25.10.2015

Verkko-opetussessio Tekijänoikeudet opetuksessa

Valmistauduimme verkko-opetussessioon tutustumalla opettajien tekijänoikeutta käsittelevään verkkosivustoon ja erityisesti sivuston Kopiokissa-osioon. Osiossa on 12 sarjakuvan avulla kuvailtu opettajan oikeuttaa käyttää ja näyttää muiden tekemää materiaalia opetustyössä. Sarjakuvat havainnollistavat ja konkretisoivat hyvin käyttöoikeuksia eri tilanteissa, tosin itse jäin pariin otteeseen miettimään oikeaa ratkaisua Kopiokissan tavoin.

Lainsäädäntö, tekijän ja käyttäjän oikeudet

Tekijänoikeudet kuuluvat ns. immateriaalioikeuden (IPR) piiriin. Muita IPR:n piiriin kuuluvia ovat patentit, mallisuojat ja tavaramerkit. Tekijänoikeus poikkeaa näistä muista siten, että se on automaattinen eikä sitä tarvitse erikseen hakea. Digitalisaatio on hankaloittanut tekijänoikeuksien suojelemista, sillä digitaalista materiaalia on helppo levittää ja samalla vahingossa rikkoa oikeuksia.

Lainsäädännössä puhutaan tekijänoikeuden yhteydessä teoksista. Ne ovat persoonallisen ilmaisun hengentuotteita, joihin niiden luojalla on yksinoikeus. Toisaalta mainitaan myös, että on olemassa tuotoksia, jotka alittavat teoskynnyksen. Tällaisia ovat mm. sellaiset tuotokset, joiden lopputulos on samanlainen tekijästä riippumatta. Näitä ovat mm. elektroniset piirustukset tai tuotteiden käyttöoppaat.

Tekijänoikeudella suojattua materiaalia käyttäjä voi hyödyntää yksityiskäytössä, mutta julkista esitysoikeutta ei käyttäjällä ole. Lisäksi on mahdollista käyttää sitaattioikeutta ja tietenkin viitata tekijänoikeudella suojattuun materiaaliin.

Tekijänoikeudet opetuskäytössä

Opetuskäyttö tarkoittaa lainsäädännössä opetuslaitosta, joka on ainakin jossain määrin valtion rahoittama. Julkaistun teoksen saa näyttää dokumenttikameralla ja videotykillä, lukuun ottamatta näytelmä- ja elokuvateoksia. Lehdestä tai kirjasta saa kopioida ja skannata korkeintaan 20 sivua tai 50 prosenttia teoksesta, mutta sitä ei saa esittää missään julkisessa verkossa. Nämä luvat ovat sopimuksellisia Opetusministeriön ja Kopioston välillä.

Tekijänoikeudeltaan vanhentuneet teoskynnyksen ylittävät teokset ovat vapaasti käytettävissä. EU:ssa tekijänoikeudet vanhenevat 70 vuoden kuluttua teoksen luojan kuolemasta. Samoin Creative Commons -aineistot ovat käytettävissä. Ääni-, video- ja valokuvatallenteissa tekijänoikeus on lyhyempi, 50 vuotta. Sama koskee tv- ja radiolähetyksiä, aika lasketaan edellisestä lähetyksestä. Tietokannoissa ja luetteloissa oikeus kestää 15 vuotta julkaisemisesta.

Verkkosession harjoitukset

Käytimme ainakin puolet verkkosession ajasta harjoituksiin, joita opiskelijakollegani oli meille tehnyt erilaisista tekijänoikeuden alaisten teosten käyttötilanteista. Harjoitukset aiheuttivat paljon päänvaivaa ja olivat vaikeita, vaikka olimme valmistautuneet jo ennakolta Kopiokissan avulla ja juuri sekä käsitelleet että keskustelleet alustuksessa aihetta tarkemmin.

Tekijänoikeuksien tulkinnan monimutkaisuutta kuvasi hyvin se, että opiskelijaryhmä peesasi epävarmana ollessaan usein ensimmäiseksi vastanneen vastauksia – välillä paremmalla, välillä huonommalla menestyksellä. Teimme kaikkiaan seitsemän harjoitusta verkkosession aikana, kukin sisältäen yleensä useamman esimerkin. Emme saaneet kovinkaan montaa näistä täysin oikein…

Verkko-opetussessio

Aihe oli meille tuleville opettajille tärkeä ja ajankohtainen. Session vetäjä orientoi meitä aiheeseen ennakkotehtävän avulla ja käynnisti session aktivoivasti kysymällä heti alussa osallistujilta aiheesta tarkemmin.

Lyhyehkö alustussessio valmisteli hyvin konkretisoivaan vaiheeseen, jossa pyrimme yhdessä ja kuitenkin yksilöllisesti ratkomaan käytännön esimerkkejä. Tehtävät herättivät myös vilkasta keskustelua, toisinaan myös hämmennyksestä johtuvaa hiljaisuutta, kun oikeita vastauksia pohdittiin ankarasti.

Verkko-opetukseksi sessio oli varmaankin niin aktiivinen ja vuorovaikutteinen kuin verkon yli vain voi olla. Mielestäni session vetäjä onnistui erinomaisesti tehtävässään. Opin paljon uutta tekijänoikeuksista ja oikeudesta käyttää muiden teoksia opetustyössä. 

1 kommentti: