9.2.2016

Opetusseuranta: Neljäs YTO-osallistuminen – Yrittäjyyttä edistävät oppimisympäristöt

Sirius-ryhmä järjesti helmikuun lähipäivinä Learning Café -menetelmällä toteutetun yhteistoiminnallisen harjoituksen, jonka aiheena oli yrittäjäkasvatuksen edistäminen oppilaitoksissa.

Harjoitus aloitettiin lyhyehköllä teoreettisella alustuksella yrittäjyyskasvatuksen merkityksen kasvamisesta kaikilla koulutusasteilla ja yrittäjyyskasvatuksen esittelyllä.

Harjoituksen tavoite ja toteutustapa

Työpajan tavoitteena oli tunnistaa yrittäjäkasvatuksen oppimisympäristöjä sekä tuottaa uusia ideoita oman oppimisympäristön kehittämiseksi.

Osallistujat olivat jakautuneet valmiiksi neljään ryhmään. Ryhmien jakoperusteena oli eri koulutusasteiden näkökulma yrittäjäkasvatukseen:
  1. Varhaiskasvatus, peruskoulu ja lukio
  2. Ammatillinen koulutus
  3. Ammatillinen aikuiskoulutus
  4. Korkeakoulutus
Kaikissa ryhmissä pohdittiin kyseisen koulutusasteen yrittäjyyskasvatusta kahdesta näkökulmasta:
  • Miten lisäät myönteisiä asenteita yrittäjyyteen?
  • Miten kehität yrittäjyyteen liittyviä tietoja ja taitoja?
Ryhmämme pohtimassa ammatillisen
koulutuksen yrittäjyyskasvatusta
Työskentelyaikaa annettiin 10 minuuttia kullekin koulutusasteelle. Jokainen ryhmä käsitteli vuorollaan kaikki koulutusasteet annettujen teemojen mukaisesti. Poikkesimme tyypillisestä Learning Café tai Näyttelykävelymenetelmästä sikäli, että tällä kertaa kiersivät Siriuksen fasilitoijat fläppien kanssa ryhmästä toiseen.

Fasilitoijat huolehtivat harjoituksen yhteenvedosta nostamalla vuorollaan esiin eri koulutusasteiden kohdalla tuotettuja uusia ajatuksia ja ideoita.

Opit

Sirius ei ollut etukäteen miettinyt palautteen keräämistä, joten se hoidettiin erinomaisesti improvisoiden työpajan lopuksi. Valtaosa osallistujista koki saaneensa ideoita omaan työhönsä tai opetustyöhön ja oli myös oppinut uutta / saanut uusia näkökulmia yrittäjyyskasvatukseen.

Kehitysehdotuksena suosittelin menetelmässä itsekin käyttämääni ajoitusmallia, jossa käytettävä aika portaittain vähenee, kun fläpit alkavat täyttyä ryhmien kiertäessä niitä. Näin voidaan hyödyntää ”säästynyttä” aikaa syvällisempään yhteenvetoon ja jatkotoimien yhteissuunnitteluun.

Muita kehittämisehdotuksia olivat mm. kysymysten vaihteleminen ja näkökulmien muuttaminen eri koulutusasteilla monipuolisten vastausten varmistamiseksi tai esimerkiksi eri rooleista aiheiden tarkastelu.

Lopussa keskustelimme myös siitä, että työpajan otsikko johti osallistujia harhaan. Odotimme eri oppimisympäristöjen pohtimista ja esimerkiksi teknologian hyödyntämistä yrittäjyyskasvatuksessa, emme kokeneet koulutusasteita sinänsä oppimisympäristöiksi.

Kaikkiaan harjoituksessa oli positiivinen pohjavire, ryhmissä syntyi elävää keskustelua ja ne pystyivät tuottamaan uusia ideoita kaikkien koulutusasteiden kohdalla eli harjoituksen voidaan sanoa täyttäneen tavoitteensa.

Lähteet:
Sirius: työpaja yrittäjäkasvatuksesta lähipäivillä 9.2.2016
Wikipedia: Oppimiskahvila 

1 kommentti:

  1. En ollut ihan tyytyväinen lähi-YTOjen antiin ja otan siitä kyllä osan ohjeistuksen ja ohjaajien piikkiin. Onneksi kaikissta oppi ja yksikään ei mennyt päin mäntyä.

    VastaaPoista