18.10.2015

Verkko-opetussessio: Coaching

Aloitimme tutustumisen coaching-menetelmiin pohtimalla yhdessä, mitä coaching pienryhmämme mielestä on. Pidimme sitä mm. henkilökohtaisena sparrauksena, ajatusten kristallisointina ja hienovaraisena ohjauksena oman kehittymisen tiellä.

Suomen Coaching-yhdistyksen mukaan coaching on ensinnäkin prosessi. Sen aikana coach auttaa ohjattavaa ottamaan käyttöönsä potentiaaliaan tavoitteidensa saavuttamiseksi. Olennaista on, että prosessi on eettinen, määrätietoinen, tavoitteellinen ja ratkaisukeskeinen sekä valmentava otteeltaan.

Vertasin tuota virallista määritelmää oman työnantajani tapaan esitellä yksilö- ja ryhmä-coachingia. Lisäisin yhdistyksen määritelmiin asenteen eli coachattavan positiivinen haastaminen ja kuuntelevuuden. Positiivinen, rakentava ilmapiiri coaching-tilanteissa on välttämätön keskinäisen luottamuksen saavuttamiseksi ja jälkimmäinen on tärkeä metodin onnistumisen kannalta. Nämä samat seikat nousivat itse asiassa pienryhmämme keskusteluunkin verkkosession aikana.

Vertailu muihin kehittämismenetelmiin

Pohdimme myös, millä tavalla coaching eroaa muista menetelmistä. Löysin seuraavanlaisen vertailun, joka on mielestäni varsin toimiva.
  • Coaching: auttaa parantamaan yksilön suoritusta. Havainnoi, antaa palautetta, inspiroi uudenlaiseen ajatteluun. Katsoo nykyhetkestä tulevaisuuteen – mitä ja kuinka saavutat sen. Ei tarjoa vastauksia tai ratkaisuja.
  • Konsultointi: tarjoaa vastauksia ja ratkaisuja
  • Mentorointi: antaa neuvoja henkilöltä, joka on kokenut
  • Terapia: hoitaa tai helpottaa häiriötiloja. Toimintaa ei painoteta
  •  Valmennus: antaa neuvoja ja tietoa henkilöltä, joka on kokenut
  • Opettaminen: kehittää ajattelua ja osaamisia – toiminnan ”mitä ja kuinka”
  • Neuvonta: auttaa ja antaa neuvoja ongelmanratkaisuun. Katsoo menneestä nykyhetkeen. Missä ja mitä.


Coaching-prosessi ja -roolit

Coachingin kohteena voi olla lähes mikä tahansa aihe liiketoiminnasta omaan elämänhallintaan. Sitä voi myös tehdä yksilö, tiimi- tai ryhmäversiona. Keskityimme tällä kertaa bisnesnäkökulmaan ja yksilö-coachingiin. 

Työelämässä on tyypillistä, että coaching-tapaamisia on 4-6, muussa tapauksessa tapaamisten luonne painottuu enemmän mentorointiin tai muunlaiseen sparraukseen. Lisäksi tavoitteet asetetaan ja käydään läpi yhdessä coachattavan esimiehen kanssa. 

Olennaista on, että tapaamiset vievät coachattavan kehittymistä eteenpäin. Lopuksi arvioidaan yhdessä coaching, coachattavan ja hänen esimiehensä kanssa saavutetut tulokset ja koko prosessi.

Metodi ei tarjoa valmiita ratkaisuja, vaan siinä ohjataan valmennettavaa kysymyksillä. Tavoitteena on löytää kysymyksiä, joiden avulla coachattava näkee ongelmansa ”taakse”. Keksimme ryhmässä useita vaihtoehtoja:
  • Miten itse ratkaisisit ongelman?
  • Miten, mitä, miksi?
  • Mikä on tilanteesi nyt, mihin haet ratkaisua?
  • Miten kuvittelet tilanteesi olevan vuoden kuluttua?
  • Miten pääset tavoitteeseen, minkälaisilla keinoilla?
  • Mikä on se kysymys, joka minun pitäisi esittää sinulle juuri nyt? Mitä haluaisit kysyä itseltäsi juuri nyt?
Menetelmässä coach vastaa vain prosessista, coachattava tekemisestä ja ratkaisujen löytämisestä. Tavoitteena on vahvistaa yksilön vahvuuksia ja päästä erinomaisuuteen vahvuuksia vahvistamalla. Jos keskinäistä luottamusta ei synny tai todellinen ongelma on yksilön häiriötila (eli edellyttää terapiaa), coaching pitää katkaista.

Coachingin etuna pidetään sitä, että se on aina tavoitelähtöistä. Toisaalta sitä on arvosteltu samasta syystä – menetelmänä se on liian tavoitelähtöinen eikä tietenkään sovi kaikkiin kehittämistilanteisiin.

Tässä verkkosessiossa tehtäväni oli toimia "opponoijana". Opiskelijakollegani käytti opetusmetodeina luentoa ja ryhmän aktiivista yhteiskeskustelua ja -pohdintaa. Saimme hyvän kokonaiskuvan coachingista työelämässä ja esitys oli johdonmukainen sekä selkeä rakenteeltaan. Kehittämiskohteena esitin ajatuksen joko lyhyestä coaching-simulaatiosta tai videosta, jossa olisi esitelty coaching-tilanne.

Opetuksen seuranta -lomake:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWM3c3TDRfWGtibnc/view?usp=sharing

1 kommentti:

  1. Teet seurannoista perusteellisia kuvauksia ja huolellista reflektointia - hienoa. Palautteesi on harkittua ja kehittävää - hyvä.

    VastaaPoista