Mitä
|
Verkko-opetussessio Tietotyön
tulevaisuudesta
|
Kenelle
|
Opekorkean pienryhmä Kaasutin
|
Miten
|
Verkko-opetussessio
|
Miksi
|
Vapaasti valittu aihe, jonka
tarkoituksena oli valaista työelämän murrosta ja muutosta
|
Opetusympäristö
|
Verkko
|
Koska
|
1 tunti 14.9.2015
|
Tietotyön tulevaisuus
Pidin omalle
pienryhmällemme Kaasuttimelle verkko-opetussession syyskuussa. Valitsin
aiheekseni tietotyön tulevaisuuden, sillä olen perehtynyt aiheeseen ja
työelämän muutoksen trendeihin jo aiemmin. Aihe myös kiinnostaa minua ja on
hyödyllinen työnantajalleni, joka on erikoistunut henkilöstöjohtamisen palveluihin,
konsultointiin ja tutkimukseen.
Linkki materiaaliin:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWZzY3OUVWS09KUFU/view?usp=sharing
Linkki materiaaliin:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWZzY3OUVWS09KUFU/view?usp=sharing
Taustatyö ja opetusmateriaalin tuoreutus
Minulla on tapana
aina ennen valmennusta tai opetusta käydä olemassa oleva materiaalini läpi ja
hakea siihen lisää ajankohtaista tietoa. Näin tein tälläkin kertaa.
Valitsin lähteekseni
Facebookin Reworking of Work –ryhmän elo-syyskuussa ryhmän seinälle laittamia
artikkeleita. Valtaosa näistä 100 artikkelista ja raportista oli kansainvälistä
materiaalia mm. Harvard Business Review, Deloitte, Forbes, Economist, World
Economic Forum, Inc.com, The Future Organization, TechInsider ja Fast Company
monen muun ohella.
Suomalaisiakin
näkemyksiä mahtui toki mukaan, mm. Helsingin Sanomat, Sitra, Uusi juoni ja
Kauppalehti.
Koska kyseessä oli
verkkosessio, karsin myös esityksestä paljon materiaalia pois. Haastavinta oli
miettiä, millä tavoin saisin osallistettua ryhmää esityksen aikana. Päätin
tehdä pikakyselyn esityksen aikana eli osallistujat äänestävät eri
vaihtoehdoista. Lisäksi mietin valmiiksi joitakin kysymyksiä, joiden avulla
voimme käydä tietotyön muutoksen ilmiöistä keskustelua.
Verkkosession vetäminen
Kutsuin
opiskelijakollegat ja ohjaajan GoToWebinar-työkalun avulla verkkosessioon ja
avasin tapahtuman hyvissä ajoin ennen h-hetkeä. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun
käytin itse kyseistä työkalua.
Ei siis ollut
yllätys, että vaikka olin käynyt webinaarityökalun toiminnot läpi IT-tukemme
kanssa, alussa oli hieman vaikeuksia saada teknologia toimimaan haluamallani
tavalla. Syy oli täysin käyttäjässä, joka opetteli ”lukemaan” työkalun
navigaatiota lennosta. Siitä miinuspisteitä itselleni.
Äänestysominaisuus
toimi mainiosti esityksen aikana ja koska ryhmämme oli pieni, avasin
osallistujien mikrofonit, jotta pystyimme käymään ääneen keskustelua esiin
nostamistani ilmiöistä. Keskustelu soljui hyvin ja oli suhteellisen aktiivista.
Onnistuin myös
pysymään aikataulussa ja tarjoamaan paljon lisätietoa esitysmateriaalin
ulkopuolelta.
Osallistujien palaute
Osallistujat
kiittivät rakenteellisesti ja sisällöllisesti selkeästä ja sujuvasta
esityksestä, jota he pitivät myös monipuolisena tietosisällön puolesta. ”Opponentti”
totesi myös palautteessaan, että esittäjällä on asia hallussa.
Vaikka päädyimme
yhdessä siihen, että tilaisuus oli keskusteleva, sekä opponenttini että minä
itse olisimme halunneet vielä vuorovaikutteisemman ja osallistavamman tilaisuuden.
Nyt tilaisuudessa oli yhteensä 12 minuuttia vuorovaikutteista osuutta, mikä on
tunnin sessiossa turhan vähän. Toisenlaisesta aiheesta olisi saattanut saada helpommin
osallistavamman.
Mitä opin?
Verkko-opetus on pedagogisesti haastavaa erityisesti vuorovaikutteisuuden kannalta. Lähipäivinä opittu rinnakkaissuunnittelu
on erityisen tärkeää, jotta opetukseen saa rakennettua riittävän usein
toistuvia, erilaisia vuorovaikutteisia elementtejä. Olisi hyvä, jos ensimmäinen
osallistava aktiviteetti on jo heti opetustilanteen alkuvaiheessa.
Huomasin vasta session jälkeen Helsingin yliopiston oppaan Laadukkaasti verkossa. Verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. Oppaassa on paljon hyviä vinkkejä, mutta ei lopulta näin lyhyeen opetukseen sopivia osallistamiskeinoja.
Huomasin vasta session jälkeen Helsingin yliopiston oppaan Laadukkaasti verkossa. Verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. Oppaassa on paljon hyviä vinkkejä, mutta ei lopulta näin lyhyeen opetukseen sopivia osallistamiskeinoja.
Vaikka pyrinkin
karsimaan paljon materiaalia pois, olisin voinut säännöstellä tarjottavan
tiedon määrää vieläkin rohkeammin. Ainakin osalle osallistujista tuli kerralla paljon
uutta tietoa työelämän muutoksesta.
Ja sitten se
teknologia. GoToWebinar työkalu oli kaikille osallistujille uusi, mutta kyllä ”opettajan”
pitää huolehtia siitä, että tuntee työvälineensä kunnolla. Nyt olin käynyt
työkalun pääpiirteissään läpi ja kompastuin sitten pieniin yksityiskohtiin. The
devil is in the details…
Se on aina harmi, jos on ongelmia tekniikan kanssa - onneksi nyt ollaan harjoittelemassa sekä teknistä että pedagogista käyttöä. Yksi tärkeä oppi on ohjelman testaaminen ennen käyttöä - sääntö koskee meitä kaikkia ja jokaisessa ryhmässä on törmätty näihin vaikeuksiin.
VastaaPoistaAihe oli mielenkiintoinen ja sopi tähän yhteyteen hyvin. Avasit oivallisesti tulevaisuuden työelämän ja erityisesti asiantuntijatyön näkymiä.