OECD määrittelee tehokkaan
oppimisympäristön kriteereiksi: oppijakeskeinen, jäsennelty,
hyvin muotoiltu, henkilökohtaistettu, mukaan lukeva ja sosiaalinen.
![]() |
Vasemmalla opettajakeskeinen luokkahuone, oikealla oppimiskeskeinen. Lähde: Jyri Manninen |
Professori Kirsti Lonka nostaa esiin
sen, että tulevaisuuden
työskentely-ympäristössä (ja opiskeluympäristössä) yhteisö
ratkaisee. Ympäristössä yhdistyvät fyysinen, mobiili, virtuaalinen, sosiaalinen
ja mentaalinen, jolloin seinien rajat hämärtyvät. Hyvä esimerkki tällaisista
joustavasti muunneltavista ympäristöistä on Lonkan esittelemä Oulun
normaalikoulun ala-asteen tilat.
Oppimisympäristöjen pitääkin
tukea monipuolisia
opiskelumenetelmiä ja työtapoja. Uusi käsitys oppimisympäristöistä sisältää
paitsi fyysiset ympäristöt, myös opetusvälineet, informaatiolähteet sekä koulun
ulkopuoliset tilat ja tapahtumat virtuaalimaailmoineen. Parhaimmillaan uudet
oppimisympäristöt edistävät jatkuvia oppimisvirtoja,
joissa ihmisiä houkutellaan ”kastautumaan” oppimisvirtoihin.
![]() |
Oulun normaalikoulun ala-asteen tilaratkaisuja. Lähde: Kirsti Lonka |
Yhteisöllistä,
monimutkaista ongelmanratkaisua voidaan tehdä vaikkapa hackathon-sessioihin. Ideana on, että kuka tahansa
aiheesta innostunut voi osallistua sosiaaliseen ongelmanratkaisuun, jakaa
osaamistaan ja samalla oppia muilta.
Esimerkki 1: InnoOmnian
oppimisympäristöt
Kävin joulukuussa 2015 tutustumassa
InnoOmnian toimintaan, joka kuuluu ammattioppilaitos Omniaan. InnoOmniassa
kehitetään tulevaisuuden oppimisratkaisuja. Opetuksen tavoitteena on olla
mahdollisimman samanlaista kuin oikea työ ja työelämä. Käytännössä kaikki
projektit, joita Omnian opiskelijat tulevat tekemään InnoOmniaan, ovat
yhteistoiminnallisia. Yksilötehtäviä ei juurikaan ole.
Tilat on suunniteltu tukemaan
yhteistoiminnallista opiskelua, joista esimerkkinä kahvila-alue, jonne
opiskelijat kokoontuvat ryhminä suunnittelemaan projektejaan. Kookos-kuppila
onkin koko InnoOmnian sydän. Se on itsepalvelupiste, johon yrittäjät,
henkilöstö ja opiskelijat kokoontuvat epävirallisiin törmäytyksiin tai
innovointisessioihin.
InnoOmnialla on Omnian monialaisuuden
vuoksi hyvin monipuolisia fyysisiä oppimisympäristöjä: kahvila, myymälä,
ravintola, ompelimo, kauneushoitola, spa ja neuvottelutila yleisten tilojen
ohella. Ideana on innovointi ja opiskelu perinteisten luokkahuoneiden
ulkopuolella.
Opiskelijat ovat myös mukana
suunnittelemassa ja toteuttamassa oppilaitoksen tiloja, heidän kädenjälkensä
näkyy kaikkialla, esimerkiksi kuvan toiletti on opiskelijoiden työtä. Kerron InnoOmnian
työvaltaisesta oppimisesta tarkemmin kohdassa neljä.
![]() |
InnoOmnian Kookos-kuppila ja opiskelijoiden suunnittelema toiletti |
Esimerkki 2: Brasilialainen
Lumiar-koulu
Kansainväliseksi esimerkiksi nostan
brasilialaisen Lumiar-koulun.
Koulu on palkittu yhtenä maailman innovatiivisimmista oppilaitoksista. Koko
koulun toiminta perustuu ajatukseen, että oppiminen on yksilöllistä osaamisen
ja taitojen rakentamista ja laajentamista. Tavoitteena on opettaa opiskelijoille
riittävästi tietotaitoa yhteiskunnassa pärjäämiseen.
Koko opetussuunnitelma
on rakennettu mm. Microsoftin kanssa mosaiikkimaiseksi matriisiksi. Kouluissa
ei ole perinteisiä luokkia lainkaan - tropiikissa tämä on todella mahdollista,
vaan oppiminen tapahtuu avotiloissa. Oppimisympäristöinä toimivat erilaiset
projektit, joihin opiskelijat osallistuvat ikään katsomatta. Sen lisäksi
oppimisympäristönä hyödynnetään teknologiaa jo varhaiskasvatuksesta lähtien
(ks. vasemmanpuoleisin kuva).
![]() |
Lumiar-koulun yhteisöllisiä oppimisympäristöjä. Lähde: Lumiar |
Koko koulun toiminta perustuu
vahvasti demokratialle,
jossa opiskelijat kokoontuvat joka aamu päättämään, miten he haluavat
oppimisympäristön tilat ja resurssit koulupäivän aikana.
Lumiarissa ei myöskään ole
perinteisiä opettajia. Tutorit huolehtivat tietyn opiskelijaryhmän oppimisen
etenemisestä vuodesta toiseen, ja tukevat heidän kehittymistään niin
yksityiselämässä kuin koulussa. Mestarit ovat erikoistuneita asiantuntijoita,
jotka johtavat tiettyjä projekteja tai opintojen päälinjoja.
Ideana
on, että opiskelijat osallistetaan rakentamaan omaa osaamistaan
tieteidenvälisellä mosaiikkimallilla, jossa osallistumista ei ole rajattu iän
mukaan. Malli sisältää kymmenisen päälinjaa, joissa on yhteensä noin 600
”mosaiikkitiiltä”. Opiskelija käy varhaiskasvatusiästä 17-vuotiaaksi mennessä
oppimismosaiikin palaset läpi omassa tahdissaan.
Opettajat ja tutorit seuraavat kunkin
opiskelijan mosaiikin edistymistä. Jos opiskelija ei ole kiinnostunut jostakin
aiheesta, sen opiskelua voi lykätä. Oppiminen tapahtuu pitkälti yhteisöllisesti
ja toiminnallisesti oppimisprojekteja tekemällä: ”learning by doing”. Matematiikkaa voi opiskella esimerkiksi rakentamalla polkupyörä 45 päivässä. Pyörää ei voi rakentaa oppimatta esimerkiksi ympyrän kehän suhdetta halkaisijaan eli piitä.
Lisäksi
oppimisympäristössä on sekoitettu formaali ja informaali oppiminen. Yksi
opetusmatriisin päälinjoista käsittelee aiheita, joita ei yleensä opeteta
kouluissa, kuten miksi olemme maailmassa tai mitä tarkoittaa rakkaus. Näitä
informaaleja aiheita voi opettaa kuka tahansa kansalainen, joka tuntee
intohimoa ja kiinnostusta aiheeseen.
Pedagogiikka on hidas laiva ja koulurakentaminen vielä hitaampi. Onneksi meillä on esimerkkejä uudistumisesta - eikä kaikki vaadi kalliita tiloja. Tärkein oppimisympäristön sijaitsee opettajan päässä ja kouluyhteisön yhteisessä ymmärryksessä.
VastaaPoista