Siinä se tuli heti otsikossa, kapinan paikka.
Miten niin pakko? Miksei positiivinen mahdollisuus uudistua?
Koulutusjärjestelmämme on luonut nahkansa
useaan otteeseen kuluneen sadan vuoden aikana. Maailma muuttuu kiihtyvässä
tahdissa ja olisi suorastaan outoa, jos koulutusjärjestelmämme ei muuttuisi
kehityksen mukana.
1900-luvun
alkupuolisko
Agraariyhteiskunnan aikana koulu ei ollut
itsestään selvä etuoikeus kaikille kansalaisille edes vielä 1900-luvun alussa,
kirkon lukukinkereistä huolimatta. Eduskunta nostikin keskeiseksi kehittämiskohteeksi
kansanopetuksen, ja itsenäistymisen jälkeen nuoren Suomen kansakouluverkko
alkoi levitä 1920-1930-luvuilla ”joka kylään”. Köyhille uusi oppivelvollisuuslaki
oli kuitenkin raskas velvollisuus. Koulunkäynti edellytti rahaa eikä maatöistä
liiennyt joutilaita koulun penkille.
Kun Suomi alkoi teollistua toden teolla sotien
jälkeen, tarvittiinkin työväeltä uudenlaista osaamista ja valmiuksia toimia
teollisuuden palveluksessa. Ja kun teollistumisen myötä maataloustuotantokin
tehostui ja väkeä vapautui tehtaisiin, yhteiskuntamme alkoi kaupungistua
vauhdilla.
1900-luvun
jälkipuolisko
Sotien jälkeinen aika nosti esiin yksilön
mahdollisuudet kohota yhteiskunnassa ja lisätä hyvinvointiaan koulutuksen
avulla. Suomi onkin pitkään ollut sikäli koulutususkovainen kulttuuri, että
koulutuksen on luotettu tuottavan hyvinvointia tietojen ja taitojen ohella sekä
takaavan yksilön menestyksen. Näinhän ei kuitenkaan enää ole - helmikuussa meillä
oli yli 46 000 akateemista työtöntä.
Kasvua edellisvuoteen oli melkein 16 %.
Meillä on kuitenkin väkilukuun suhteutettuna kuudenneksi korkein
koulutustaso maailmassa. Tavoitteenamme on korkeakoulututkinto
42 % väestöstä, todellisuus on noin 40 %. Korkeakoulututkinnon ei pitäisi
kuitenkaan olla itseisarvo, jos lopputulemana on maailman korkeimmin koulutettu
työtön väestö. Ehkäpä juuri sen vuoksi ammattikoulutus on noussut uuteen
kukoistuskauteen, sillä kädentaitoja arvostetaan ja niitä yhä tarvitaan
yhteiskunnassamme. Ammattikoulutuksen saaneille on myös tarjolla paljon töitä.
Olin itse nuori ammattilainen 1990-luvun
alussa, jolloin Suomeen iski syvä lama. Työskentelin kansainvälisessä bisneksessä,
joten sain seurata aitiopaikalta maamme kansainvälistymistä, viennin ja
globaalin finanssimaailman romahdusta.
Kun koko yhteiskuntarakenteet ja talouselämä
muuttuivat rajusti, päätin 1990-luvun puolivälissä investoida omaan
osaamiseeni. Lähdin päivittämään opistotasoista tutkintoani aivan uudenlaisessa
oppilaitoksessa, ammattikorkeakoulussa. Olin muistaakseni kolmannessa
opiskeluryhmässä, joten sain koekaniinina seurata läheltä koulutusjärjestelmämme
yhtä suurimmista muutosprosesseista.
2000-luku
ja 2010-luvun murros
Vuosituhat ehti vaihtua, ja lähdin uudelleen
koekaniiniksi heti tilaisuuden tullen vuonna 2005. Olin jälleen ensimmäisissä
ryhmissä, jotka pänttäsivät itselleen ylemmän AMK-tutkinnon. Molemmat tutkinnot
suoritin Haaga-Heliassa, johon myös ensimmäinen tutkintopaikkani Helsingin
Sihteeriopisto aikoinaan sulautui. Yhteinen taipaleemme oppilaitoksen kanssa on
siis jo 32 vuoden pituinen, sillä lama-aikana työskentelin sen aikuispuolella
opettajana.
Olen kokenut olevani etuoikeutettu saadessani
mahdollisuuden näin korkeatasoiseen opetukseen ja vieläpä ilmaiseksi.
Mielestäni ammattikorkeakoulu on tarpeellinen vaihtoehto yliopisto-opetuksen
rinnalle ja kehityssuuntaus, jossa on pyritty poistamaan esteitä siirtyä
oppilaitostyypistä toiseen, on oikea. Vastakkainasettelun
sijaan olisi yhdistettävä voimat ja mietittävä, mitkä ovat ne keinot, joiden
avulla suomalaiset voivat pärjätä maailmantaloudessa tulevaisuudessakin.
Koulutusjärjestelmämme menestyminen edellyttää
koko systeemin tarkastelua uudesta näkökulmasta. Se edellyttänee myös tiivistyvää
globaalia yhteistyötä, sillä maailman huippuyliopistot tarjoavat verkossa jo
runsaasti ilmaisia, laadukkaita kursseja kenelle tahansa kiinnostuneelle.
Esimerkiksi Open Culture -sivustolla on tarjolla 1 150 ilmaiskurssia maailman
huippuyliopistoissa. Tavat tarjota opetusta ovat nopeasti digitalisoitumassa ja
sen myötä tarjonta on globaalia.
Haasteet
- vai mahdollisuudet?
Näenkin yhtenä globalisaation ilmentymänä
digitalisaation. Siirryin itse työelämässä jo 1990-luvun puolivälissä
digitaalisen liiketoiminnan eturintamaan ja pidän erittäin tärkeänä sitä, että
koulujärjestelmämme antaa eri tasoilla mahdollisuuden oppia mahdollisimman
laaja-alaisesti teknologian hyödyntämistä.
Opiskelijoiden - ja opettajien - on tärkeätä
ymmärtää näiden ilmiöiden vaikutukset tiedon hankintaan, oppimiseen, tietojen käsittelyyn
tai tapaan, jolla rakennamme yhteisöjä ja käymme vuorovaikutusta ja
liiketoimintaa niissä. Tässä suhteessa
näen, että valtaosalla opettajista on aikamoinen kiriminen omassa osaamisessaan
päästäkseen digijunan kyytiin, ainakin oman kokemukseni perusteella.
Diginatiiveiksi kutsutuilla sukupolvilla on
koko maailman tieto ja kulttuurit käsissään vain muutaman klikkauksen päässä.
Käy nopeasti niin, että opetettavasta tulee opettaja, jos opettajien teknologiaosaamisen
kehittämisestä ei huolehdita nopeasti. Olen huomattavasti enemmän huolissani nykyopettajien
kuin nykyisten tai tulevien opiskelijoiden kyvykkyydestä elää globaalitaloudessa
digitaalisena aikakautena.
Luulen myös, että huoli työelämän
muuttumisesta yhä pirstaleisemmaksi ja projektimaisemmaksi vakityösuhteiden
sijaan huolettaa vanhempia sukupolvia enemmän kuin xyz-kansaa. He ovat eläneet
koko elämänsä tämänkaltaisessa maailmassa eivätkä edes tiedä niistä ajoista,
jolloin opiskeltiin vain kerran yhtä ammattia varten.
Useat tutkimukset
myös väittävät, ettei xyz-sukupolvi ole edes kiinnostunut perinteisistä
työsuhteista. Paljon tärkeämpää on oman osaamisen kasvattaminen kiinnostusalueidensa
mukaisesti ja hyvän ”possen” kanssa mielenkiintoisten projektien tekeminen.
Elämä projektien välillä on se tärkein juttu eikä työ ole enää itseisarvo.
Pidän tätä kehitystä jopa terveenä,
luterilaisen ryppyotsaisen ”hiessä pitää sinun leipäsi syömän” raatamiskulttuurin
on jo aika väistyä. On jo korkea aika elää elämistä varten eikä elää työtä
varten.
Sinähän kirjoitat pidemmästi kuin luennoitsija esitti! Minulle on tullut selväksi, että olet näistä työelämän muutoksen ja tulevaisuuden näkymistä poikkeuksellisen hyvin perillä. Olit hienoa, että jaoit osaamistasi myös muille pienryhmäsi jäsenille.
VastaaPoista