Suomen formaalissa
oppilaitosjärjestelmässä ammattikoulutukseen liittyvät aihealueet ovat
itselleni kaikkein vieraimpia. Olen kyllä vieraillut ammattikouluissa ja
pintapuolisesti tutustunut toimintaan, mutta erityisesti näyttötutkinnot ja
oppisopimuskoulutus ovat alueita, joita en tunne lainkaan. Sen vuoksi halusin
perehtyä näyttötutkintoihin hieman syvällisemmin. Kaikki näyttötutkintoihin
liittyvä oli itselleni uutta.
Näyttötutkinnot suomalaisessa opetusjärjestelmässä
Suomalaisessa
opetusjärjestelmässä näyttötutkinnot sijoittuvat toisen asteeseen
ja
ammatilliseen lisäkoulutukseen. Näyttötutkinnot on tarkoitettu erityisesti
aikuisille työn ohessa tapahtuvaksi, joustavaksi opiskelumuodoksi ja tutkinnon
suorittamistavaksi.
![]() |
Lähde: AEL / Näyttötutkinnot |
Näyttötutkintojen
tarkoitus on oppimisen ja osaamisen arviointi, ja niitä on kolmea tasoa:
ammatillinen perustutkinto (PT), ammattitutkinto (AT) ja erikoisammattitutkinto
(EAT).
Perustutkinto on
suunnattu opiskelijoille, joilla ei ole alan ammatillista koulutusta tai jotka
ovat kiinnostuneita jostain alasta. Tutkinto antaa perusvalmiudet ammattiin. Ammattitutkinnon
suorittavilla on jo ammatista muutaman vuoden työkokemus, ja he osoittavat
osaamisensa tutkinnossa. Erikoisammattitutkinnon haluavilla on jo vankka
työkokemus alasta ja tutkinto osoittaa kaikkein vaativimpienkin osaamisalueiden
hallinnan.
Eri koulutusalojen
ammattitutkintoja on kaikkiaan lähes 400.
Näyttötutkinnon osa-alueet
Näyttötutkinnon
lähtökohtana on järjestämissopimus. Sen lisäksi tehdään järjestämissuunnitelma,
joka on koko prosessin tärkein elementti. Tavoitteena on määritellä
yksityiskohtaisesti, miten näyttötutkinto ja näyttötutkintotilaisuudet järjestetään
ja toteutetaan sekä miten sitä arvioidaan ja dokumentoidaan. Suunnitelma
sisältää myös arvioijien valinnan, osaamisen arvioinnin ja dokumentoinnin sekä
ohjeita käytännön
työn tekemiseen.
Yksi suunnitelman
osa on arvioinnin ja sen prosessin suunnittelu. Arvioinnin suunnittelu sisältyy
myös näyttötutkintojen järjestämissopimukseen, -suunnitelmaan sekä valmistavan
koulutuksen suunnitteluun. Prosessien ja kaiken arvioimisen tulee perustua opetushallituksen
määrittelemiin tutkinnon perusteisiin. Henkilökohtaistamisasetus tulee ottaa
huomioon arvioinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Oma osansa
suunnitelmaa on osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen eli aiemman osaamisen
huomioon ottaminen ja hyväksi lukeminen, oppimisen ja osaamisen arviointi sekä
dokumentointi.
Tärkeä osa
suunnitelmaa on sen henkilökohtaistaminen tutkinnon järjestämisen eri vaiheissa.
Se tarkoittaa opiskelijalle laadittavaa, yksilöllistä suunnitelmaa tarvittavan
ammattitaidon hankkimiseksi.
Lisäksi laaditaan
viestintäsuunnitelma, jossa määritellään, mitä viestitään ja kenelle. Kohteena
ovat mm. opiskelija itse, näyttötutkinnan arvioinnin eri osapuolet – myös työnantaja
ja viranomaiset.
Lisäksi on
noudatettava tutkintotoimikunnan ohjeita ja määräyksiä. Oppilaitoksen omissa
ohjeistuksissa kerrotaan, miten koko prosessi on dokumentoitava.
Näyttötutkintojen arviointi
Näyttötutkinnoissa
on kaksi erillistä arviointiprosessia: oppimisen ja osaamisen arviointi. Oppimisen
arvioinnin keskeinen tavoite on oppimisen etenemisen seuraaminen. Lisäksi sen
on tarkoitus kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja, koska nämä taidot ovat
olennaisia työelämässä.
Arvioinnin tulisi
olla opiskelijaa motivoivaa virheisiin keskittymisen sijasta, jotta opiskelijan
ammatillista kasvua tuetaan mahdollisimman kannustavalla tavalla koko prosessin
ajan.
Osapuolien on
ymmärrettävä, mitä osaamisen arvioinnin prosessissa käydään läpi ja miten,
kuinka asiat dokumentoidaan sekä mikä eri vaiheiden ja dokumenttien rooli on opetushallituksen
määrittelemän valtakunnallisen tutkinnon kriteeristön täyttämiseksi.
Osaamisarvioinnissa
on kolmikantainen arviointiryhmä: opettajaorganisaatio (OPE), työntekijä (TT)
ja työnantaja (TA). Yhden arvioijista tulee olla näyttötutkintomestari (NTM).
Työnantajapuolen arvioija saisi mielellään olla saman työn tekijä.
Ammattitaitovaatimuksille
ja osaamistavoitteille on asetettu kolmiportainen kriteeristö. Ammattitaitovaatimukset
ja osaamistavoitteet kuvaavat, mitä
asioita opiskelijan pitäisi osata. Arviointikriteerit kuvaavat, miten asiat pitäisi osata. Arvioinnin
tulee olla numeerinen arvosana.
Arvioinnissa
dokumentoidaan sopimukset, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, oppimisen
aikaiset arvioinnit, osaamisen arvioinnit, arvosanoista päättäminen sekä päättö-
ja näyttötodistukset.
Arvioinnin
pohjaksi dokumentoidaan mahdollisimman normaali työtilanne tai
tehtäväkokonaisuus. Suunnitelmalomakkeessa opiskelija kuvaa mahdollisimman
tarkasti, mitä hän aikoo tehdä ja miten sen toteuttaa. Aina ei kuitenkaan ole
mahdollista järjestää näyttöä autenttisessa arkityössä, esimerkiksi vartijoiden
kohdalla tämä voi olla hankala toteuttaa.
Suunnitellussa arvioinnissa
taas pohditaan, miten työnäyttö on sujunut, minkälaista osaamista opiskelija on
siinä osoittanut ja miten tutkinnon ammattitaitokriteerit ovat näytössä
täyttyneet. Tärkeää on muistaa, että ratkaisevaa on nimenomaan tutkinnon
ammattitaitokriteerien täyttyminen, ei työpaikan asettamat vaatimukset.
Arviointimenetelmien tulisi olla mahdollisimman laadullisia ja monipuolisia.
Näyttötutkinnon arvioinnin haasteet
Näyttötutkinto
vaikuttaa monimutkaiselta prosessilta, jossa on mukana useita osapuolia ja
valtava määrä dokumentointia. Menetelmänä näyttötutkinto ja sen arviointi
tuntuvat näin ulkopuolelta katsottuna erittäin säädellyltä ja jopa
byrokraattiselta.
Myös arvioinnin
objektiivisuudelle ja arvioijien ammattitaidolle näyttötutkintomenetelmä
asettaa kovat haasteet. Satu Tasalan videohaastattelussa todetaankin, että
tyypillisimpiä sudenkuoppia on tutkintoperusteiden unohtaminen ja arvioinnin
perustaminen yleiseen työelämässä pärjäämiseen. Arvioinnin tulee myös kohdistua
nimenomaan työn hallintaan ja osaamiseen eikä persoonaan.
Lähteet:
AEL: Näyttötutkinnot
Heiskanen, Nina: Osaamisen arviointi
näyttötutkinnoissa –verkkoluento
Näyttötutkinnot.fi:
Miksi näyttötutkinto
Opetushallitus: Arvioinnin opas
2015
Tasala, Satu: Näyttötutkinnon arviointi
–YouTube-video
Wikipedia: Näyttötutkinto
Katsoit näyttötutkintoja monipuolisesti ja teit tärkeitä ulkopuolisen havaintoja. Homma on organisoitu varsin byrokraattisesti - kuitenkin käytönnöt sujuvat useimmissa tapauksissa varsin sujuvasti. Minäkin oletan, että osan hallinnollisesta toiminnasta voisi jättää kentän toimijoille.
VastaaPoista