
Haastattelin Juhaa hänen
matkastaan yrittäjänä osana opekorkean yrittäjyysosaamisen valmennusta.
Juhan taival yrittäjäksi
Juhalla on
vuosikymmenien ura ja tähtiluokan osaaminen kansainvälisen liiketoiminnan
johdossa sekä myynnissä ja markkinoinnissa kansainvälisissä yrityksissä. Hän on
myös hallitusammattilainen, joka tukee kasvu- ja start up -yrityksiä.

Yrittäjyys oli tavoitteena, koska Juha halusi tehdä ja myydä niin paljon tai vähän kuin itse halusi. Ja ennen kaikkea siksi, että hän halusi tehdä asioita, jotka ovat hänelle itselleen tärkeitä ja hänen asiakkailleen merkityksellisiä.
Liiketoiminnan ydin
Viimeiset kolmisen
vuotta Juha on toiminut yrittäjänä, tuotteenaan oma osaaminen. SMART Internationalization® keskittyy kansainvälistyvien yritysten
myynti- ja markkinointistrategioiden konsultointiin liikkeenjohdollisesta
näkökulmasta. Palveluihin kuuluvat mm. kansainvälistymisstrategiat, jakelu- ja
kumppaniverkostostrategiat sekä ns. myynnin pipelinen rakentaminen kansainvälisillä
markkinoilla. Olennainen osa työtä on myös kansainvälistyvien yritysten
kyvykkyyksien analysointi ja siihen liittyvä valmennus.
Lisäksi Juha tekee
paljon yhteistyötä koulutusorganisaatioiden kanssa. Hänet löytää valmentamasta
ja konsultoimasta mm. Aalto yliopiston Growth Boosterista,
Finpron Kasvuohjelmista, MIF:stä, Yritys Helsingin Kasvuvalmennus-ohjelmasta, Yritys Vantaalta ja EU:n tutkimus- ja innovaatiohanke Horisontti 2020:sta.
Intohimona yrittäjyys?
Juhalla on selkeä
näkemys siitä, minkälaisia ominaisuuksia menestyvällä yrittäjällä – erityisesti
kansainvälistä liiketoimintaa havittelevalla yrittäjällä – on.
- Rakasta myyntiä. Jos myynti on vastenmielistä, älä ryhdy yrittäjäksi.
- Siedä epävarmuutta. Jos haluat palkkaa, pitää tehdä systemaattisesti ja kovasti töitä. Jos otat löysästi, se näkyy muutaman kuukauden sisällä kukkarossa.
- Yrittäjän ensimmäinen kauppa on sattumaa. Toisella kerralla yrittäjällä on jo vähän osaamista ja tietoa. Mutta yrittäjän on onnistuttava joka kerta, sillä huono suoritus johtaa asiakkaan menettämiseen. Ja palkan.
- Aktiivisuus ei riitä. Pitää olla radioaktiivinen. Verkottuminen, ekosysteemien rakentaminen oman osaamisen tai tuotteen myymiseksi on kriittinen menestystekijä.
- Suunnittele tarkkaan, miten skaalaat asiakasprojektien toteuttamisen niiden myymiseen nähden pitkällä aikavälillä. Työn tasaamisessa verkottautuminen on olennainen osa markkinointia.
- Markkinointi pitää tietenkin osata. On rakennettava uskottava, henkilökohtainen brändi, jossa työn jälki puhuu puolestaan.
- Jos haluat kansainväliseksi, on hankittava myös todellista kansainvälisen liiketoiminnan osaamista. Kouluttaudu ja kehitä osaamistasi jatkuvasti.
- Muista pitkän tähtäyksen suunnittelu ja oman osaamisen jatkuva kehittäminen. Minkälaista osaamisesi pitää olla vaikkapa kolmen vuoden päästä? Minkälaisia haasteita ja kipupisteitä asiakkailla on silloin, mitä pitää osata? Mikä on yrityksesi tulevaisuuden tarjooma?
- Eli kehitä siis systemaattisesti yrityksesi konseptia liiketoiminnan ja myynnin näkökulmasta.
Terveiset oppilaitoksille
Juhan terveiset
oppilaitoksille ovat suorasanaiset. Hänellä on myös paljon ideoita, miten
edistää oppilaiden ja opettajien yrittäjyysosaamista.
Erityisesti
yliopistojen haasteena on, että tieteellistä tutkimusta tekevinä
organisaatioina ne usein vieroksuvat kaupallisuutta ja myyntiä. Tämä johtaa
kyvyttömyyteen tunnistaa, minkälaisia palveluja tai tuotteita organisaatiossa
on ylipäätään myytävissä tai miten kehittää palvelu- ja tuotekonsepteja eli
tuotteistaa. Osaamisen viennin kannalta tämä on iso haaste.
Yrittäjäkasvatusta
voitaisiin edistää monella tavalla:
- Opetukseen mukaan eläviä yrittäjätarinoita, esimerkiksi yhteistyössä Suomen Yrittäjien kanssa
- Tarinoita tarvitaan yrittäjien liiketoiminnan elinkaaren eri vaiheista: yrittäjyyttä vasta harkitsevat, nuoret yrittäjät ja kypsän yrityksen tarinat antavat kokonaiskuvan yrittäjän elämästä
- Yhteistyö yritysten kanssa: yrittäjäkummi oppilaalle ja myös opettajille, opettajan ja oppilaan yrittäjämentori tai -kanssakulkija yritysmaailman tutuksi tekemiseksi
- Opettajat voisivat tutustua vaikkapa lähipiirissään olevien yrittäjien toimintaan tai kokeilla itse yrittäjyyttä
Lisäksi tarvitaan
kansainvälisen myynnin tai oikeastaan ylipäätään myynnin koulutusohjelma. Myynti on aivan
olennainen osa yrittäjyyttä, mutta Suomessa ei ole myyntiin keskittyvää tutkintoa.
Siinäpä
kehittämiskohteita suomalaisen yrittäjyyden tukemiseksi!
Juha antaa viisaita neuvoja, joista paistaa kokemus ja laaja näkemys. Erinomainen valinta haastateltavaksi.
VastaaPoista