Tutustuimme ammatillista
koulutusta käsittelevän lainsäädäntöön helmikuun lähipäivillä. Tärkein oppi
luennolta lienee se, että opettaja katsoo asioita ja tekoja usein pedagogisesta
ja inhimillisestä näkökulmasta, mutta ristiriitatilanteissa juridiset perusteet
eli oikeudet ja velvollisuudet ratkaisevat.
Opetusta
säätelevät taustatekijät
- Tarkoitus ja tavoitteet
- Tutkinnot
- Koulutuksen järjestäjät
- Järjestämislupa
- Opetuksen järjestäminen
- Arviointi
- Opiskelijan oikeudet ja velvollisuudet
- Oikeusturva / muutoksenhaku
- Henkilöstö
Opetustyötä säätelee ensisijaisesti laki,
tutkintojen perusteet ja opetussuunnitelma. Näiden pohjalta sekä opetussuunnitelmassa
ilmaistun opetuksen tarkoituksen ja tavoitteiden mukaisesti opettaja voi
suunnitella opetuksen varsin vapaasti.
Opetushallituksen roolina on vahvistaa
koulutuksen perusteet: opetuksen tarkoitus ja tavoitteet nousevat usein
keskustelunaiheeksi varsinkin tilanteissa, joissa pitää löytää säästökohteita.
Oppilaitoksen
oikeudet ja velvollisuudet
Opetuksen järjestämistä on määritelty niukasti
lainsäädännössä, ja sen pohtiminen onkin lähinnä oppilaitoksen vastuulla.
Oppilaitoksella työnantajalla on aina työnjohto- ja direktio-oikeus eli
työnantaja käytännössä päättää, missä ja miten työtä tehdään ja miten työn
tekemistä esimerkiksi laadullisesti valvotaan.
Toisaalta oppilaitoksella työnantajana on
ammatillisessa opetuksessa myös velvollisuutensa. Työantajan on huolehdittava toimivaltanormeista.
Organisaatiossa pitää olla täysin selkeää, kuka on toimivaltainen ja kenen
vastuulle mikäkin asia kuuluu (oikeus ja velvollisuus toimia). Liusvaaran
sanoin: ”millä lihaksella teit päätöksen ja ratkaisit jonkin tilanteen juuri
tällä tavoin”.
Opettajan
oikeudet ja velvollisuudet
Opetuksen suunnittelussa yksittäisellä
opettajalla on suuri vaikutusvalta, kunhan muut määrittävät tekijät on otettu
huomioon.
Päivittäisen arkityön tilanteissa tapahtuvat
ratkaisut esimerkiksi ristiriitatilanteissa tai epäjärjestystä aiheuttavissa häiriöissä
ovat se tyypillisin opettajan kompastuskivi. Miten päätökset vaikuttavat
opiskelijan toisaalta oikeuksiin, toisaalta velvollisuuksiin oppilaitoksessa?
Ovatko ratkaisut tasapuolisia, oikeudenmukaisia ja sellaisia, että ne kuuluvat
opettajan päätösvaltaan ylipäätään.
Jos opetustilanteessa nousee esiin
ristiriitoja, juridisesti merkittävää toimivaltaa käsittelevissä asioissa on, onko
opettaja rikkonut selkeää esimiehen tai työnantajan kieltoa tai käskyä
huolimattomuuttaan, tietämättömyyttään vai tahallisesti. Myös tahallisuuden
aste vaikuttaa tilanteen juridiseen ratkaisuun, jos asia viedään eteenpäin
virallisia teitä.
Opiskelijan
oikeudet ja velvollisuudet
Lainsäädännössä on kattavasti kuvattu
opiskelijan velvollisuuksia, kuten velvollisuus osallistua opetukseen ja
asialliseen käyttäytymiseen. Perusopetuksessa oppilaalla on lisäksi oppivelvollisuus
eli opetus on pakollista. Opiskelijalla on oikeus opetukseen, henkilökohtaiseen
turvallisuuteen ja ympäristön turvallisuuteen sekä tasa-arvoiseen ja
oikeudenmukaiseen kohteluun.
Siinä missä ammatillisessa oppilaitoksessa
opettaja voi poistaa häiriköivän oppilaan opetustilanteesta vaikkapa käytävälle
jäähdyttelemään, perusopetuksen piirissä olevan opettajan mahdollisuudet eivät
olekaan yhtä yksioikoiset. Koska perusopetuksessa oppilaalla on
oppivelvollisuus, häntä ei voi eristää opetustilanteesta, vaan on löydettävä
muita keinoja rauhoittaa häiriötilanne.
Tyypillisiä
sudenkuoppia
Lähes jokainen oppilaitosten kanssa
tekemisissä oleva kohdannee tyypillisimmän mokan, mitä oppilaitosten henkilöstö
tekee – pyritään puuttumaan asiaan, joka ei kuulu oppilaitoksen toimivaltaan.
Tällaisia ovat erityisesti kännykän ottaminen pois häiriköivältä oppilaalta,
rahan kouluun tuomisen kieltäminen tai tehtävät, jotka eivät kuulu opetukseen.
Viimeksi mainituista tulee omalla kohdalla
mieleen oman tyttären ala-asteajalta tapaus, jossa opettaja lähetti lapsen
kotiin villasukkien myyntikansion kera kehotuksella myydä sukkia. Rahaa ei
ollut tarkoitus kerätä luokan yhteiseen toimintaan, vaan aloitteen takana oli
jonkin lapsen äidin halu avittaa lapsensa partio- tai vastaavaa harrastusta
hyödyntämällä ilmaistyötä. Äläkkähän siitä nousi!
Lähde: Liusvaara / Opettajiin kohdistuvat odotukset |
Toinen tyypillinen konflikteja aiheuttava asia
on viestintä – tai paremminkin sen puute. Huoltajat kokevat saavansa
riittämättömästi tietoa joko jostain negatiivisesta tai positiivisesta asiasta
tai tapahtumasta tai kokevat, että lapsen yksityisyydensuojaa on rikottu laittamalla
vaikkapa yhteiskuva koulun lehteen lupaa kysymättä.
Vakavimpia valituksen aiheita ovat salassapitoon,
turvallisuuteen sekä fyysiseen tai henkiseen koskemattomuuteen liittyvät
ristiriitatilanteet.
Ongelmia voivat aiheuttaa myös tilanteita
äänittävät osapuolet tai esimerkiksi muut tahot konfliktitilanteiden
todistajina. Mikä on muiden, esimerkiksi opiskelijoiden näkemys tapahtuneesta?
Opit
Lähteet:
Ilta-Sanomat: Opettajan avoin kirjoitus - teki kolme virkavirhettä, sai oppilaan rauhoittumaan ja pyytämään anteeksi
Liusvaara, Lauri: Ammatillisen koulutuksen
lainsäädäntö, luento 9.2.2016
Opetus-
ja kulttuuriministeriö: Ammatillista
koulutusta koskevat lait ja säädökset
Jos satut joskus siirtymään formaalin koulutuksen pariin, on hyvä tietää säätelyn, oikeuksien ja velvollisuuksien olemassaolo.
VastaaPoistaArkisessa opettajan toiminnassa ei niitä tarvitse juurikaan ajatella ja harvoin ne realisoituvat yksittäisen opettajan kohdalla. Tietysti vaitiolovalvollisuudesta, arvioinnin oikeudenmukaisuudeta yms. on kukin opettaja tietoinen kaiken aikaa, mutta toisaalta niinhän on jokainen vstuullisessa asemassa oleva.