Mika Saranpään kolmiosainen verkkoluento
valottaa erityisesti ammatillisen koulutuksen osaamisen arvioinnin ideologioita,
kriteereitä ja menetelmiä.
Kehittävä
arviointi
Opetushallituksen määritelmän
mukaan kehittävän arvioinnin tehtävänä on
- tunnistaa vaikuttavia (toimivia) prosesseja ja käytäntöjä sekä siten lisätä tuloksellisuutta
Kuten Saranpää totesi, kehittävän arvioinnin keskeisenä
ideologiana on aina tunnistaa ratkaisukeskeisesti olemassa olevaa hyvää.
Tavoitteena on myös kerätyn palautteen ja tiedon johtaminen muutostarpeen
tiedostamiseen ja itse muutokseen.
- vahvistaa jatkuvan kehittämisen kulttuuria
Saranpään mukaan kehittävän arvioinnin tehtävä
on aina jonkin asian kehittäminen ja jatkokehittäminen. Mitä pitäisi tulosten
valossa tehdä jatkossa? Mitä oppijan pitäisi mielestään tehdä opintojakson
tuloksen perusteella opintojakson jälkeen – tai koko opintojen jälkeen
osaamisensa kehittämiseksi?
- lisätä ohjauksellista ajattelutapaa.
Olennaista ohjauksessa on Saranpään mukaan
osallistaminen: kaikkien organisaation toimijoiden aina asiakasta myöten tulisi
olla vastuussa kehittävän arvioinnin toteutumisesta. Tässä suhteessa kehittävä
arviointi on aina itsearviointia, muutosta ei voida tehdä ulkoa ja
ulkopuolisten käsin.
- kartoittaa, miten eri toimijat arvioivat oppilaanohjauksen kehittämistyön vaikuttavan perusopetuksen laadun kehittämiseen.
Saranpää nostaa esiin verkkoluennossaan sen,
että kehittävä arviointi on aina prosessi, jonka synnyttämän muutoksen
toteuttavat aina siihen osallistuvat toimijat itse. Olennaista on käydä
yhteistoiminnallisissa tulkintafoorumeissa läpi tulokset ja tulkita niiden
merkitystä toiminnan kehittämisen ja eri toimijoiden näkökulmasta. Dialogi eli
tulkitseminen, keskusteleminen ja sovittaminen ovat olennaisia osia arviointiprosessissa.
Kehittävä arviointi voi kohdistua eri
tasoihin, kuten oppimiseen, johtamiseen tai eri organisaation tasoihin,
olennaista on osallisuuden ilmiö ja sen muistaminen. Tiedonkeruussa voidaan
käyttää niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisia menetelmiä, mutta esim.
numeraaliset tulokset tulisi aina tulkita yhteistoiminnallisesti. Näin saadaan
numeroihin laadullinen näkökulma.
Lisäksi tulokset tulisi aina asettaa
kontekstiinsa. Kehittävä arviointi tapahtuu aina jossakin toimintaympäristössä
(esim. työpaikalla) ja on ymmärrettävä siinä toimintaympäristössä ollakseen
vaikuttavaa ja merkityksellistä.
Osaamisen
arviointi, voimasanoja ja kysymyksiä
Ammattikorkeakouluissa oppimisen arviointi on
aina osa osaamisen arviointia. Saranpää näkee ongelmallisena, jos oppimisen
arviointi nostetaan omaksi, erilliseksi asiakseen prosesissa.
Oppiminen
Oppimisen määritelmän yhteydessä
Saranpää toi esiin itselleni uuden termin: kontekstuaalinen oppimistypologia. Omassa
kehittämisraportissaan Ohjaajan
hätävara Saranpää määrittelee termin näin: ”sanahirviön mukaan oppiminen on
aina sidoksissa johonkin toimintaympäristöön ja sitä tulee tyypitellä
ainoastaan suhteessa tähän.”
Typologiaan liittyy läheisesti ei-oppiminen,
uusintava oppiminen, reflektiivinen
oppiminen ja uudistava oppiminen, joista
löytyy selventävä taulukko
Itä-Suomen yliopiston sivuilta. Siinä listataan Kaupin oppien mukaan erilaiset
oppimisen tasot ja niiden elementit. Taulukko auttaa opettajaa oppijan
ohjaamistyössä ja arvioinnissa sekä opiskelijaa oman osaamisen arvioinnissa.
![]() |
Kontekstuaalinen oppimistypologia. Lähde Itä-Suomen yliopisto |
Havainnointi
Tärkeätä ammatillisen koulutuksen osaamisen
arvioinnissa on muutoksen havaitseminen: muutokset työn tekemisessä, muutokset
suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Vain havaittua voidaan arvioida. Tärkeätä
on myös nimenomaan itsehavainnointi. Arviointi tarkoittaa, että joku on ennalta
määritellyt, mihin havainnot tulisi kohdistaa muutosprosessissa, arvioijan on
oltava tietoinen siitä, mitä ollaan havainnoimassa.
Osaaminen
Ja tietenkin on määriteltävä osaaminen.
Saranpään määritelmä on, että se on tietojen, taitojen ja asenteiden sidoksia
autenttisessa työssä. Kritiikkiä hän on saanut määritelmän vanhanaikaisuudesta
erityisesti asenteen sisällyttämisestä määritelmään. Hän tekee kuitenkin eron
asenteen ja negatiivisen asenteellisuuden suhteen. Katsoinkin, että asenteella
hän tarkoitti varsin isojakin asioita, kuten suhtautumista työhön,
ammatti-identiteettiä ja oman ammatin arvostamista.
Arvostelua Saranpää oli saanut myös
määritelmän ”70-lukulaisuudesta”. Sen hän taklasi ajan hengen
punkkariasenteella – do it yourself eli DIY. Arviointi ei ole vain korkeasti
koulutettujen tutkijoiden yksinoikeus, vaan jokainen voi arvioida osaamista.
Sinänsä tuohon ajatusmalliin sopiikin hyvin Sex Pistolsin God Save The
Queenin sanat ”Don't be told what you want, Don't be told what you need”.
Kriteerien
kriteerit
Osaamisen arvioinnissa tulee määritellä,
mihin havainnot kiinnitetään eli luoda kriteerit. Arvioinnin laatutasot tehdään
tiettäväksi arvotuksilla, jotka kaikkien asianosaisten pitää yhdessä ymmärtää.
Ammattikorkeakouluopetuksessa on keskeistä pystyä määrittelemään, mikä tekee
kriteereistä hyviä. Nämä ovat kriteerien kriteereitä. Saranpää listaa
olennaisimmat kriteerien kriteerit.
- Erottelevuus – millä perusteella esim. Likertin asteikon 1-3 tai 1-5 arvosanat on erotettu toisistaan
- Arvioitavuus – ovatko tulokset arvioitavissa aidossa toimintaympäristössä ja kontekstissa, missä ne tapahtuvat
- Käytettävyys – kuinka paljon kriteereitä on eri aiemmin mainitun Likertin asteikon tasoilla
- Ymmärrettävyys – ovatko kriteerit kirjoitettu siten, että autenttista työtä tekevä ihminen voi ymmärtää, mistä on kyse. Ovatko kriteerit kirjoitettu koulun vai työelämän kielellä?
- Taso – mikä on hyväksyttävä taso (Likertissä 1), jota työssä edellytetään ja jolla voi opiskelijan päästää tekemään ”oikeaa” työtä. Onko taso 3 määritelty realistiseksi vastavalmistuneen näkökulmasta?
- Mitoitus – voiko asetetussa opintoajassa saavuttaa opintotuloksen vai onko se ali- tai ylimitoitettu?
Osaamista tulisi aina arvioida Saranpään
mukaan holistisena kokonaisuutena, tietojen ja taitojen erotteleminen ei ole
hänen näkemyksensä mukaan osaamisen arviointia. Arviointi on myös aina
ohjaamista ja ohjaaminen arviointia. Sen tavoitteena on tarkoituksenmukainen
ohjaavuus, jossa opiskelija tulee autetuksi eteenpäin arvioinnin avulla.
Arvostan
osaamista, arvioin osaamisia, kriteerien kriteerit
Osaamisen arviointi on viime vuosina liitetty
vahvasti osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Samaa lähestymiskulmaa
käsittelin jo aiemmin oppimisen ja osaamisen arvioinnissa ammatillisessa
peruskoulutuksessa ja näyttötutkinnoissa. Osaaminen pitää tunnistaa ja
tunnustaa riippumatta siitä, missä, milloin ja miten se on hankittu ja että on
oltava kriteeristö, jotta osaamisen on mahdollista tunnistaa ja tunnustaa.
Keskityn tässä reflektion osiossa aiheisiin, joita Saranpää ei
verkkoluennoissaan nostanut esiin.
Kriteerien kriteerien luomisesta Saranpää
nostaa tekstissään verkkoluentoon nähden uuden näkökulman: niiden rakentaminen
on yksi tapa kehittää yhteistyötä oppilaitosten/opettajien, työpaikkojen ja
opiskelijoiden kesken.
Mielenkiintoista oli myös havainto, että
ammattikorkeakouluissa osaamisperustaiset opetussuunnitelmat ovat kovin
eritasoisia juuri kriteerien näkökulmasta. Perusteet, joilla osaaminen
hyväksytään, ovat jääneet monessa oppilaitoksessa liian vähälle huomiolle tai
käytännössä saattavat jopa lähes puuttua. Tekstistä ei käynyt ilmi, koska se on
kirjoitettu, joten toivottavasti artikkelissa ei kuvattu ammattikorkeakoulujen
nykytilaa, vaan menneisyyttä, sillä osaamisperustaisten opetussuunnitelmien
lähtökohta on kriteeriperustaisuus.
Tärkeä näkökulma mielestäni on, että
opiskelijalle kriteerien hyöty on opiskelujen tavoitteellistaminen niin
henkilökohtaisen opintosuunnitelman kuin ohjauksen suhteen. Kriteerien
tarkoitus on auttaa rakentamaan opintosuunnitelma, joka lisää opiskelijan osaamista
”oikeissa kohdissa” ja kertoo, onko osaaminen työelämän tarpeisiin nähden
riittävällä tasolla. Ilman yhdessä luotuja kriteerejä työpaikan on mahdotonta
arvioida opiskelijan osaamisen tasoa ja kehittymistä prosessin aikana. Tämä
tietenkin nostaa kriteerien laadun arvoonsa: sitä saa mitä mittaa…
Huomionarvoista on myös, että kriteerien
kriteerien tulisi kohdistua aina tiettyyn koulutusalaan ja tutkintoon ja että
niille on määriteltävä myös kriteerit, metataso ei riitä. Onkin ymmärrettävää,
että sairaanhoitajakoulutukseen tarkoitetut metakriteerit eivät välttämättä toimi
tietojenkäsittelyn puolella, vaikka joitakin yleispäteviä arvosteluperusteluja
varmaan onkin olemassa. Samoin pilkkominen riittävän pieniin, sekä opettajalle,
työpaikalle että opiskelijalle käsiteltävissä oleviin kokonaisuuksiin on
tärkeää. Jos arvioitavaa kokonaisuutta ei pysty hahmottamaan, sitä on myös
hankala arvioida.
Artikkelissa oli Saranpään verkkoluennossa listattuihin kriteerien
kriteereihin joitakin täsmennyksiä.
Arvioinnissa voidaan hyödyntää monenlaisia erottelevia
tekijöitä: työprosessin hallitseminen, työvälineiden hallitseminen, itsenäinen
työskentelyote, tuotteen/palvelun laatu, työturvallisuus, resurssien käyttö,
työn kehittäminen, toiminnan perusteleminen, toimintatapojen monipuolisuus,
toimintaympäristön laajuus, yhteistyökyky.
Esimerkit arviointiperusteista olivat
mielestäni hyviä: osaako määritellä työvaiheet, soveltaa teoriaa käytäntöön,
suunnitella asiakaslähtöisen prosessin tai toisintaa hyviä käytäntöjä, viedä
läpi muutosta uudistamalla käytäntöjä tai ennakoida uutta luoden. Nämä ovat
selkeitä arvosteluperusteluja käytännön arkityössä ja itse asiassa saman tyyppisiä
kriteereitä, joita henkilöstöjohtamisessa käytetään työn
vaativuusluokitteluissa apuna.
Käytettävyydessä oli nostettu erinomainen
dilemma esiin: uskalletaanko (ja osataanko) tehdä valintoja, joiden perusteella
määritetään hyväksyttävä osaamisen taso. Myös neuvoteltavuus – se ettei
osaamisen arviointi ole yksisuuntaista sanelua, on tärkeä seikka. Työelämä ja
sen vaateet muuttuvat alati, joten myös arviointikriteerien tulisi muuttua.
Yhteenvedoksi Saranpään verkkoluennosta ja
artikkeleista sopii hyvin hänen omat sanansa:
”Kriteeriperustainen opetussuunnitelma
osoittaa ammattikorkeakoulutuksen laatua ja julkistettuna tekee eri koulutuksen
järjestäjien toiminnasta vertailtavaa”.
Lähteet:
Itä-Suomen yliopisto: Arvioinnin haasteet
Opetushallitus: Kehittävä arviointi
PLyrics.com: Sex Pistols Lyrics / God Save The Queen
Saranpää, Mika: Arvostan osaamista, arvioin osaamisia. Kriteerien kriteerit.
Saranpää, Mika: Kehittävä arviointi - ideologia osaamisen arvioinnin taustalla
Saranpää, Mika: Ohjaajan hätävara
Saranpää, Mika: Osaamisen arviointi, voimasanoja ja kysymyksiä
Mika Saranpään tapa lähestyä arviointia yleisellä ja lähtökohtien kriittisellä pohdinnalla on tärkeä. Usein koulumaailmassa sorrutaan arvioinnissa oppilasarvosteluun normatiivisena ja konventionaalisena toimintana.
VastaaPoistaMikan lähestymistapa selvästi puhutteli sinua.