Pienryhmämme
Kaasutin piti ensimmäisen virtuaalisen lukupiirinsä syyskuussa. Kävimme läpi
kolme kirjaesittelyä. Ensimmäisenä tutustuimme omaan esittelyteokseeni Uusi ajattelu, uusi johtaminen.
Linkki aineistoon:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWYTg5Q3FzU1BvMEE/view?usp=sharing
Linkki aineistoon:
https://drive.google.com/file/d/0B-N9c4UJZPCWYTg5Q3FzU1BvMEE/view?usp=sharing
Oivalluttava Uusi ajattelu – uusi johtaminen
Esittelemäni
opus pohtii johtamiskäytäntöjen muutosta ja muutostarvetta. Teollisen ajan
johtamista verrataan tykinkuulaan, joka kerran ammuttuna ei voi enää suuntaansa
muuttaa. Nykyajan tietotyö edellyttää kuitenkin huomattavasti joustavampaa
johtamismallia. Sen tulee olla kuin maaliin hakeutuva ohjus – jos tilanne
muuttuu, johtamisenkin on muututtava.
Uudenlaisissa organisaatioissa esimiesten
tehtäväksi jää selkeän, innostavan vision välittäminen yhä autonomisemmin toimiville
moniosaajatiimeille ja -yksilöille. Sen lisäksi esimiesten velvollisuus on
vaikuttaa systeemiin eli vaikuttaa työskentelyolosuhteisiin siten, että työntekijät voivat menestyä työssään mahdollisimman hyvin.
Pohdimme ryhmässä, kuinka käyttökelpoinen tai
käytännönläheinen valmennustyökalu kirja on. Päädyimme siihen, että kirja on
paremminkin ajatusten herättelijä ja provosoija, jonka tehtävänä on
kyseenalaistaa nykykäytäntöjä ja oivalluttaa havaitsemaan muutoskohteita
johtamiskäytännöissä.
Yhteisöllinen tutkiva oppiminen
Tutkiva
oppiminen -teos lähestyy oppimista teoreettiselta pohjalta ja tarkastelee sitä tiedonhankintana,
sosiaalisena toimintana ja tiedon luomisena. Tutkiva oppiminen on sen
näkemyksen mukaan yhteisöllinen prosessi. Yhteisö oppii yhdessä asettamalla
ongelmia, joihin se luo kontekstin, hyödyntää aiemmin oppimaansa ja testaa
uuden tiedon sopivuutta ongelmaan.
Pirjo piti
tutkivaa oppimista hyvänä metodina. Suurimpana haasteena on, että se on yleensä
aikaa vievä tapa lisätä uutta osaamista esimerkiksi organisaatioon.
Keskustelimme
myös siitä, että metodia voidaan hyödyntää nopeastikin tarvittaessa, mutta
silloinkin se edellyttää oppijaryhmältä useampaa kokoontumista. Jossain määrin myös
lean ja IT-alan yritysten ketterät kehitysmenetelmät muistuttavat mielestäni
tutkivaa oppimista.
Kirja
vaikutti mielenkiintoiselta, joten otin sen lukulistalle.
Käytännönläheinen Hyvä kouluttaja
Miran
esittelemä Hyvä kouluttaja herätti mielenkiintoa, varsinkin kun Miran esitys
oli eläväinen hyvin mietitty. Kirja on suunnattu kouluttaville ja ohjaustyötä
tekeville. Teos on niin käytännönläheinen, että Mira testasi sen ajatuksia
rakentamalla oman koulutusohjelmansa sen pohjalta.
Oli kiva
kuunnella Miran kertomusta siitä, mitä teoksen oppeja hän pystyi hyödyntämään
koulutuksessaan ja toisaalta, mitä hän itse huomasi unohtaneensa hyödyntää.
Mira oli myös pohtinut kirjassa mainittua tavoitteenasettelua ja huomannut,
että siitä puuttui yksi näkökulma – kouluttajan oman työnantajan tavoitteet.
Tilaajaorganisaatio, koulutukseen osallistuvat ja kouluttaja itse oli kyllä
otettu huomioon.
Teoksessa
oli otettu huomioon myös koulutusohjelman päättäminen, ideasaalis. Osallistujat
miettivät kukin yhden asian koulutuksesta, jonka vievät käytäntöön työssään.
Ohjaaja koostaa ideasaaliin ja toimittaa kaikille osallistujille
hyödynnettäväksi. Erinomainen ajatus, jota olen itsekin joskus käyttänyt
erilaisissa työpajoissa.
Kirjoittajat
ovat kirjan lisäksi koostaneet yrityksensä verkkosivuille runsaasti
menetelmävinkkejä kouluttajille ja ohjaustyötä tekeville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti