Toisen lukupiirimme aiheena oli jaettu johtajuus. Keskustelimme Pauli Juutin teoksesta Jaetun
johtajuuden taito.
Taustavaikutteina jaetussa johtajuudessa on
pitkä johtamisen perinne aina taylorismista balanced scorecard -ajatteluun asti.
Huomattavaa on, että ajatuksena on nimenomaan ei-henkilösidonnainen johtajuus,
joka nähdään esimiehen, alaisten, tilanteiden ja päämäärien välisenä
prosessina.
Jaetun johtajuuden
tunnusmerkkejä ovat vahva sitoutuminen, innokkuus ja joukkuehenki sekä
keskusteleva johtamiskulttuuri. Ihmisten johtaminen asetetaan jaetussa
johtajuudessa asioiden johtamisen edelle. Tavoitteena on innostunut ja
inspiroitunut henkilöstö.
Kolmiosainen jaettu johtajuus
Jaetussa
johtajuudessa on kolme osiota: päämäärähakuisuus, symbolisuus ja vuorovaikutus.
Päämäärähakuisuuden
tavoitteena on saada ihmiset sitoutumaan organisaation päämääriin. Juuri
päämäärähakuisuuden taustalla on strategisen johtamisen perinteitä, balanced
score card -ajattelua, tavoite- ja tulosjohtamista sekä laatujohtamista. Päämäärähakuisuuden
nurjana puolena on, että ihmiset eivät motivoidu ja tekevät asioita
käskyttämällä eivätkä omasta tahdostaan.
Symbolisuudessa merkityksen
johtaminen yrityskulttuurissa on tärkeää. Sen vuoksi esimiehen kyky asettua
toisen ihmisen asemaan on olennaista, sillä vuorovaikutuksen seurauksena syntyy
tunteita. Tavoitteena on vahvistaa myönteisiä tunteita, henkilöstön tunnetasolla
hyväksymät ratkaisut noudattavat yleensä organisaation perinteitä.
Koska ihmiset
asetetaan asioiden johtamisen edelle, keskusteleva kulttuuri ja vuorovaikutus
ovat jaetun johtajuuden ytimessä. Vaarana piilee, että virallisen organisaation
oheen syntyy varjo-organisaatioita ja toimintoja, jotka eivät ohjaa
organisaatiota tavoitteiden saavuttamisen suuntaan.
Keskustelut
Pohdimme teosta
käsittelevissä keskusteluissa kolmea aihetta.
Minkälaisia asioita pitäisi asiantuntijaorganisaation
johtamisessa ottaa huomioon?
Tärkeää on, että
hyvä esimies ymmärtää, ettei osaa itse kaikkea ja sekä kykenee että haluaa
rakentaa osaavan tiimin ympärilleen. Asiantuntijaorganisaation johtaminen
perustuu pitkälti luottamuskulttuuriin. Esimiehellä pitäisi olla vahva
kiinnostus asiantuntijuutta ja sen ilmenemismuotoja kohtaan, sillä jokainen on
oman substanssissa haltija. Esimiehen tehtävä on luoda parhaat mahdolliset edellytykset
asiantuntijoille loistaa roolissaan.
Keskustelimme myös
siitä, haluavatko asiantuntijat ylipäätään tulla johdetuiksi. Tästä emme
päässeet täyteen yksimielisyyteen – asia on osittain tilanteesta riippuva,
osittain varmaankin myös asiantuntijatyypistä tai toimialasta. Koimme, että
ICT-alalla asiantuntijat saattavat olla itseohjautuvampia kuin esimerkiksi
opetusalalla, jossa johtajuus vaikuttaa alalla toimivien mielestä olevan
hukassa.
Miksi asiantuntijoita johdetaan yhä usein tarkkojen
ohjeiden ja kriittisen palautteen avulla?
Opiskelijakollega
totesi osuvasti, että vanhat pomot ovat 1960-luvun tulosjohtamisen kasvatteja
ja pilaamia, vanhentuneiden oppien vankeja. Osa esimiehistä toimii vanhalla
mallilla ehkä myös vallan menettämisen pelosta ja ihmiskuvansa vuoksi. Jos
ihmiskäsitys on, että työntekijät lusmuavat tehtävistään ilman vahtimista ja
kontrollointia, johtaminen on teknistä ohjaamista, ohjeistusta ja virheiden
karsimista vahvuuksien systemaattisen rakentamisen sijaan.
Esimiehen vallan
menettämisen pelkoon liittyy usein myös vuorovaikutukseen liittyvät pelot. Kun
antaa puhevallan alaiselle, ei voi kontrolloida eikä ohjata keskustelua
haluamaansa suuntaan. Puhevallan antaminen on vaikeaa eikä palautekaan ole
välttämättä mieleistä.
Mitä hyötyä jaetusta johtajuudesta on organisaatiolle
ja toisaalta yksilölle?
Jaetun johtajuuden
parhaita puolia on potentiaalin valjastaminen hyötykäyttöön sekä osaamisen
jakamisen ja edelleen kehittämisen mahdollistaminen. Kun useampi pää pohtii
samaa ongelmaa ja lähestyy aihetta eri näkökulmista, saadaan todennäköisesti
aikaan parempi ja mahdollisesti jopa innovatiivinen ratkaisu.
Jaettu johtajuus
kannustaa myös työntekijän henkilökohtaiseen vastuunottoon työstä sekä oman
osaamisen kehittämisestä. Kokonaisuutena vaikutus näkyy niin
asiakaskokemuksessa kuin parempana työn tekemisen laatuna.
Yhteenveto
Pääsimme tutustumaan jälleen joillekin uuteen työvälineeseen, Preziin. Esitys oli erinomaisesti tiivistetty,
joten Prezille ominainen esityksen osioiden “pyörittäminen” ei ehtinyt käydä
hermoille tai silmille.
Esittäjä oli myös miettinyt tarkkaan esityksen draaman kaaren,
käytimme noin puolet ajasta yhdessä keskusteluun ja pohtimiseen lyhyiden
alustusten perusteella. Esittäjän rooliksi jäi alustaa, haastaa taustalla ja
ohjata kevyesti tilannetta sivusta seuraajana.
Jäin itse miettimään johtamisteorioiden evoluutiota, joten kaivoin
esiin infografiikkaa johtamisen teorioiden kehityssuunnista. Löysin mielestäni
varsin kattavan ja hyvän esityksen Leadership Through the Ages.
Kaasutin oli otollinen ryhmä johtajuuden pohdinnoille - kaikilta löytyy kokemuspohjaa teemasta. Samoin ryhmän jästen aktiivinen ote suorastaan vaati keskustelevaa lähestymistapaa.
VastaaPoista