Sirius-ryhmä
järjesti helmikuun lähipäivinä Learning Café -menetelmällä
toteutetun yhteistoiminnallisen harjoituksen, jonka aiheena oli
yrittäjäkasvatuksen edistäminen oppilaitoksissa.
Harjoitus aloitettiin
lyhyehköllä teoreettisella alustuksella yrittäjyyskasvatuksen merkityksen
kasvamisesta kaikilla koulutusasteilla ja yrittäjyyskasvatuksen esittelyllä.
Harjoituksen tavoite ja toteutustapa
Työpajan tavoitteena
oli tunnistaa yrittäjäkasvatuksen oppimisympäristöjä sekä tuottaa uusia ideoita
oman oppimisympäristön kehittämiseksi.
Osallistujat olivat
jakautuneet valmiiksi neljään ryhmään. Ryhmien jakoperusteena oli eri
koulutusasteiden näkökulma yrittäjäkasvatukseen:
- Varhaiskasvatus, peruskoulu ja lukio
- Ammatillinen koulutus
- Ammatillinen aikuiskoulutus
- Korkeakoulutus
Kaikissa ryhmissä pohdittiin kyseisen koulutusasteen
yrittäjyyskasvatusta kahdesta näkökulmasta:
- Miten lisäät myönteisiä asenteita yrittäjyyteen?
- Miten kehität yrittäjyyteen liittyviä tietoja ja taitoja?
Ryhmämme pohtimassa ammatillisen koulutuksen yrittäjyyskasvatusta |
Fasilitoijat
huolehtivat harjoituksen yhteenvedosta nostamalla vuorollaan esiin eri
koulutusasteiden kohdalla tuotettuja uusia ajatuksia ja ideoita.
Opit
Sirius ei ollut
etukäteen miettinyt palautteen keräämistä, joten se hoidettiin erinomaisesti
improvisoiden työpajan lopuksi. Valtaosa osallistujista koki saaneensa ideoita
omaan työhönsä tai opetustyöhön ja oli myös oppinut uutta / saanut uusia
näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen.
Kehitysehdotuksena
suosittelin menetelmässä itsekin käyttämääni ajoitusmallia, jossa käytettävä
aika portaittain vähenee, kun fläpit alkavat täyttyä ryhmien kiertäessä niitä.
Näin voidaan hyödyntää ”säästynyttä” aikaa syvällisempään yhteenvetoon ja
jatkotoimien yhteissuunnitteluun.
Muita
kehittämisehdotuksia olivat mm. kysymysten vaihteleminen ja näkökulmien
muuttaminen eri koulutusasteilla monipuolisten vastausten varmistamiseksi tai
esimerkiksi eri rooleista aiheiden tarkastelu.
Lopussa
keskustelimme myös siitä, että työpajan otsikko johti osallistujia harhaan.
Odotimme eri oppimisympäristöjen pohtimista ja esimerkiksi teknologian
hyödyntämistä yrittäjyyskasvatuksessa, emme kokeneet koulutusasteita sinänsä
oppimisympäristöiksi.
Kaikkiaan
harjoituksessa oli positiivinen pohjavire, ryhmissä syntyi elävää keskustelua
ja ne pystyivät tuottamaan uusia ideoita kaikkien koulutusasteiden kohdalla eli
harjoituksen voidaan sanoa täyttäneen tavoitteensa.
Lähteet:
Sirius: työpaja
yrittäjäkasvatuksesta lähipäivillä 9.2.2016
Wikipedia: Oppimiskahvila
En ollut ihan tyytyväinen lähi-YTOjen antiin ja otan siitä kyllä osan ohjeistuksen ja ohjaajien piikkiin. Onneksi kaikissta oppi ja yksikään ei mennyt päin mäntyä.
VastaaPoista