Toinen yhteistoiminnallinen opetuksen
seuranta käsitteli osallistujien kokemuksia verkko-opetuksesta. Kokemuksia oli
mahdollista jakaa niin opettajan kuin oppilaan näkökulmista. Mukaan sai tulla
myös hankkimaan tietoa verkko-opetuksesta, jos omia kokemuksia ei vielä ollut.
Työkaluna hyödynsimme Padlet-verkkoympäristöä. Käytännössä Padlet on
verkossa toimiva viestiseinä. YTO-tehtävän ohjaajat loivat seinäkokonaisuuden,
johon osallistujat jättivät viesteinä omat kommenttinsa annettuun aiheeseen.
Seinään voi postata tekstiviestejä, kuvia tai videoita muille katsottavaksi.
Osallistujat pystyvät siis näkemään toistensa postaukset eri seinillä. Peda.netistä
löytyy yksinkertaiset ohjeet
Padlet-seinän luomiseen ja hallinnoimiseen.
Kaksivaiheinen työpajailu
Ensimmäisessä, viikon pituisessa
vaiheessa jokainen osallistuja työskenteli itsenäisesti. Padletissä oli neljä
seinää eri aiheille:
- Jaoimme kokemuksiamme erilaisista verkko-opetusympäristöistä
- Pohdimme erilaisia oppijoita: miten opettaja voi auttaa erilaisia oppijoita keskittymään oppimiseen ilman, että teknologiasta tulee liikaa päänvaivaa? Miten verkkokurssista voi rakentaa erilaisia oppijoita tukevan?
- Lisäksi mietimme, miten oppimista voi arvioida verkkokurssilla, miten opettajan tulisi kerätä tietoa opiskelijoiden oppimisesta ja koska arviointi pitäisi tehdä?
- Myös oppimisen ohjaukselle oli oma seinänsä. Millä tavoin verkkokurssin ohjaus eroaa lähiopetuksesta, minkälaisia menetelmiä opettaja voi hyödyntää ja miten huolehtia siitä, että jokainen osalistuja saa (yksilöllistä) ohjausta?
Toisessa, myös viikon pituisessa
vaiheessa YTO-ohjaajat olivat jakaneet osallistujat neljään ryhmään. Oma
ryhmämme oli kolmen hengen verkkoryhmä, jonka jäsenet eivät tunteneet toisiaan
entuudestaan.
Ryhmien tehtävänä oli laatia
yhteenvedot kustakin seinästä. Olimme hajallamme ympäri Suomea, osittain lähes
yhteydettömien taipaleiden päässä, joten päätimme hoitaa yhteydenpidon
sähköpostitse esim. sinänsä helpomman ja sujuvamman Skype-keskustelun sijaan.
Valitsimme ainoana ryhmänä yhteenvetomme
esitysmuodoksi MindMapin, jonka avulla teimme kartan erilaisista oppijoista
verkko-opetuksessa. Kartta perustui teeman seinälle postattuihin osallistujien
kokemuksiin ja kommentteihin.
Ryhmämme yhteenveto:
erilaiset oppijat verkko-opetuksessa
Erilaisten
oppijoiden huomioon ottaminen
Verkko-opetuksessa tulisi ottaa huomioon erilaiset oppimistavat.
Materiaalia tulisi työstää niin lukemista, katsomista kuin kuuntelua varten.
Esimerkkeinä annettiin mm. webinaarit, videot, taideteokset ja dokumentit.
Teknologian tulisi olla sellainen, ettei sen opetteluun mene aikaa varsinaisen
aiheen oppimiselta ja parhaimmillaan opetus on monimuoto-opetusta:
lähiopetusta, itseopiskelua ja pienryhmätyöskentelyä.
![]() |
Ryhmätyö: erilaiset oppijat verkko-opetuksessa |
Yhteisöllisyys
Osallistujat nostivatkin esiin yhteisöllisyyden tarpeen myös
verkossa. Oppilailla on tarve tuntea, että opiskelu tapahtuu yhdessä, vaikka
työskennelläänkin etänä.
Opettajan läsnäolo ja tuki on erittäin tärkeää oppimiskokemuksen
onnistumisen kannalta. Opettajan rooli on olla opiskelijoita aktivoiva
opetusprosessin eri vaiheissa: ennen, aikana ja jälkeen. Verkko-opetus tarjoaa
opettajalle mahdollisuuden olla tukena ja innostamassa opiskelijoita eri tavoin
– hän voi olla livenä chatissä, tehdä selittäviä videoita tai hyödyntää alkuvaiheessa
lähiopetusta.
Opiskelijoiden
aktiivisuus
Lähiopetuksessa opiskelijat ovat sidottuja tiettyyn aikatauluun.
Verkko-opetus vapauttaa ajan ja paikan ikeestä, jolloin opiskelun voi rakentaa
joustavasti omien aikataulujen ja oppimisympäristöjen suhteen.
Opiskelun etenemistä opettaja voi rytmittää erityyppisten tehtävien
avulla ja tarjota vaikkapa kirjatenttejä nopeammin eteneville. Toisaalta juuri
tehtävien erilaisuuden avulla voi opettaja voi tukea myös hitaammin niistä
selviytyviä esimerkiksi useaan kertaan kuunneltavissa olevien videoiden avulla.
Teknologia
Ensimmäiseksi on tietenkin varmistettava, että opiskelijoilla on
käytettävissään oikeanlaiset teknologiset työvälineet verkko-opiskelun
mahdollistamiseksi. Teknologian omaksumisen helpottamiseksi opettaja voi laatia
säätöohjepaketin opiskelijoiden käyttöön ja sopia ennalta toimintatavat
häiriötilanteisiin (opiskelu lipsuu, aikataulu venyy, jokin ei toimi).
Opiskelijoille voidaan avata vertais-chat, jossa he voivat pyytää
toisiltaan teknistä apua tai käyttövinkkejä.
Muut
seinäkeskustelut
Verkko-opetusympäristöt
Verkko-opetusympäristöistä osallistujille tutuimmat olivat Adobe
Connect, Skype/Lync ja Moodle.
Adobea pidettiin pääosin toimivana ja kokemukset olivat hyviä.
Haasteena on jaksaa pysyä valppaana koko opetussession ajan eli
verkko-opetuksen tulisi olla sisällöllisesti joko hyvin osallistujia aktivoivaa
tai napakan lyhyt, jos sitä käytetään luennointiin. Skype/Lync toimii hyvin
HEKSin ja pienryhmien tehtävien työstötyökaluna.
Moodle sen sijaan jakoi mielipiteitä. Sitä pidetään hyvänä
tiedonkeruupaikkana tai pankkina, jolle voi rakentaa opetuksen rungon, mutta
aitoa keskustelua siellä on vaikea saada aikaan. Lähiopetuksen ja Moodlen
yhdistäminen sen sijaan tuntui olevan hyvä yhdistelmä.
Arviointi
verkko-opetuksessa
Monivalintatentit verkossa saivat jonkin verran kannatusta, esiin
nostettiin kuitenkin jatkuvan arvioinnin ja ohjaamisen tarve, jotta opiskelija
saa oppimiselleen suuntaa.
Esiin nostettiin myös itsearvioinnin merkitys esimerkiksi
opintopäiväkirjan muodossa esiin. Joku tuumikin, että opiskelijan oman oppimisen
tavoitteenasettelun tulisi olla arvioinnin pohjana sekä taito soveltaa opittua.
Arvioinnin haasteina pidettiin teknologian aiheuttamia ongelmia sekä
esimerkiksi verkko-tentin toteuttamista tasapuolisesti, aikarajoitteisesti tai
samanaikaisesti kaikille osallistujille.
Oppimisen ohjaus
Oppilaita aktivoiva ja osallistava ohjaaminen koettiin haasteeksi.
Toisaalta liian yksilöllinen ohjaaminen ryhmätapahtumassa voi passivoida muita
osallistujia, hehän jäävät ikään kuin hyllylle odottelemaan omaa vuoroaan.
Yksilölliset Skype-keskustelut toimivatkin paremmin.
Esiin nostettiin opettajan läsnäolon tarve sekä verkossa että
kasvokkain. Lämmin, henkilökohtainen suhde kuhunkin opiskelijaan nähtiin tärkeänä,
samoin mahdollisuus keskusteluun tai ajatustenvaihtoon opettajan ja yksittäisen
opiskelijan kesken jonkin viestintäkanavan kautta. Tässä nousee haasteeksi
opettajan henkilökohtaisten resurssien riittävyys: ei voi olla läsnä kaikkialla
koko ajan kaikkien opiskelijoiden kanssa.
Yhteenveto
YTO-harjoitus osoitti hyvin opettamisen haasteet eri näkökulmista,
oli opetusmetodi mikä hyvänsä. Saimme jakaa omia kokemuksiamme ja huomata,
ettemme ole yksin opetus- tai oppimisongelmiemme kanssa.
Tehtävää työstäessämme koimme myös itse käytännössä verkko-opetuksen
haasteet jo niinkin pienessä kuin kolmen hengen ryhmässämme. Kaikilla ei ollut
samanaikaisesti käytettävissä samanlaisia teknologisia
osallistumismahdollisuuksia, myös erilaiset aikataulut aiheuttivat haasteita
ryhmätyön tekemisessä. Onnistuimme kuitenkin lopulta hoitamaan oman osuutemme
annetussa aikataulussa.
Oppia ikä kaikki - myös verkko-opetuksessa
VastaaPoista