9.2.2016

Vierailu Järvenpään erityisoppilaitoksiin (Lähipäivät 8.-9.2.2016)

Vierailimme helmikuun lähipäivillä kahdessa toimipisteessä Järvenpäässä, jossa tuetaan erityisopetusta tarvitsevia nuoria sekä nuoria, jotka tarvitsevat tukea elämänhallinnassa ja työllistymisessä syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Heillä on yleensä vaikeuksia selviytyä tavallisissa oppilaitoksissa.

Suomessa toimii seitsemän erityistukea tarjoavaa oppilaitosta:
1.    Järvenpään nuorisokeskus

Asiakkaat

Järvenpään nuorisokeskuksen asiakkaita ovat tyypillisesti nuoret, joilla on psyykkisiä ongelmia tai moniongelmaiset nuoret. Nuorisokeskuksen moniammatillisten tiimien avulla
Nuorisokeskuksen asiakkaiden
rakentama leffateatteri-/luentotila
heillä on mahdollisuus rakentaa omaa elämänhallintaa ja suorittaa ei-koulumaisessa ympäristössä osatutkintoja yleensä loppusuoralla olevissa ammattiopinnoissa tai päästä mukaan työkokeiluihin tai kuntouttavaan työhön. Koska nuorisokeskus ei ole oppilaitos, täysiä tutkintoja ei siellä voi suorittaa.

Apua tarjotaan pääsääntöisesti alle 25-vuotiaille nuorille, tosin etsivä nuorisotyö kohdistuu alle 29-vuotiaisiin.

Valtaosa asiakkaista tulee nuorisokeskukseen kaupungin muiden yksiköiden, kuten sosiaalitoimen tai etsivän nuorisotyön kautta. Lisäksi peräti 20-25 % nuorista kävelee oma-aloitteisesti ovesta sisään kuultuaan, että nuorisokeskuksesta saa aidosti apua ja tukea.

Ohjaamon läpi kulkee noin 100 asiakasta vuosittain, joillakin nuorisokeskuksen toimijoista on kuitenkin jopa 200 asiakasta vuositasolla.

Moniammatilliset tiimit ja toimintaperiaatteet

Nuorisokeskuksen toiminnasta ja eri toimijoiden yhteistyöstä vastaa nuorisokeskuksen päällikkö. Moniammatillisiin tiimeihin kuuluu mm. kasvatustieteilijöitä, psykologeja, työnohjaajia ja etsivänuorisotyöntekijöitä. Lisäksi keskuksessa vierailee viikoittain tai muuten säännöllisesti yrittäjiä ja elinkeinoelämän edustajia, oppilaitosten opinto-ohjaajia ja työvoimatoimiston edustajia. Keskus tekee myös yhteistyötä korkeakoulujen kanssa gradututkimustyössä.

Moniammatillisen tiimin toiminta perustuu yhteisesti määriteltyyn ihmiskäsitykseen, toimintatapoihin ja ymmärrykseen perustehtävästä. Tiivis yhteistyö ja avoin keskustelu sekä tarkka suunnittelu viestintää unohtamatta ovat onnistumisen kulmakiviä. Tärkeää on myös se, että moniammatillisessa tiimissä kaikkien työnkuvat ja tehtävät ovat kaikkien muiden tiedossa. Keskuksen henkilöstön toimintamalli tekikin ison vaikutuksen. Kerrankin tuntui siltä, että ns. sosiaalitoimen eri yksiköt ja tahot vetävät yhtä köyttä asiakkaan parhaaksi!

Palvelut

Keskuksen tavoitteena on nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen, nuorisotyöttömyyden alentaminen ja tukitoimien tarpeen vähentäminen.

Nuorten näkökulmasta tavoitteena on tukea ja vahvistaa heidän sosiaalisia taitojaan, parantaa elämäntilannetta ja -hallintaa sekä lisätä heidän aktiivisuuttaan ja integroitumistaan yhteiskuntaan positiivisilla tavoilla. He saavat myös käytännön opiskeluohjausta, tukea opintosuorituksiin ja uraohjausta sekä työkokeilujen ja työpajojen kautta työkokemusta.

Järvenpään nuorisokeskuksen
käsityöpaja
Keskuksessa toimii käsityö-, puutyö- ja autokorjaamotyöpajat. Näissä nuoret voivat kokeilla tekstiilitöitä, puu- ja kunnostustöitä sekä auton pienkorjaustöitä. Autopajassa ei tehdä maalaus- tai peltitöitä, mutta muuten sen työ on täysin korvausta vastaan tehtävää aitoa asiakastyötä. Lisäksi nuoret voivat suorittaa kesken jääneen peruskoulun loppuun tai korottaa kymppiluokan numeroitaan keskuksen tuen avulla.

Keskuksen onnistumisprosentti on korkea. Noin 75 % asiakkaista ohjautuu positiivisesti eteenpäin joko opintoihin, oppisopimuskoulutukseen, työelämään, jatkohoitoon tai lisäkuntoutukseen. Loput eivät halua enää pysyä palvelujen piirissä, muuttavat, kuolevat tai ylittävät yläikärajan.

2.    Keski-Uudenmaan Koulutuskuntayhtymä, KEUDA

Saimme tutustua luennon muodossa myös Keski-Uudenmaan Koulutuskuntayhtymän eli KEUDAn erityisopetukseen, varsinkin uuden erityisopetuksen lainsäädännön vaikutusten näkökulmasta.

Erityisopetuksen perusteena voi olla oppimisvaikeudet, vamma, sairaus tai muu pitkäaikaisen avuntarpeen syy. Erityisopetuksessa painotetaan erityisesti osaamisperusteisuutta, yksilöllisiä opintopolkuja ja joustavia opintoratkaisuja.

Erityisopiskelijoille tarjotaan suunnitelmallista pedagogista tukea, jossa palkitaan positiivisesta toiminnasta. Työskentely painottaa toiminnallista tekemistä ja osaaminen osoitetaan näytöillä opettajalle. Kun sekä oppilas että opettaja ovat yksimielisiä riittävästä osaamisesta, oppilas voi siirtyä seuraavalle tasolle opinnoissaan. Opintojen räätälöinnillä opiskelijan tarpeen ja kykyjen mukaan on suuri rooli henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa (HOPS).

Opiskelijoille voidaan HOPSin sijaan tehdä HOJKS eli henkilökohtaisen opetuksen
Yksilöllisiä opintopolkuja Validiassa
järjestämistä koskeva suunnitelma. Se on pedagoginen viranomaispäätös, jonka avulla opettajan kanssa yhdessä suunnitellaan tukitoimet opintojen läpiviemiseksi. Opiskelijan kannalta HOJKS antaa hänelle oikeuden erityistukeen silloin, kun hän saapuu kouluun opiskelemaan. Osa HOJKSiin oikeuttavista kriteereistä edellyttää lääkärin lausuntoa, osaan riittää oppilaitoksen henkilöstön määritelmä.
KEUDAn toiminta vaikutti hyvin organisoidulta, systemaattiselta ja erityistukea tarvitsevan opiskelijan kannalta perusteellisesti mietityltä ja henkilökohtaistetulta.

3.    Validia Ammattiopisto

Validia Ammattiopistossa on kahdentyyppistä opetusta: erityisopetusta ja valmentavaa koulutusta. Opiskelijat ovat joko fyysisesti vammaisia tai psyykkistä tukea tarvitsevia. Validia kuuluu Invalidiliittoon ja sillä on useita toimipisteitä lähinnä eteläisessä Suomessa. Opiskelijoita on noin 600 ja henkilöstöä 280. Lisäksi Validia tarjoaa asuntolapaikkoja noin 120 opiskelijalle.

Oppilaitos

Lähde: Validia - Erityisopetuksen perusteet
Validia on tarkoitettu kaikkein vaikeimmin vammaisten tai psyykkisistä häiriöistä kärsivien opiskelijoiden oppilaitokseksi, jotta heidän integroitumisensa yhteiskuntaan saadaan varmistettua (inklusiivisuus). Valtaosa on fyysisesti vammaisia. Järkyttävää oli, että lähes kaikki opiskelijat ovat koulukiusattuja ja Validia on ensimmäinen paikka, jossa he voivat tuntea olevansa turvassa, kuuluvansa johonkin ja tulevansa hyväksytyiksi sellaisena kuin ovat.

Ammatillista opetusta Validiassa on kulttuurialalla, matkailu-, ravitsemus- ja talousalalla, tekniikassa ja liikenteessä sekä liiketaloudessa. Valmentavaa koulutusta saa ammatilliseen peruskoulutukseen valmentautumisessa sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentautumisessa.

Kuten muutkin päivän aikana kohtaamamme ammattilaiset, myös Validian edustajat kertoivat tuen tarpeen jatkuvasta kasvusta asiakaskunnassaan. Myös Validiassa opiskelu on yhä enemmän työn kautta oppimista ja käytännönläheistä. Toiminnan periaatteeina ovat toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja yksilöllisyys.

Valma

Validian rentoutumishuone kuntoutukseen
ja rauhoittumiseen
Ammatilliseen perustutkintoon valmentava koulutus eli Valma sisältää sekä pakollisia että valinnaisia aineita. Erityisopiskelijoiden tukena on opettajan lisäksi henkilökohtaisia avustajia, nuorisotyöntekijöitä, työvalmentajia, uraohjaajia ja opintoohjaajia. Opetus tapahtuu noin 10 hengen pienryhmissä.


Telma

Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus eli Telma sisältää neljä opintokokonaisuutta

  • Toimintakyvyn vahvistaminen: esim. itsetuntemus, sosiaalisuus, liikunta, kansalaistaidot
  • Oppimisen vahvistaminen: esim. vuorovaikutus, matematiikka, äidinkieli
  • Työelämävalmiudet: esim. pelisäännöt, vaatetus, työturvallisuus, harjoittelu
  • Valinnaiset: esim. englanti, musiikki, käsityö, liikunta 
Telmalaisille rutiinit ja toistuva päivärytmi on tärkeä, turvallisuutta tuova tekijä, joten heillä on tarkasti laadittu struktuuri päiviin.

Graafisen suunnittelun linja

Saimme tutustua myös tarkemmin koulun graafisen alan opintokokonaisuuteen ja saimme myös maistiaisia työnäytteistä. Yksikkö on ainoa, jossa on valintakokeet. Itse markkinointiviestinnän ammattilaisena pidin valintakokeen tehtäviä haastavina, sillä esimerkiksi julistesuunnittelu on graafisella puolella ihan oma taiteenlajinsa ja vieläpä hyvin vaativainen sellainen. Opettaja totesikin, että hänen yksikkönsä opiskelijat voivat olla vain ns. sopivasti sairaita, muuten he eivät pärjää opinnoissaan.

4.    Yhteenveto

Henkilökohtaisesti päivä oli erittäin antoisa ja mielenkiintoinen, sillä se vei minut täysin pois tutuista ympyröistä niin työ- kuin vapaa-ajan elämän kannalta. Lähipiiriini kuuluu kyllä useita sosiaalialan ammattilaisia, jotka ovat erikoistuneet moniongelmaisiin nuoriin tai suorastaan akuutteihin kriisitilanteisiin moniongelmaisissa perheissä, mutta on aivan eri asia päästä keskustelemaan ammattilaisten kanssa heidän ”luonnollisessa ympäristössään”.

Opin todella paljon uutta erityisopetuksesta ja erityistukea tarvitsevien nuorten palveluista. Olen myös erittäin vaikuttunut siitä upeasta työstä, mitä nämä alan ammattilaiset nuortemme hyväksi tekevät.

Lähteet:
Edu.fi: HOJKS
Järvenpään nuorisokeskus: vierailu Lähipäivillä 8.2.2016
KEUDA: luento Lähipäivillä 8.2.2016
Nuorisotakuu.fi: Etsivä nuorisotyö
Validia Ammattiopisto: vierailu Lähipäivillä 8.2.2016

1 kommentti:

  1. Olen pitänyt tätä retkeä erittäin merkittävänä osana opettajankoulutusta. Sinun kokemuksesi vahvisti osaltaan sen, että tulevankin ryhmän kanssa järjestän vastaavan.

    VastaaPoista