27.9.2015

Verkko-opetussesssio: Tietotyön tulevaisuus



Mitä
Verkko-opetussessio Tietotyön tulevaisuudesta
Kenelle
Opekorkean pienryhmä Kaasutin
Miten
Verkko-opetussessio  
Miksi
Vapaasti valittu aihe, jonka tarkoituksena oli valaista työelämän murrosta ja muutosta
Opetusympäristö
Verkko
Koska
1 tunti 14.9.2015

Tietotyön tulevaisuus

Pidin omalle pienryhmällemme Kaasuttimelle verkko-opetussession syyskuussa. Valitsin aiheekseni tietotyön tulevaisuuden, sillä olen perehtynyt aiheeseen ja työelämän muutoksen trendeihin jo aiemmin. Aihe myös kiinnostaa minua ja on hyödyllinen työnantajalleni, joka on erikoistunut henkilöstöjohtamisen palveluihin, konsultointiin ja tutkimukseen.

Linkki materiaaliin:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWZzY3OUVWS09KUFU/view?usp=sharing

Taustatyö ja opetusmateriaalin tuoreutus

Minulla on tapana aina ennen valmennusta tai opetusta käydä olemassa oleva materiaalini läpi ja hakea siihen lisää ajankohtaista tietoa. Näin tein tälläkin kertaa.

Valitsin lähteekseni Facebookin Reworking of Work –ryhmän elo-syyskuussa ryhmän seinälle laittamia artikkeleita. Valtaosa näistä 100 artikkelista ja raportista oli kansainvälistä materiaalia mm. Harvard Business Review, Deloitte, Forbes, Economist, World Economic Forum, Inc.com, The Future Organization, TechInsider ja Fast Company monen muun ohella.

Suomalaisiakin näkemyksiä mahtui toki mukaan, mm. Helsingin Sanomat, Sitra, Uusi juoni ja Kauppalehti.

Koska kyseessä oli verkkosessio, karsin myös esityksestä paljon materiaalia pois. Haastavinta oli miettiä, millä tavoin saisin osallistettua ryhmää esityksen aikana. Päätin tehdä pikakyselyn esityksen aikana eli osallistujat äänestävät eri vaihtoehdoista. Lisäksi mietin valmiiksi joitakin kysymyksiä, joiden avulla voimme käydä tietotyön muutoksen ilmiöistä keskustelua.

Verkkosession vetäminen

Kutsuin opiskelijakollegat ja ohjaajan GoToWebinar-työkalun avulla verkkosessioon ja avasin tapahtuman hyvissä ajoin ennen h-hetkeä. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun käytin itse kyseistä työkalua.

Ei siis ollut yllätys, että vaikka olin käynyt webinaarityökalun toiminnot läpi IT-tukemme kanssa, alussa oli hieman vaikeuksia saada teknologia toimimaan haluamallani tavalla. Syy oli täysin käyttäjässä, joka opetteli ”lukemaan” työkalun navigaatiota lennosta. Siitä miinuspisteitä itselleni.

Äänestysominaisuus toimi mainiosti esityksen aikana ja koska ryhmämme oli pieni, avasin osallistujien mikrofonit, jotta pystyimme käymään ääneen keskustelua esiin nostamistani ilmiöistä. Keskustelu soljui hyvin ja oli suhteellisen aktiivista.

Onnistuin myös pysymään aikataulussa ja tarjoamaan paljon lisätietoa esitysmateriaalin ulkopuolelta.

Osallistujien palaute

Osallistujat kiittivät rakenteellisesti ja sisällöllisesti selkeästä ja sujuvasta esityksestä, jota he pitivät myös monipuolisena tietosisällön puolesta. ”Opponentti” totesi myös palautteessaan, että esittäjällä on asia hallussa.

Vaikka päädyimme yhdessä siihen, että tilaisuus oli keskusteleva, sekä opponenttini että minä itse olisimme halunneet vielä vuorovaikutteisemman ja osallistavamman tilaisuuden. Nyt tilaisuudessa oli yhteensä 12 minuuttia vuorovaikutteista osuutta, mikä on tunnin sessiossa turhan vähän. Toisenlaisesta aiheesta olisi saattanut saada helpommin osallistavamman.

Mitä opin?

Verkko-opetus on pedagogisesti haastavaa erityisesti vuorovaikutteisuuden kannalta. Lähipäivinä opittu rinnakkaissuunnittelu on erityisen tärkeää, jotta opetukseen saa rakennettua riittävän usein toistuvia, erilaisia vuorovaikutteisia elementtejä. Olisi hyvä, jos ensimmäinen osallistava aktiviteetti on jo heti opetustilanteen alkuvaiheessa. 

Huomasin vasta session jälkeen Helsingin yliopiston oppaan Laadukkaasti verkossa. Verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. Oppaassa on paljon hyviä vinkkejä, mutta ei lopulta näin lyhyeen opetukseen sopivia osallistamiskeinoja.

Vaikka pyrinkin karsimaan paljon materiaalia pois, olisin voinut säännöstellä tarjottavan tiedon määrää vieläkin rohkeammin. Ainakin osalle osallistujista tuli kerralla paljon uutta tietoa työelämän muutoksesta.

Ja sitten se teknologia. GoToWebinar työkalu oli kaikille osallistujille uusi, mutta kyllä ”opettajan” pitää huolehtia siitä, että tuntee työvälineensä kunnolla. Nyt olin käynyt työkalun pääpiirteissään läpi ja kompastuin sitten pieniin yksityiskohtiin. The devil is in the details… 

1 kommentti:

  1. Se on aina harmi, jos on ongelmia tekniikan kanssa - onneksi nyt ollaan harjoittelemassa sekä teknistä että pedagogista käyttöä. Yksi tärkeä oppi on ohjelman testaaminen ennen käyttöä - sääntö koskee meitä kaikkia ja jokaisessa ryhmässä on törmätty näihin vaikeuksiin.

    Aihe oli mielenkiintoinen ja sopi tähän yhteyteen hyvin. Avasit oivallisesti tulevaisuuden työelämän ja erityisesti asiantuntijatyön näkymiä.

    VastaaPoista