16.12.2015

Opetusseuranta: luokkaopetus Helsinki Business College

Kävin seuraamassa Helsinki Business Collegessa ruotsin kielen kaksoistuntia. Tunnilla opiskeltiin ruotsin kieliopin perusasioita, kuten substantiivien taivutusmuotoja ja verbien aikamuotoja.

Oppijat

Tunnille osallistui peruskoulutasolta valmistuneita 16-vuotiaita, valtaosa heistä oli poikia. Minulle kerrottiin jo etukäteen, että luokka voi olla levoton. Niin kuin olikin.

Ruotsin kielen opiskelu kuuluu kaikille opiskelijoille yhteisiin, pakollisiin opintoihin. Opiskelijat eivät siis välttämättä ole kiinnostuneita opetettavasta aineesta tai motivoituneita sitä opiskelemaan. Tämä näkyi myös opiskelijoiden käyttäytymisestä opetuksen aikana.

Aktiivisesti opiskeluun osallistui 4-5 nuorta. Osa opiskelijoista pelasi pelejä kännykällään, keskusteli keskenään tai vain häiriköi opetusta. Osa malttoi sentään istua hiljaa, mutta esimerkiksi muistiinpanojen tekeminen tuntui olevan lähes kaikille ylivoimaisen vaikeata.

Opetusmetodit

Kielten opiskelussa sanojen ja niiden eri muotojen oppiminen, lauserakenteet ja verbit ovat näköjään yhä keskiössä. Tämän suhteen olisin voinut palata aikakoneella 1980-luvun alkuun enkä olisi huomannut mitään eroa omiin lukioaikoihini.

Oppimisen tukena opettajalla oli myös oppikirja, jota emme varsinaisesti tunnilla käyttäneet kuin viitteellisesti eli mistä opetettavat asiat löytyvät oppikirjasta, kun oppilas tekee tehtäviä kotona.

Myös ääntämisharjoitteet ovat tärkeitä vieraissa kielissä, etenkin kun sanaa ei lausuta samalla tavalla kuin kirjoitetaan. Näihin harjoituksiin oppilaat osallistuivat kiitettävästi ja jopa kysyivät joidenkin sanojen ääntämisestä selvennyksiä.

Ruotsin kielen lauseharjoituksia oppitunnilla.
Substantiivien, verbien ja lauseiden toistaminen yhä uudelleen opettajan perässä on myös olennainen osa vieraan kielen harjoittelua. Ensin kuunnellaan ja sitten yritetään toisintaa kuultu.

Opettaja kirjoitti sanoja ja käännöstehtäviä taululle, kun opiskelijat huutelivat näkemyksiään oikeista vastauksista omilta paikoiltaan, mutta tällä kertaa oppilaat eivät menneet itse taululle kirjoittamaan.

Opettamisote

Jälkikäteen keskustelin opettajan kanssa siitä, että varmaankin lähinnä matematiikan opettaminen viimeisenä aineena, kaksoistunnilla teini-ikäisille voisi olla yhtä haastavaa kuin pakollisen ruotsin opettaminen.

Huolimatta hälisevästä ja levottomasta luokasta opettajan ote pysyi koko kaksoistunnin ajan ystävällisenä, täysin rauhallisena ja hyvin, hyvin kärsivällisenä. Siitä huolimatta opettaja eteni määrätietoisesti päivän aiheen läpi, ohjasi luokkaa napakasti takaisin ruotuun ja onnistui rauhoittamaan pahimmat levottomuuspiikit vaivattomasti. Kaiken lisäksi hänellä oli hyvä, huumoripitoinen ote opiskelijoihin – tämä varmasti toimiikin ikäryhmään huomattavasti paremmin kuin tiukkapipoinen komentelu.

Lisäksi hän sai joitakin opiskelijoita mukaan ja aktiivisesti osallistumaan harjoitteisiin. Nämä muutamat innokkaat oppilaat saivat myös runsaasti tilaa osallistumiselleen, vaikka eivät malttaneet viitata tai antaa toisilleen vuoroja.

Osalla oppilaista oli hyvin heikot pohjatiedot ruotsin kielestä, mikä oli havaittavissa oppilaiden esittämistä kysymyksistä. Opettaja osasi selittää asiat auki yksinkertaisesti ja siten, että kysyjät ymmärsivät.

Opit

Teini-ikäisten opettamisessa opettajan suhtautumisella opiskelijoihin ja tavalla ohjata luokkaa on valtavan suuri merkitys. Tiukka, käskevä opetustyyli olisi todennäköisesti johtanut kaaokseen ja kaiken arvovallan menettämiseen.

Opettajalla oli erinomainen tilannetaju sen suhteen, miten kannustaa niitä muutamaa innostunutta oppilasta ja toisaalta, miten huolehtia siitä, että epämotivoituneet opiskelijat eivät pääse liikaa häiritsemään opetustilannetta.

Kehittämiskohteena jäin miettimään, voisiko teinejä opettaa muillakin metodeilla kuin käytetyillä. Voisivatko he innostua enemmän, jos vaikka pääsisivät pelaamaan jotain peliä ruotsiksi, katsoa sketsejä YouTubesta ja opetella niiden kautta ääntämistä ja sanoja. Tai voisiko opetuksessa hyödyntää vaikka mobiilisovellusta, jossa voisi monivalintatehtävistä valita mielestään oikean vastauksen ja vastauksia käsiteltäisiin yhdessä opettajan kanssa. Jotain opiskelijoita enemmän osallistavaa ja fyysisesti toimimaan saavaa jäin kaipaamaan, jotta suurempi joukko opiskelijoista olisi saatu houkuteltua mukaan.

Täytyy tunnustaa myös, että tuntia seuratessa ei itselle jäänyt epäilystäkään: aikuiset, motivoituneet opiskelijat ovat selkeästi se minun juttuni. Tai sitten pitää mennä toiseen ääripäähän innokkaiden ekaluokkalaisten pariin.

Opetuksen seuranta -lomake:

1 kommentti:

  1. HBC-vierailu oli sekä pedagogisesti että itsetuntemuksen kannalta sinulle tärkeä kokemus. Nuorten opettamisessa ja aikuisten valmentamisessa on eronsa. Molemmat ovat haastavia töitä ja voivat olla omalla laillaan palkitsevia.

    VastaaPoista