Vierailimme helmikuun lähipäivillä
kahdessa toimipisteessä Järvenpäässä, jossa tuetaan erityisopetusta
tarvitsevia nuoria sekä nuoria, jotka tarvitsevat tukea elämänhallinnassa ja
työllistymisessä syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Heillä on yleensä vaikeuksia
selviytyä tavallisissa oppilaitoksissa.
Suomessa toimii seitsemän erityistukea
tarjoavaa oppilaitosta:
- Aitoon koulutuskeskus
- Ammattiopisto Luovi
- Bovallius-ammattiopisto
- Keskuspuiston ammattiopisto
- Kiipulan ammattiopisto
- Optima (ruotsinkielinen)
- Validia Ammattiopisto
1.
Järvenpään nuorisokeskus
Asiakkaat
Järvenpään nuorisokeskuksen asiakkaita
ovat tyypillisesti nuoret, joilla on psyykkisiä ongelmia tai moniongelmaiset
nuoret. Nuorisokeskuksen moniammatillisten tiimien avulla
heillä on
mahdollisuus rakentaa omaa elämänhallintaa ja suorittaa ei-koulumaisessa
ympäristössä osatutkintoja yleensä loppusuoralla olevissa ammattiopinnoissa tai
päästä mukaan työkokeiluihin tai kuntouttavaan työhön. Koska nuorisokeskus ei
ole oppilaitos, täysiä tutkintoja ei siellä voi suorittaa.
![]() |
Nuorisokeskuksen asiakkaiden rakentama leffateatteri-/luentotila |
Apua tarjotaan pääsääntöisesti alle
25-vuotiaille nuorille, tosin etsivä nuorisotyö kohdistuu alle 29-vuotiaisiin.
Valtaosa asiakkaista tulee
nuorisokeskukseen kaupungin muiden yksiköiden, kuten sosiaalitoimen tai etsivän
nuorisotyön kautta. Lisäksi peräti 20-25 % nuorista kävelee
oma-aloitteisesti ovesta sisään kuultuaan, että nuorisokeskuksesta saa aidosti
apua ja tukea.
Ohjaamon läpi kulkee noin 100 asiakasta
vuosittain, joillakin nuorisokeskuksen toimijoista on kuitenkin jopa 200 asiakasta
vuositasolla.
Moniammatilliset tiimit ja toimintaperiaatteet
Nuorisokeskuksen toiminnasta ja eri
toimijoiden yhteistyöstä vastaa nuorisokeskuksen päällikkö. Moniammatillisiin tiimeihin
kuuluu mm. kasvatustieteilijöitä, psykologeja, työnohjaajia ja
etsivänuorisotyöntekijöitä. Lisäksi keskuksessa vierailee viikoittain tai muuten
säännöllisesti yrittäjiä ja elinkeinoelämän edustajia, oppilaitosten
opinto-ohjaajia ja työvoimatoimiston edustajia. Keskus tekee myös yhteistyötä
korkeakoulujen kanssa gradututkimustyössä.
Moniammatillisen tiimin toiminta
perustuu yhteisesti määriteltyyn ihmiskäsitykseen, toimintatapoihin ja
ymmärrykseen perustehtävästä. Tiivis yhteistyö ja avoin keskustelu sekä tarkka
suunnittelu viestintää unohtamatta ovat onnistumisen kulmakiviä. Tärkeää on
myös se, että moniammatillisessa tiimissä kaikkien työnkuvat ja tehtävät ovat
kaikkien muiden tiedossa. Keskuksen henkilöstön toimintamalli tekikin ison
vaikutuksen. Kerrankin tuntui siltä, että ns. sosiaalitoimen eri yksiköt ja
tahot vetävät yhtä köyttä asiakkaan parhaaksi!
Palvelut
Keskuksen tavoitteena on nuorten
syrjäytymisen ehkäiseminen, nuorisotyöttömyyden alentaminen ja tukitoimien
tarpeen vähentäminen.
Nuorten näkökulmasta tavoitteena on
tukea ja vahvistaa heidän sosiaalisia taitojaan, parantaa elämäntilannetta ja -hallintaa
sekä lisätä heidän aktiivisuuttaan ja integroitumistaan yhteiskuntaan
positiivisilla tavoilla. He saavat myös käytännön opiskeluohjausta, tukea
opintosuorituksiin ja uraohjausta sekä työkokeilujen ja työpajojen kautta
työkokemusta.
Järvenpään nuorisokeskuksen käsityöpaja |
Keskuksessa toimii käsityö-, puutyö- ja
autokorjaamotyöpajat. Näissä nuoret voivat kokeilla tekstiilitöitä, puu- ja
kunnostustöitä sekä auton pienkorjaustöitä. Autopajassa ei tehdä maalaus- tai
peltitöitä, mutta muuten sen työ on täysin korvausta vastaan tehtävää aitoa asiakastyötä.
Lisäksi nuoret voivat suorittaa kesken jääneen peruskoulun loppuun tai korottaa
kymppiluokan numeroitaan keskuksen tuen avulla.
Keskuksen onnistumisprosentti on
korkea. Noin 75 % asiakkaista ohjautuu positiivisesti eteenpäin joko
opintoihin, oppisopimuskoulutukseen, työelämään, jatkohoitoon tai lisäkuntoutukseen.
Loput eivät halua enää pysyä palvelujen piirissä, muuttavat, kuolevat tai
ylittävät yläikärajan.
2.
Keski-Uudenmaan Koulutuskuntayhtymä, KEUDA
Saimme tutustua luennon muodossa myös
Keski-Uudenmaan Koulutuskuntayhtymän eli KEUDAn erityisopetukseen, varsinkin uuden
erityisopetuksen lainsäädännön vaikutusten näkökulmasta.
Erityisopetuksen perusteena voi olla
oppimisvaikeudet, vamma, sairaus tai muu pitkäaikaisen avuntarpeen syy. Erityisopetuksessa
painotetaan erityisesti osaamisperusteisuutta, yksilöllisiä opintopolkuja ja
joustavia opintoratkaisuja.
Erityisopiskelijoille tarjotaan suunnitelmallista
pedagogista tukea, jossa palkitaan positiivisesta toiminnasta. Työskentely
painottaa toiminnallista tekemistä ja osaaminen osoitetaan näytöillä
opettajalle. Kun sekä oppilas että opettaja ovat yksimielisiä riittävästä osaamisesta,
oppilas voi siirtyä seuraavalle tasolle opinnoissaan. Opintojen räätälöinnillä
opiskelijan tarpeen ja kykyjen mukaan on suuri rooli henkilökohtaisessa
opintosuunnitelmassa (HOPS).
Opiskelijoille voidaan HOPSin sijaan
tehdä HOJKS eli henkilökohtaisen opetuksen
järjestämistä koskeva suunnitelma.
Se on pedagoginen viranomaispäätös, jonka avulla opettajan kanssa yhdessä
suunnitellaan tukitoimet opintojen läpiviemiseksi. Opiskelijan kannalta HOJKS
antaa hänelle oikeuden erityistukeen silloin, kun hän saapuu kouluun
opiskelemaan. Osa HOJKSiin oikeuttavista kriteereistä edellyttää lääkärin
lausuntoa, osaan riittää oppilaitoksen henkilöstön määritelmä.
Yksilöllisiä opintopolkuja Validiassa |
KEUDAn toiminta vaikutti hyvin
organisoidulta, systemaattiselta ja erityistukea tarvitsevan opiskelijan
kannalta perusteellisesti mietityltä ja henkilökohtaistetulta.
3.
Validia Ammattiopisto
Validia Ammattiopistossa on kahdentyyppistä
opetusta: erityisopetusta ja valmentavaa koulutusta. Opiskelijat ovat joko
fyysisesti vammaisia tai psyykkistä tukea tarvitsevia. Validia kuuluu
Invalidiliittoon ja sillä on useita toimipisteitä lähinnä eteläisessä Suomessa.
Opiskelijoita on noin 600 ja henkilöstöä 280. Lisäksi Validia tarjoaa
asuntolapaikkoja noin 120 opiskelijalle.
Oppilaitos
Lähde: Validia - Erityisopetuksen perusteet |
Validia on tarkoitettu kaikkein
vaikeimmin vammaisten tai psyykkisistä häiriöistä kärsivien opiskelijoiden
oppilaitokseksi, jotta heidän integroitumisensa yhteiskuntaan saadaan
varmistettua (inklusiivisuus). Valtaosa on fyysisesti vammaisia. Järkyttävää
oli, että lähes kaikki opiskelijat ovat koulukiusattuja ja Validia on
ensimmäinen paikka, jossa he voivat tuntea olevansa turvassa, kuuluvansa
johonkin ja tulevansa hyväksytyiksi sellaisena kuin ovat.
Ammatillista opetusta Validiassa on
kulttuurialalla, matkailu-, ravitsemus- ja talousalalla, tekniikassa ja
liikenteessä sekä liiketaloudessa. Valmentavaa koulutusta saa ammatilliseen
peruskoulutukseen valmentautumisessa sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentautumisessa.
Kuten
muutkin päivän aikana kohtaamamme ammattilaiset, myös Validian edustajat
kertoivat tuen tarpeen jatkuvasta kasvusta asiakaskunnassaan. Myös Validiassa
opiskelu on yhä enemmän työn kautta oppimista ja käytännönläheistä. Toiminnan
periaatteeina ovat toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja yksilöllisyys.
Valma
Validian rentoutumishuone kuntoutukseen ja rauhoittumiseen |
Telma
Työhön
ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus eli Telma sisältää neljä
opintokokonaisuutta
- Toimintakyvyn vahvistaminen: esim. itsetuntemus, sosiaalisuus, liikunta, kansalaistaidot
- Oppimisen vahvistaminen: esim. vuorovaikutus, matematiikka, äidinkieli
- Työelämävalmiudet: esim. pelisäännöt, vaatetus, työturvallisuus, harjoittelu
- Valinnaiset: esim. englanti, musiikki, käsityö, liikunta
Telmalaisille
rutiinit ja toistuva päivärytmi on tärkeä, turvallisuutta tuova tekijä, joten
heillä on tarkasti laadittu struktuuri päiviin.
Graafisen suunnittelun linja
Saimme
tutustua myös tarkemmin koulun graafisen alan opintokokonaisuuteen ja saimme
myös maistiaisia työnäytteistä. Yksikkö
on ainoa, jossa on valintakokeet. Itse markkinointiviestinnän ammattilaisena
pidin valintakokeen tehtäviä haastavina, sillä esimerkiksi julistesuunnittelu
on graafisella puolella ihan oma taiteenlajinsa ja vieläpä hyvin vaativainen
sellainen. Opettaja totesikin, että hänen yksikkönsä opiskelijat voivat olla vain
ns. sopivasti sairaita, muuten he eivät pärjää opinnoissaan.
4. Yhteenveto
Henkilökohtaisesti
päivä oli erittäin antoisa ja mielenkiintoinen, sillä se vei minut täysin pois
tutuista ympyröistä niin työ- kuin vapaa-ajan elämän kannalta. Lähipiiriini
kuuluu kyllä useita sosiaalialan ammattilaisia, jotka ovat erikoistuneet
moniongelmaisiin nuoriin tai suorastaan akuutteihin kriisitilanteisiin
moniongelmaisissa perheissä, mutta on aivan eri asia päästä keskustelemaan
ammattilaisten kanssa heidän ”luonnollisessa ympäristössään”.
Opin
todella paljon uutta erityisopetuksesta ja erityistukea tarvitsevien nuorten
palveluista. Olen myös erittäin vaikuttunut siitä upeasta työstä, mitä nämä
alan ammattilaiset nuortemme hyväksi tekevät.
Lähteet:
Ameo.fi: ammatillinen erityisopetus
Edu.fi: HOJKS
Järvenpään
nuorisokeskus: vierailu Lähipäivillä 8.2.2016
KEUDA: luento Lähipäivillä 8.2.2016
Nuorisotakuu.fi: Etsivä
nuorisotyö
Validia
Ammattiopisto: vierailu Lähipäivillä 8.2.2016
Olen pitänyt tätä retkeä erittäin merkittävänä osana opettajankoulutusta. Sinun kokemuksesi vahvisti osaltaan sen, että tulevankin ryhmän kanssa järjestän vastaavan.
VastaaPoista