Ensimmäisessä YTO-tehtävässä tarkoituksenamme oli tutustua opettajan verkkotyökalu Socrativeen. Työkalulla voi luoda reaaliaikaisia kyselyjä ja kerätä tuloksia sekä visualisoida niitä. Sen lisäksi Socrativen avulla voi pitää kokeita. Työkalun tarkoitus on edistää samalla opiskelijoiden yhteistyötä ja yhteisöllistä oppimista.
Palveluun voi kirjautua sekä opettajana että oppilaana. Opettaja saa yksilöllisen koodin "luokkahuoneeseensa", jonka hän antaa edelleen oppilaille kirjautumista ja tehtävien tekemistä varten.
YTO-esittelijät olivat rakentaneet Socrativeen kysymyksiä, joihin opekorkean lähipäivien osallistujien oli tarkoitus vastata eri vaiheissa päivän aikana. Kysymykset liittyivät päivän yrittäjyys- ja koulutusteemoihin.
Valitettavasti YTO-tehtävää vaivasi tyypillinen teknologian hyödyntämiseen liittyvä ongelma, demoefekti. Osallistujat pääsivät kyllä kirjautumaan työkaluun oppilaana annetun koodin avulla, mutta sen jälkeen asiat eivät edenneetkään suunnitellusti.
Kysymykset eivät vaihtuneet ilmoitettuina aikoina, itse asiassa kysymykset eivät vaihtuneet osalle "oppilaista" laisinkaan päivän aikana. Itse sain näkyviin vain ensimmäisen, jo vastaamani kysymyksen eikä tehtävä edennyt tuon pidemmälle. En myöskään päässyt näkemään vastausten kokonaistuloksia, jos sellainen ylipäätään oli mahdollista ja tehtävän tarkoitus.
Jostain syystä ryhmä oli valinnut esittelynsä pääkoordinaattoriksi henkilön, jonka piti lähteä pitämään omaa opetustuntiaan kesken päivän, joten teknistä ongelmaa ei myöskään saatu korjattua. Muut ryhmän jäsenet istuivat kuitenkin koko päivän mukana lähipäivän opetustilanteissa, joten olisi ollut luontevampaa ottaa tehtävän ohjaajaksi henkilö, joka on käytettävissä koko päivän.
Työkalun kaikkia pääominaisuuksia ja mahdollisuuksia ei lyhyen intron jälkeen käyty kunnolla läpi missään vaiheessa. Teknisten ongelmien ja puutteellisen työkaluesittelyn vuoksi tehtävä jäi osallistujien kannalta tyngäksi. Socrative-työkalusta ja sen hyödyistä opetustilanteissa jäi epämääräinen mielikuva, joka ei edistä halukkuutta ottaa työkalu aktiiviseen käyttöön opetustyössä.
Yritys oli hyvä, harmi vain ettei toteutukseen oltu panostettu tarpeeksi. Nämä pitäisi aina testata ja valmistella huolella.
VastaaPoista