetelmiin pohtimalla yhdessä, mitä coaching pienryhmämme mielestä on. Pidimme sitä mm. henkilökohtaisena sparrauksena, ajatusten
kristallisointina ja hienovaraisena ohjauksena oman kehittymisen tiellä.
Suomen Coaching-yhdistyksen mukaan coaching on ensinnäkin prosessi. Sen aikana coach
auttaa ohjattavaa ottamaan käyttöönsä potentiaaliaan tavoitteidensa
saavuttamiseksi. Olennaista on, että prosessi on eettinen, määrätietoinen, tavoitteellinen
ja ratkaisukeskeinen sekä valmentava otteeltaan.
Vertasin tuota
virallista määritelmää oman työnantajani tapaan esitellä yksilö- ja
ryhmä-coachingia. Lisäisin yhdistyksen määritelmiin asenteen eli coachattavan positiivinen
haastaminen ja kuuntelevuuden. Positiivinen, rakentava ilmapiiri
coaching-tilanteissa on välttämätön keskinäisen luottamuksen saavuttamiseksi ja
jälkimmäinen on tärkeä metodin onnistumisen kannalta. Nämä samat seikat
nousivat itse asiassa pienryhmämme keskusteluunkin verkkosession aikana.
Vertailu muihin kehittämismenetelmiin
Pohdimme myös, millä
tavalla coaching eroaa muista menetelmistä. Löysin seuraavanlaisen vertailun,
joka on mielestäni varsin toimiva.
- Coaching: auttaa parantamaan yksilön suoritusta. Havainnoi, antaa palautetta, inspiroi uudenlaiseen ajatteluun. Katsoo nykyhetkestä tulevaisuuteen – mitä ja kuinka saavutat sen. Ei tarjoa vastauksia tai ratkaisuja.
- Konsultointi: tarjoaa vastauksia ja ratkaisuja
- Mentorointi: antaa neuvoja henkilöltä, joka on kokenut
- Terapia: hoitaa tai helpottaa häiriötiloja. Toimintaa ei painoteta
- Valmennus: antaa neuvoja ja tietoa henkilöltä, joka on kokenut
- Opettaminen: kehittää ajattelua ja osaamisia – toiminnan ”mitä ja kuinka”
- Neuvonta: auttaa ja antaa neuvoja ongelmanratkaisuun. Katsoo menneestä nykyhetkeen. Missä ja mitä.
Coaching-prosessi ja -roolit
Coachingin kohteena
voi olla lähes mikä tahansa aihe liiketoiminnasta omaan elämänhallintaan. Sitä
voi myös tehdä yksilö, tiimi- tai ryhmäversiona. Keskityimme tällä kertaa
bisnesnäkökulmaan ja yksilö-coachingiin.
Työelämässä on tyypillistä, että
coaching-tapaamisia on 4-6, muussa tapauksessa tapaamisten luonne painottuu
enemmän mentorointiin tai muunlaiseen sparraukseen. Lisäksi tavoitteet
asetetaan ja käydään läpi yhdessä coachattavan esimiehen kanssa.
Olennaista on,
että tapaamiset vievät coachattavan kehittymistä eteenpäin. Lopuksi arvioidaan
yhdessä coaching, coachattavan ja hänen esimiehensä kanssa saavutetut tulokset
ja koko prosessi.
Metodi ei tarjoa
valmiita ratkaisuja, vaan siinä ohjataan valmennettavaa kysymyksillä. Tavoitteena
on löytää kysymyksiä, joiden avulla coachattava näkee ongelmansa ”taakse”. Keksimme
ryhmässä useita vaihtoehtoja:
- Miten itse ratkaisisit ongelman?
- Miten, mitä, miksi?
- Mikä on tilanteesi nyt, mihin haet ratkaisua?
- Miten kuvittelet tilanteesi olevan vuoden kuluttua?
- Miten pääset tavoitteeseen, minkälaisilla keinoilla?
- Mikä on se kysymys, joka minun pitäisi esittää sinulle juuri nyt? Mitä haluaisit kysyä itseltäsi juuri nyt?
Coachingin etuna
pidetään sitä, että se on aina tavoitelähtöistä. Toisaalta sitä on arvosteltu
samasta syystä – menetelmänä se on liian tavoitelähtöinen eikä tietenkään sovi
kaikkiin kehittämistilanteisiin.
Tässä verkkosessiossa tehtäväni oli toimia "opponoijana". Opiskelijakollegani käytti opetusmetodeina luentoa ja ryhmän aktiivista yhteiskeskustelua ja -pohdintaa. Saimme hyvän kokonaiskuvan coachingista työelämässä ja esitys oli johdonmukainen sekä selkeä rakenteeltaan. Kehittämiskohteena esitin ajatuksen joko lyhyestä coaching-simulaatiosta tai videosta, jossa olisi esitelty coaching-tilanne.
Opetuksen seuranta -lomake:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWM3c3TDRfWGtibnc/view?usp=sharing
Tässä verkkosessiossa tehtäväni oli toimia "opponoijana". Opiskelijakollegani käytti opetusmetodeina luentoa ja ryhmän aktiivista yhteiskeskustelua ja -pohdintaa. Saimme hyvän kokonaiskuvan coachingista työelämässä ja esitys oli johdonmukainen sekä selkeä rakenteeltaan. Kehittämiskohteena esitin ajatuksen joko lyhyestä coaching-simulaatiosta tai videosta, jossa olisi esitelty coaching-tilanne.
Opetuksen seuranta -lomake:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWM3c3TDRfWGtibnc/view?usp=sharing
Teet seurannoista perusteellisia kuvauksia ja huolellista reflektointia - hienoa. Palautteesi on harkittua ja kehittävää - hyvä.
VastaaPoista