Mitä
|
Coaching
|
Kenelle
|
Yrittäjyyttä
suunnittelevat opiskelijat
|
Miten
|
Liiketoimintaidean
kehittämisen sparraus
|
Miksi
|
Yrittäjyyden
edistäminen
|
Opetusympäristö
|
Haaga-Helia
Startup School
|
Koska
|
10.9.2015,
6.10.2015, 23.10.2015, 3.11.2015, 9.12.2015 (valtaosa à 1,5 h)
|
Käytetty
aika
|
Taustamateriaali, verkkokeskustelut n. 3 h, coaching-sessiot 6,5 h
|
Toimin syyslukukauden Haaga-Helian Startup
Schoolissa (SUS) yrittäjiksi suunnittelevien coachina. Minulle annettiin
alun perin kolme ohjattavaa: yksi suomalainen ohjelmistoalan yrittäjyyttä
harkitseva ja kaksi eteläkorealaista opiskelijaa. Korealaiset opiskelijat
jättäytyivät molemmat Startup Schoolin toiminnasta jo alkuvaiheessa pois, joten
lopulta ohjasin ainoastaan suomalaista tiimiä.
Ohjaus-
ja opetuskokonaisuus
Startup Schoolin toimintamalliin kuuluu
coachattavien tapaaminen noin kerran kuukaudessa tunnin ajan. Tapaamisissa
käydään läpi ohjattavan tukitarpeen perusteella yksilöllisesti yrittäjyyteen
liittyviä teemoja ja aiheita.
Coaching-sessioiden teemat voivat vaihdella
yrityksen tekniseen perustamiseen, kuten rahoitukseen ja viranomaisilmoituksiin
liittyvistä aiheista suunnitellun tulevan yrityksen bisnesajatuksen
tunnistamiseen ja kirkastamiseen.
Tapaamisväliä ja -aikaa on pyritty
rajoittamaan, sillä coachit ovat työelämässä toimivia asiantuntijoita, joiden
aika on yleensä kallista. Niukkuuden periaate auttaa yrittäjiksi aikovia
opiskelijoita arvostamaan saamaansa tukea ja rajaamaan tukitarvettaan itselleen
kaikkein tärkeimpiin asioihin.
Opiskelijaryhmä
Ohjattavani oli Opas-tiimi. Coaching-sessiot
pidin joko tiimin vetäjän, yrittäjyyttä suunnittelevan miehen kanssa tai hänen
ja hänen lähimmän kehittäjänsä kanssa.
Kokonaisuudessaan ohjelmistokehittäjätiimi
koostui 10 hengestä, joista valtaosa siis ohjelmiston koodaamiseen,
arkkitehtuuriin ja käyttöliittymään erikoistuvia opiskelijoita. Opiskelijat
saavat hankkeessa tehdystä kehitystyöstä opintopisteitä, mikä luonnollisesti
motivoi heitä osallistumaan tämän tyyppisiin hankkeisiin opinnoissaan.
Coachingin loppuvaiheessa tiimistä oli
erottautunut ydinjoukko, noin 4 hengen ryhmä, jonka aikomuksena on perustaa
yritys ohjelmiston jatkokehittämiseksi ja kaupallistamiseksi.
Ohjauksen
tavoitteet
StartUp Schoolin coaching-prosessin tavoitteena
on edistää yrittäjyyttä ja
kannustaa opiskelijoita yrittäjiksi. Kyseessä on
opintokokonaisuus, jossa yli 1/3 opinnoista voidaan suorittaa missä hyvänsä koulutusohjelmassa
StartUp Schoolin prosessin kautta.
![]() |
Haaga-Helia StartUp School: coaching-prosessi |
Siinä vaiheessa, kun ryhdyin Opas-tiimin
coachiksi, tiimin vetäjä oli osallistunut StartUp Schoolin ohjelmapäällikön
coaching-sessioihin jo kymmenisen kertaa. Opas-tiimin coaching siirrettiin
minulle, koska he tarvitsivat lisää tietoa ja osaamista oman työnantajani liiketoiminta-alueesta.
Lisäksi minulla on paljon kokemusta teknologia-alan startup-, kasvu- ja
monikansallisista yrityksistä.
Ohjaajiksi valitaan henkilöitä, joiden
osaamisesta ja kokemuksesta voi olla hyötyä yrittäjiksi aikoville
opiskelijoille. Tarkoitus on, että opiskelija tekee valtaosan työstä itse. Perinteisesti
coach ei lähtökohtaisesti anna suoria vastauksia, vaan kysymystekniikalla
edistää opiskelijan omaa ajattelua ja aktiivisuutta sekä ohjaa hänen
toimintaansa oikeaan suuntaan.
Startupien coachaaminen on kuitenkin
erilaista, sillä opiskelijat tarvitsevat prosessin aikana hyvinkin konkreettista
apua ja neuvoja. Coachin tarkoitus on nimenomaan antaa osaamisensa opiskelijan
käyttöön sekä avata verkostoaan yrittäjyyden edistämiseksi.
Arviointi
Prosessi
Ensimmäinen tapaamisemme oli yllätys
Opas-tiimin vetäjälle eikä hän siten voinut valmistautua kohtaamiseen.
Tapaaminen olikin lähinnä tutustumista ja yhteistyömahdollisuuksien arviointia
ajatuksia ja kokemuksia vaihtamalla. Ohjelmapäällikkö perusteli spontaania sessiota
sillä, että yrittäjä joutuu jatkuvasti yllättäviin tilanteisiin ja hänellä
pitää olla kykyä joustaa ja sopeutua uusiin tilanteisiin nopeasti.
Koko StartUp Schoolin toimintaa leimaakin
ensimmäisen coaching-sessiomme kaltainen adhoc-tyyppinen toiminta ainakin
coachin näkökulmasta. Vaikka SUS:n prosessit on kuvattu ja coachille tarjotaan
käyttöön erilaisia työkaluja (esim. Business
Process Canvas), coachin perehdyttäminen tehtäväänsä tai coachattavan tilanteeseen
on sattumanvaraista ja jopa sekavaa.
Coachin sisäänajoprosessi pitäisi paketoida
selkeäksi kokonaisuudeksi materiaaleineen ja työkaluineen prosessin eri
vaiheiden mukaisesti. Samoin jokaisen coachattavan case pitäisi olla SUS:n
prosessin mukaisesti dokumentoitu siten, että coachin vaihtaminen olisi
mahdollisimman helppoa. Samalla tavoin kuin oikeassa liike-elämässä yrityksen
elinkaaren aikana tarvitaan erilaisia taitoja, yrityksen perustamista
suunnitteleva tarvitsee liiketoimintaideansa kehittämisessä erilaista osaamista prosessin eri vaiheissa.
Tällöin on odotettavissa, että myös coach
vaihtuu prosessin edetessä. Oppilaan (ja coachin) asiakaskokemuksen kannalta
olisi mielestäni tärkeää, että kapulanvaihdossa kenenkään ei tarvitse aloittaa
prosessia tai liiketoimintaidean selittämistä alusta asti.
StartUp Schoolin henkilöstö on lisäksi niin
kiireistä, että coachin oli prosessin aikana välillä vaikea saada tukea tai
ohjausta sitä pyytäessään. Nykyisessä toimintamallilla prosessi edellyttää
nimenomaan coachilta aktiivisuutta ja asioiden puskemista eteenpäin. Mielestäni
StartUp Schoolin kuuluu koordinoida prosessia esim. välivaiheohjein
prosessivaiheen työkaluineen. Coachit ovat kokeneita asiantuntijoita, jotka
tekevät arvokasta, ilmaista vapaaehtoistyötä päätyönsä ohessa. Jos StartUp
School ei huolehdi heistä paremmin ja varjele ulkopuolisten asiantuntijoidensa
ajankäyttöä, voi jatkossa olla vaikeata saada hyviä ohjaajia opiskelijoille.
Ohjaustyö
Löysimme nopeasti yhteisen sävelen Opas-tiimin
vetäjän kanssa. Ensimmäiset tapaamiset keskittyivät ohjelmiston sisällölliseen
kehittämiseen. Ohjelmiston tarkoitus on tuoda organisaation osaaminen näkyväksi
ja osaamisen jakaminen helpoksi esim. projektityössä.
Työnantajani erikoisalaa on
henkilöstöjohtaminen, sen tutkiminen sekä organisaatioiden kyvykkyyksien
kehittäminen. Pystyin sen vuoksi tarjoamaan paljon taustatietoa ja -tukea
siihen, minkälaiset seikat ovat tärkeitä ohjelmiston kehittämisessä niin johdon
kuin HR-ammattilaisten näkökulmasta. Tämä tuki auttoi Opas-tiimiä täsmentämään ja priorisoimaan ohjelmiston sisältöä, tietohierarkioita ja toiminnallisuuksia.
Ohjaustyöni keskittyikin oman ja työnantajan osaamisen jakamiseen ohjelmiston sisällön sekä liiketoimintaidean fokusoimiseen potentiaalisen asiakaskunnan kannalta kiinnostavaksi, yrityksen perustamiseen liittyvää tukea tiimi ei tarvinnut.
Ohjaustyöni keskittyikin oman ja työnantajan osaamisen jakamiseen ohjelmiston sisällön sekä liiketoimintaidean fokusoimiseen potentiaalisen asiakaskunnan kannalta kiinnostavaksi, yrityksen perustamiseen liittyvää tukea tiimi ei tarvinnut.
Coaching-sessioissa läpikäytyjen asioiden
lisäksi pidimme tapaamisten välillä aktiivisesti yhteyttä Slack-työkalun kautta. Jaoimme siellä tietoa,
materiaaleja sekä pallottelimme ideoita ja näkökulmia ohjelmiston sisällöstä ja
toiminnallisuuksista. Slack on erinomainen kanava hajautetun organisaation
projektihallinnassa ja olemmekin harkitsemassa sen käyttöönottoa myös
työpaikallani projektihallinnan työkaluna.
Järjestin lisäksi Opas-tiimin vetäjälle henkilökohtaisen
haastattelun työnantajani HR-asiantuntijan kanssa ja olemme järjestämässä henkilöstömme
kanssa alkuvuodesta 2016 yhteistä, puolen päivän sparraustyöpajaa Opas-tiimin
ydinjäsenten kanssa. Lisäksi työantajani on tarkoitus toimia ohjelmiston
pilotointiyrityksenä, kunhan kehitystyö saadaan riittävän pitkälle. Kuten jo
aiemmin totesin, startupien ohjaustyö poikkeaa perinteisestä coaching-mallista.
Työ edellyttää käytännön tukea ja tekoja!
Joulukuussa saavutimme myös StartUp Schoolin
perimmäisen tavoitteen. Opas-tiimin ydinjäsenet ovat perustamassa yrityksen
ohjelmiston kaupallistamiseksi ja ohjattavani on valmistumassa Haaga-Heliasta
tammikuussa 2016. Vaikka muodollinen coaching-työni StartUp Schoolissa on tämän
tiimin osalta tehty, yhteistyömme jatkuu aidossa liike-elämässä. Näillä
kriteereillä katson ohjaustyön onnistuneen tarkoituksenmukaisesti.
Edelleen olen sitä mieltä, että SUS-toiminta oli opettajankoulutuksen näkökulmasta onnistunut valinta opetusharjoittelun keskeiseksi paikaksi. Pääsit hyödyntämään osaamistasi ja kertomuksesi perusteella myös koutsauksen kohde hyötyi ohjauksestasi.
VastaaPoistaPääsit myös näkemään yhden kulman HH:n toiminnan monipuolistumisesta. Minullekin on tullut käsitys, että SUS voisi hiukan paremmin jäsentää toimintaansa ja kehittää struktuuria sekä huolehtia koutseistaan. Tehän olette "vain" opetusharjoittelijoita, mutta mutta kaikki minun välittämäni "harjoittelijat" ovat olleet korkeantason ammattilaisia. Olen ehdottomasti SUSin kannattaja ja aoin tulevanakin lukuvuonna suositella sitä valikoidulle joukolle opiskelijoitani.
Erinomainen raportti.