Aiheen valinta ja valmistautuminen
Kaasutin-ryhmälle aiheen
valinta oli nopea ja tuskaton. Innostuminen nousi luonnostaan aiheeksemme
aiemmista lukupiiriemme ja keskinäisten verkko-opetustuokioidemme teemoista.
Syyskuun lähipäivinä suunnittelimme YTO-tehtävän prosessin pääpiirteissään ja
sovimme kutsun aihioista.
![]() |
YTO-harjoituksemme kutsu |
Päätimme nostattaa
keskustelua innostumisen lähteistä. Tätä tarkoitusta varten halusimme luoda
Google+-yhteisön, jossa osallistujat voisivat kertoa, minkälaiset asiat heitä
innostavat työelämässä ja kouluyhteisöissä:
”Postaa Kaasuttimen
Google+-yhteisöön itseäsi inspiroivia ja innostavia asioita: tekstiä, kuvia,
videoita, piirroksia. Osallistu yhteisössämme keskusteluun siitä, mistä
ammennat itse iloa ja millä tavoin voisit tsempata muita työyhteisön jäseniä ja
opiskelijoita.”
Alkuperäinen
ajatuksemme oli avata yhteisö vasta tammikuussa, mutta koska halusimme lähettää
kutsun jo joulukuussa hyvissä ajoin ennen joulupyhän lomia, päädyimme avaamaan
yhteisön saman tien. Se oli virhe. Muutaman viikon harjoitus venyi lähes kahden
kuukauden pituiseksi ja innostus alkoi lopahtaa niin osallistujilta kuin
opettajilta.
Vastasin YTO-kutsun laatimisesta
ja hyvin pitkälti tunsin vastanneeni myös Google+-yhteisön moderoinnista. Kaikki ryhmämme ”opettajat”
kyllä osallistuivat yhteisössä jonkin verran, kaksi meistä selkeästi
aktiivisemmin kuin muut. Tosin on syytä muistaa, että olen someveteraani ja viestinnän
ammattilainen, joten käsitykseni sosiaalisen median yhteisön moderoinnin
pelisäännnöistä on todennäköisesti hyvin erilainen kuin muilla ryhmämme
jäsenillä, jotka hyödyntävät sosiaalista media varsin vähän.
Opetustapahtuman tavoite ja osallistujat
Kutsuumme vastasi 20
opiskelijakollegaa. Lisäksi yhteisöön kuului viisi ryhmämme jäsentä ja
ohjaajamme. Osallistujamäärään olimme erittäin tyytyväisiä!
Tavoitteenamme oli
synnytttää keskustelua innostumisesta ja innostamisesta. Osallistujista 12
aktivoitui postaamaan tai vähintään kommentoimaan muiden postauksia. Kolme
osallistujaa nousi joukosta aktiivisuutensa ansiosta, he tekivät useamman
postauksen ja lukuisia kommentteja. Loput postasivat tai kommentoivat vain 1-2
kertaa, kahdeksan ei osallistunut yhteisön keskusteluun lainkaan.
Onnistuimme siinä,
että ihmiset jakoivat ajatuksiaan innostumisesta, mutta epäonnistuimme
herättämään vilkasta keskustelua yhteisössä osallistujien kesken, mikä oli kuitenkin
yksi päätavoitteistamme.
Syitä vuorovaikutuksen
vähäisyyteen voi olla lukuisia: keskustelu ajoittui osin joulun ja uuden vuoden
pyhien lomajaksoille. Voi olla, että opiskelijoiden mielestä vähäinen
aktiivisuus oli riittävää, koska emme asettaneet minimirajoja vuorovaikutuksen
määrälle. Tai voi olla, että osallistujat olivat mukana olosuhteiden pakosta
eivätkä olleet aidosti kiinnostuneita aiheesta. Voihan myös olla, että he eivät
ole aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja vierastivat viestintäympäristöä.
Käytetyt opetusmetodit
Koko opetusprosessin
oli tarkoitus tapahtua digitaalisessa ympäristössä. Ensin keskustelua
Google+-yhteisössä, sitten verkko-opetussessio Adobe Connect –työkalun avulla.
Verkko-opetussessio
oli suunniteltu helmikuun alkupuolelle, mutta opetustuokiomme meni pahasti
mönkään. Tähän saakka moitteettomasti toiminut Adobe Connect –huoneemme ei
suostunutkaan käynnistymään, jotain oli tapahtunut vuodenvaihteessa. Yritimme
korjata ongelmaa pari tuntia ennen sessiota, mutta jouduimme lopulta
peruuttamaan suunnitellun tilaisuuden. Hyvä kantapään kautta saatu oppi siitä,
kuinka haavoittuvaista verkko-opetus on, kun teknologia pettää. Oikein
klassinen demoefekti!
Verkkosessiossa on
tarkoitus käydä läpi hieman innostukseen ja sisäiseen motivaatioon liittyvää
tutkimustaustaa eli pitää ns. teoriaosuus. Osallistujat saavat esittää
kysymyksiä, näkemyksiä ja kokemuksia Adobe Connect -ympäristön chatin kautta
tai pyytää äänipuheenvuoroa ”kättä nostamalla”.
Teoriaosuuden
jälkeen käymme läpi yhteenvedon ja analyysin osallistujien esiin nostamista
innostuksen aiheista Google+-yhteisössä.
Työnjako Kaasuttimessa
Kutsun teemat
sovimme yhdessä, minä viimeistelin kutsun YTO-harjoitukseemme.
Google+-yhteisöä
moderoi käytännössä kolme viidestä ryhmämme jäsenestä, minä eniten
some-ammattilaisena. Neljäs ryhmämme jäsen vastasi ns. teknisestä puolesta eli
Google+-yhteisön pystyttämisestä, kutsu- ja viestintäprosessista sekä Adobe
Connect -ympäristöstä.
Verkkosessiossa minä
vastaan teoriaosuudesta ja viides ryhmämme jäsenistä tulee vastaamaan
vuorovaikutuksesta chatissa, kunhan pääsemme sen pitämään. Hän on laatinut
etukäteen vuorovaikutusta edistäviä kysymyksiä ja kommentteja keskustelun
aktivoimiseksi live-tilanteessa. Kolmas ryhmämme jäsen vastaa
Google+-yhteisössä käydyn keskustelun yhteenvedosta ja analyysistä. Toisen
ryhmämme jäsenen rooli onkin sitten auki.
Hänen piti alun
perin hyödyntää lukupiirimme aihetta taustoittavana teoriamateriaalina, mutta
joutui perumaan osallistumisensa verkkosessioon työesteen vuoksi. Sopinemme
lähipäivinä roolijakoa uudelleen, jotta myös hän pääsee osallistumaan
live-opetukseen.
Palaute osallistujilta / opettajalta
Saimme pidettyä verkkosessiomme maaliskuun alussa. Webinaariin osallistui vajaat 10 Google+-yhteisöön mukaan ilmoittautuneesta, mikä on ymmärrettävää. Moni varmaankin hoiti YTO-osallistumiset aiemmissa vaihtoehdoissa, kun ensimmäinen webinaarimme kaatui teknisiin ongelmiin.
Webinaarissa osallistujat olivat mukavan aktiivisesti mukana kommentoimassa, kun kollegat moderoivat kysymyksien avulla chat-osiota luento-osuuksien aikana.
Välitön palaute webinaarin chatissa oli lähinnä kiittävää, jotkut jopa toivoivat Google+-yhteisön hengissä pitämistä jatkossakin.
Webinaariin osallistuneiden palaute:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWaldpWHNSMUVtVTQ/view?usp=sharing
Webinaarissa osallistujat olivat mukavan aktiivisesti mukana kommentoimassa, kun kollegat moderoivat kysymyksien avulla chat-osiota luento-osuuksien aikana.
Välitön palaute webinaarin chatissa oli lähinnä kiittävää, jotkut jopa toivoivat Google+-yhteisön hengissä pitämistä jatkossakin.
Webinaariin osallistuneiden palaute:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWaldpWHNSMUVtVTQ/view?usp=sharing
Opit
YTO-harjoituksemme
alku oli lennokas ja helppo, samoin kutsun laatiminen ja Google+-yhteisön
perustaminen. Sen jälkeen asiat eivät sujuneetkaan enää niin vaivattomasti.
Teimme virheen, kun
emme sopineet etukäteen selkeästi, miten, ketkä ja koska moderoivat
Google+-yhteisöä. Meidän olisi pitänyt sopia pelisäännöt ja moderointivuorot
tarkemmin, vastuuta palloteltiin Facebook-ryhmässämme ad hoc -periaatteella.
Vastuu jakautui epätasaisesti eikä kaksi ryhmämme jäsentä osallistunut yhteisön
aktivointiin käytännössä lainkaan.
Meillä tuntui myös olevan erilainen ymmärrys siitä, miten sosiaalisen median yhteisöä tulisi
moderoida. Tämä aiheutti itselleni pienoinen pettymyksen. Tunsin jääneeni yhteisön
kannattelemisessa aika yksin.
Selvää oli myös se,
että tällaista ei-luonnostaan syntyvää, yhteisen intressin jakavaa yhteisöä on
erittäin vaikea aktivoida ja saada osallistumaan vuorovaikutukseen. Meidän
olisi todennäköisesti pitänyt ohjeistaa osallistujat tarkemmin ja edellyttää
tiettyä vuorovaikutustasoa selkein minimimäärärajoin, koska spontaania innostusta ei
saatu aikaan aivan toivotulla tavalla.
Se, että saimme
kuitenkin 60 prosenttia yhteisöön ilmoittautuneista mukaan vuorovaikutukseen
edes jollain aktiviteettitasolla, on tietenkin positiivista. Saimme jaettua myös
hyvin monipuolisia ajatuksia innostuksen ja energian lähteistä ja siten
ihmisten ajatusprosessin käyntiin aiheen tiimoilta. Se, että ihmiset uskaltavat
jakaa hyvinkin henkilökohtaisia motiiveja muille, mahdollisesti tuntemattomille yhteisön jäsenille, on virtuaaliyhteisössä aina erityisen
hieno saavutus.
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWNl93LW9qTUwzTFk/view?usp=sharing
Google+-yhteisö (vain pyytämällä pääsyä yhteisöön):
https://plus.google.com/u/0/communities/117354731346986440803?promo=notifications&cfem=1
Pienryhmä Kaasuttimin yhteenveto YTO-sessiosta:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWQlZub3U3T3llcnc/view?usp=sharing
Sata prosenttia aktiivista oli mukana - luulen, että kaikissa YTOissa oli kurkkijoita, jotka ilmoittautuivat ja valitsivatkin jonkin toisen vaihtoehdon.
VastaaPoistaAC:n vaikeudet olivat samoja kuin vaikka VR:n tai Soneran. Funetin päivitykset johtivat ongelmiin. Nämä vievät luottamuksen palveluun ja suututtavat asiakkaat. Onneksi kuitenkin ratkaisitte ongelman ajankohtaa siirtämällä. Webinaariin tuli kuitenkin osallistujia, joten siitäkin saatiin kokemusta. Osallistujien kannalta kokonaisuus kuitenkin toimi.
Tuotos on tärkeä, mutta olennaista oppimisen kannalta on sen valmistelu- ja ohjausprosessi. Esität Kaasuttimen toiminnasta tältä osin kriittisiä huomioita. Toivottavasti tämä opetti kaikille, että verkko-opetuksessa hyvä suunnittelu, vuorovaikutuksen ylläpito opintojen aikana ja jakson sulkeminen vaativat huolellisen ennakkovalmistelun ja työjaosta sopimisen.