29.2.2016

3.6.6 Yhteenveto

Taustamateriaalissa korostui oppimisen ja opettamisen yhteisöllinen luonne avoimissa oppimisympäristöissä. Oppimisen syvin olemus on jakamisessa. Oppiminen on tiedon, oivallusten, syvällisen ymmärryksen ja osaamisen jakamista muiden kanssa yhteisen, uuden ymmärryksen, tietorakenteiden ja taitojen kehittämiseksi.

Uusien oppimisympäristöjen erilaisten keinojen ja oppimismenetelmien vaihtelu nähdään tärkeänä työelämään valmistavana tekijänä. Työelämässäkin pitää kyetä vaihtelemaan ongelmanratkaisumetodeja erilaisissa osaamistiimeissä sekä kokoamaan hajanaisesta, monimuotoisesta ja -mutkaisesta datasta kokonaisnäkemyksiä eli ns. iso kuva.

Ihminen nähdään elinikäisen oppimisen toteuttajana, joka työntekijänäkin aktiivisesti ja jatkuvasti kehittää osaamistaan niin yleisosaamisen kuin jonkin erityistaidon saralla. Jotkut kutsuvat tätä osaamista T-mallin osaamiseksi, toiset hybridiosaamiseksiLisäksi oppimista tapahtuu missä ja milloin vain globaaleihin, avoimiin oppimisvirtoihin heittäytymällä. Formaali ja informaali oppiminen sulautuvat uusissa oppimisympäristöissä lähes huomaamatta toisiinsa.

Oppilaitoksille uudet oppimisen muodot ja ympäristöt asettavat selkeästi uudistumisen haasteen. Miten voidaan tarjota merkityksellisiä eli muuttuvaan työelämään ja elävään arkeen perustuvia, innostavia oppimiskokemuksia missä ja milloin tahansa - vieläpä kaikenikäisille? Miten pedagogiset tavoitteet saadaan nivottua saumattomasti osaksi avoimia oppimisympäristöjä ja tukemaan yhteistoiminnallista uuden tiedon rakentamista? Miten huolehtia opettajien osaamisen kehittämisestä siten, että heidän taitonsa yhdistellä oppimisympäristöjä on riittävällä tasolla?



Lähteet:
Educational Technology and Mobile Learning / 20 Ways to use augmented reality in education
Eduskunnan Tulevaisuusvaliokunta / Uusi oppiminen
Elinkeinoelämän keskusliitto / Oivallus loppuraportti
Futura 3/2014
Futura 2/2015
Haaga-Helia Alumnit / Työn opinnollistaminen - Verkkovirta-hanke, tilaisuus 10.11.2015
Haaga-Helia StartUp School / opetusharjoittelu syy-joulukuu 2015
Harvard Graduate School of Education / Future of Learning Institute Learning Day Storify 1, Storify 2
Heikkanen, Sakariina ja Österberg Mari / Living Lab ammattikorkeakouluissa
Helsingin yliopisto, Professori Kirsti Lonka / Mobiilit ja vuorovaikutteiset oppimisympäristöt
Helsingin yliopisto, Professori Kirsti Lonka / Tulevaisuuden oppimisympäristöt
Helsingin yliopisto / Minerva Plaza Time-lapse Video
HR4 Group Oy / Tarmo-pelin kehitysprojekti elokuu 2015-maaliskuu 2016
Humap Oy / Ilkka Mäkitalo, Tapio Kymäläinen, tapaaminen 14.1.2016
Humap Oy / Tapio Kymäläinen: Humap Software Presentation
Hämeen Ammattikorkeakoulu / Oppimisen digiagentit
IMPROVment Oy / Ideapakka
InnoOmnia / Mimmi Heiniö oppilaitosvierailu 8.12.2015
Itä-Suomen yliopisto, professori Jyri Manninen / Learning Environment Tomorrow?
Lautapelit Oy / Linda Bremer, Jere Kasanen, pelikehitys 15.10.2015 ja 2.11.2015
Lumiar School, Brasilia
Microsoft Oy / Maria Fonsell, yritysvierailu 14.10.2015
OECD, Dr. Barbara Ischinger / Learning Visions – Insights from OECD
Opinahjo Oy / Johannes Jokelin, Linda Paasikallio-Kari, yritysvierailu 20.10.2015
Pajanen, Mika ja Rouvinen, Petri / Uudet teknologiat ja työ
Tampereen yliopisto, projektitutkija Joanna Kalalahti / Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen opetuksessa

1 kommentti:

  1. Tuon kaiken kun lukisi niin olisi viisastunut aika lailla.

    Onneksi minulla on kaltaisiasi opiskelijoita, jotka välittävät minullekin uutta tietoa.

    Erinomaista perehtymistä - eikä onnistu ilman aitoa innostusta!

    VastaaPoista