3.1.2016

Verkkoluento: VERME – Vertaisryhmämentorointi

Henkilöstöjohtamisessa ja organisaatioiden toiminnan kehittämisessä on jo pitkään hyödynnetty vertaisryhmämentorointia. Olin yllättynyt siitä, että opetusalalla menetelmä on uudehko työyhteisön ja oman työn kehittämisen työkalu.

Opetusalalle menetelmää on kehitetty Jyväskylän yliopistossa, nykyään toimintaa ja kehittämistyötä jatkaa Osaava Verme, jolla on Verme-klustereita ympäri Suomea. Hanke on aikoinaan käynnistetty nuorten opettajien auttamiseksi oppilaitosten työskentelyyn sopeutumisessa ja työssä jaksamisessa sekä tukemaan heitä oman työnsä kehittämisessä. Nuoret opettajat ovat tarvinneet tukea erityisesti oppilaitokseen sisääntulovaiheessa.

Ammatillisen opetustyön puolella on havaittu, että Verme sopii toimintamalliksi missä tahansa opetustyön ja uran vaiheessa. Ammatillinen opettaja toimii läheisessä yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa, joten työ edellyttää opettajalta moninaisia rooleja. Jatkuva työelämän muutos taas edellyttää muuta kuin perinteistä koulutusta, joten Verme tukee hyvin ammatillisen opettajatyön kehittämistä.

Arjen huokoinen hetki

Vertaisryhmämentoroinnin avulla opettajat ja muut oppilaitoksen työntekijät voivat pysähtyä reflektoimaan omaa tekemistään. Tarkoitus on pitää ryhmäsessiot rauhallisessa tilassa, jossa päästään hitaan ajattelun äärelle. Näin osallistujat voivat jäsentää paikkaansa ja tekemistään oppilaitoksen eri prosesseissa.

Tavoitteena on työhön, työstä ja työssä oppiminen. Oman työn kehittäminen on keskeisessä roolissa, monet ryhmät ovat ottaneet myös työssä jaksamisen yhdeksi tavoitteekseen. Vertaisryhmämentoroinnissa keskustellaan oman työn tekemisestä, sen olemuksesta ja siitä, minkä tyyppistä työtä ylipäätään ollaan tekemässä.

Lähde: www.osaavaverme.fi
Kun oma työ tehdään muille näkyväksi, pystytään samalla luomaan työyhteisössä yhteinen käsitys työn tekemisestä, työn ja työyhteisön kehittämistarpeista. Ryhmäjäsenet jakavat samalla omaa osaamistaan toisilleen, kaikilla on toisiltaan opittavaa. Tämä onkin vertaisryhmämentoroinnin yksi ydinajatuksista.

Vermen organisoituminen

Verme on vapaaehtoista toimintaa. Yhdessä ryhmässä on tyypillisesti 6-7 jäsentä, mutta ryhmäkoko voi olla jopa 10 henkeä. Osallistuja on toinen samaa työtä tekevä tai oppilaitoksen muissa prosesseissa työskentelevä työyhteisön jäsen, kuten hallinnon työntekijä tai esimies. Olennaista on, että jäsenet jakavat jotain yhteistä samalla, kun jokainen osallistuja tuo ryhmään jotain omaansa.

Koska kyseessä on vertaisryhmä, jonkun pitää ryhmässä ottaa ohjat ja huolehtia siitä, että prosessi etenee. Ryhmä sopii keskenään pelisäännöt, kaikilla on vastuu toistensa tukemisesta ja toisiaan kunnioittavasta toimintatavasta eli ryhmän eettisestä vertaisuudesta – kunnioitetaan toisia yhdessä, sillä perinteiseen mentorointiin verrattuna vertaisryhmämentoroinnissa kaikki ovat tasa-arvoisia. Pelisääntöjen lisäksi ryhmä sopii sessioiden teemoista ja sisällöistä sekä tapaamistiheydestä. Noin kerran kuussa pari tuntia kerrallaan on usein sopiva jaksotus toiminnan kehittämiseksi.

Tapaamiset kannattaa rytmittää eri vaiheisiin. Sisääntulovaiheessa rauhoitutaan sessiota varten esimerkiksi vaihtamalla kuulumisia tai musiikin avulla. Työstövaiheessa otetaan puheeksi sovitut aiheet ja lopettamisvaiheessa pohditaan yhdessä, mitä sessio antoi ja miten se voimaannutti ryhmän jäseniä.

Verme innostaa työssä

Verme on otettu hyvin vastaan opetusalalla ja mallia hyödynnetään valtakunnallisesti työyhteisöjen ja oman työn kehittämisen välineenä. Ammatillisessa koulutuksessa Vermeä on käytetty monin eri tavoin, muun muassa oman työn innostuksen ylläpitäjänä. Vermestä on syntynyt myös eVerme eli verkkotuettu toimintamuoto.

Osaava Verme tarjoaa lisäksi alueellista mentorien koulutusta yhteistyössä opettajakoulutusta järjestävien oppilaitosten kanssa.

Lähteet:
Alanko-Turunen, Merja ja Pasanen, Heikki: Verme-esittely
Valtakunnallinen mentorointikoulutusseminaari: Seminaarimateriaalit / Toriostosten punnintaa ja eVerme 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti