Syyskuun toisen lähipäivän aloitimme Katri Aaltosen teemaluennolla Opetuksen
vai oppimisen suunnittelua? Opettamiseen ja oppimiseen liittyvän teorian lisäksi
pääsimme pohtimaan ryhmissä mm. sitä, minkälaiset asiat koemme
haasteellisimmiksi opetuksen suunnittelussa.
Pedagoginen käsikirjoitus ja rinnakkaissuunnittelu
Pedagogisen käsikirjoituksen pohtiminen opetustilanteessa oli erityisen
antoisa ja valaiseva osallistujille. Harjoitus oli yksinkertainen: minkälaiset
verbit kuvaavat opiskelijan TOIMINTAA oppimistilanteessa. Kuka on äänessä, kuka
tekee – kuka on oppimistilanteen ”tähti”?
Onko opiskelijalla mahdollisuus kysellä, testata, ratkaista,
keskustella, kokeilla, yhdistellä, rakentaa? Opiskelijan toiminnan pohtiminen
auttoi oivaltamaan, kuinka yksipuolista opetussuunnittelu omalla – ja muidenkin
kohdalla –usein on. Usein sitä kuvittelee rakentavansa hyvän rytmin
opiskelupäivään, mutta todellisuudessa on opettajana aivan liian paljon äänessä
ja opiskelijoilla on aivan liian vähän mahdollisuuksia oikeasti osallistua.
Aaltosen esimerkki opetuksen rinnakkaissuunnittelusta auttoi huomaamaan tämän
ja oli tunnin jälkeen käytyjen keskustelujen perusteella suurin omien
toimintamallien ravistelija.
Opetustyön rinnakkaissuunnittelussa opettaja suunnittelee opetustilanteen
rytmiikan: mitä oppimistekoja opiskelija tekee, minkälaisia haasteita hänelle
asetetaan, minkälaisia toiminnan variaatioita oppimistilanne tarjoaa ja mitä
oppimistekoja opetustilanne mahdollistaa.
Ydinainesanalyysi
Toinen itselleni höydyllinen aihe oli ydinainesanalyysi. Työkalun avulla
opettaja voi pohtia, mikä aiheen oppimisessa on ydinainesta eli välttämätöntä
ja kaikkein keskeisintä sisältöä. Täydentävä aines laajentaa ydintietoa ja
tarjoaa yksityiskohtia ilman, että näitä aiheita painotetaan opetuksessa.
Erityisaines on taas kahden muun aineksen ylittävää materiaalia, joka on
opiskelijan oman kiinnostuksen varassa.
Opetusmenetelmät
Myös opetusmenetelmien vaihtoehtojen ja esimerkkien oli hyödyllistä,
tähän olisi voinut käyttää myös enemmän aikaa. Onneksi Aaltonen on kerännyt
runsaasti taustamateriaalia
luennon jälkeen läpikäytäväksi. Hän on mm. tehnyt erinomaisen kartan
eri menetelmistä opiskelijoiden käyttöön.
Kartassa pidän erityisesti siitä, että opetusmenetelmät on jaoteltu
erilaisten oppimistekojen mukaan opettajan suunnittelutyötä helpottamaan: oppimistilanteeseen
orientoivat, kognitiivisesti aktivoivat, yhdessä oppimista tukevat, luovuuteen
kannustavat ja kokemuksellisen oppimisen menetelmät. Menetelmiä on karttaan
koottu kaikkiaan lähes 40, näillä luulisi pääsevän alkuun!
Ihan riittävä kartta - tuolla pääsee jo toteuttamaan vaihtelevia opetusmenetelmiä! Katri Aaltosen luento on todellakin yksi keskeisimmistä yhteisistä osioista.
VastaaPoista